<< Previous Topic | Next Topic >>Återvänd till debattforum  

Gudanamn

January 30 2006 at 1:08 PM
Fulla  (no login)
from IP address 82.227.132.35

Hej hopp!
Minns ni artikeln i Mimer källa om ”Gudanamnens tio-i-topp-lista? Nu har det kommit ny statistik från SCB och Freja och Loke som var nya namn på 100-listan över vanligaste namn på nyfödda har avancerat ytterligare! Freja fick 138 flickebarn heta under 2005 och det placerar namnet på en 83:e plats (85:e år 2004). Loke har klättrat två placeringar från 93:e till 91:e plats. 110 förmodade buspojkar fick namnet förra året. Och antalet Lokar har ökat ganska mycket de senaste åren, 1998 var det ingen pojke som fick namnet, året därefter 23. Och 2004 var de 103 vilket gav en placering på 100-i-topp.

Det populäraste gudanamnet på nyfödda -- Saga har däremot tappar två placeringar från 22:e till 24:e plats. Hela 508 flickebarn namngavs till Saga.

Två av de vanligaste gudanamnen på befolkningen i stort – Siv och Tor – är inte så populära bland dagens namngivare. Inte en enda flicka fick namnet Siv och endast 36 pojkar goegubbens.

Frid och fröjd!
Fulla

Respond to this message   
AuthorReply
Grimer
(no login)
213.114.35.82

Apropå val av gudanamn

January 30 2006, 9:24 PM 

När jag ser siffrorna funderar jag bara för mig själv över vilken inverkan den populära bokserien om Valhalla haft på detta, personligen tror jag den är sannolikt ganska så bidragande eftersom det just är Freja och Saga som är så vanliga.

Sen är det ju var och en fritt att välja vilket namn man vill men jag känner inte att jag skulle ge ett gudanamn till någon sådär rakt upp och ned, möjligen som ett led i ett längre namn, men bara som eget namn känns ändå som något "tar emot". Jag vet inte riktigt varför, om det är något slags respekt, eller att man pålägger barnet mycket att leva upp till, eller om det bara är jag som är fånig, men så känner då jag och andra kan helt säkert ha andra eller helt motsatta åsikter.

Respond to this message   
Tveskägg
(no login)
81.231.170.135

Sekulära namn för de flesta

January 30 2006, 10:25 PM 

Hej Grimer!
Jag skulle tro att namnen inte förknippas med gudar för de flesta -- de är bara gamla namn ur mytologin. Säkerligen känner flera till att en gammal gudinna haft namnet Freja och att Loke också är någon gammal gud (Saga tror jag få förknippar med asagudar.)

I Norge tror jag att det är bra mycket vanligare med vissa gudanamn, som Idun till exempel.

Du har säkert rätt i att Hildebrandts böcker gett namnen en extra skjuts, åtminstone Saga och Freja. Nästa års bubblare kanske blir just Idun? Men Loke? Varifrån har den trenden kommit? Vad förknippar gemen man med det väsen som man lånat namnet av?

Det undrar jag.

Allt gott!
Tveskägg

Respond to this message   
Current Topic - Gudanamn
  << Previous Topic | Next Topic >>Återvänd till debattforum  
Find more forums on PhilosophyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement