--

<< Previous Topic | Next Topic >>Återvänd till debattforum  

Othal-runans utseende

May 12 2008 at 11:13 AM
  (no login)
from IP address 217.31.184.117

-
Jag fundrar på ifall Odal-runan har sett olika ut genom tiderna?
Om den inte gjort det så om man på benen på Odal-runan lägger till 2 extra stavar som pekar uppåt, förändras då betydelsen?

Respond to this message   
AuthorReply
Odalrunans innehåll å den Andliga Vägen
(no login)
83.251.29.91

Re: Othal-runans utseende

May 13 2008, 8:50 PM 

Ja, det gör den visst det. Se i de extra stavarna en antydan till ett par ytterligare Odalrunor, vilka också har en extra stav vardera, så kan du se det.

>>ENS EGNA PLATS I VÄRLDEN" - menar Herren, - "är där man till sist finner KÄRLEKENS LAG; där man utifrån ENS EGNA, finner den ANDRA, erkänner och uppskattar den som ett likvärdigt DU/JAG; ett tillstånd av innerligt SAMFÖRSTÅND och själarnas HARMONI, kort sagt, - en "plats" (och en punkt i "tiden", dess flöde och sammanhang) utav SAMKLANG med SJÄLV och ANDRA<<.

Så det så!

Träl Toke ristade denna runa

Respond to this message   

(Login Gunnarc)
213.66.218.216

Odalrunan med brutna ben

May 16 2008, 7:54 AM 

Vad jag vet så har odalrunan bara haft ett utseende i den äldre futharken. Odalrunvarianten med de två extra bistavarna brukar jag tänka på som odalruna med brutna ben. Denna variant av odalrunan är relativt modern och vad jag vet används den mest i nazistiska kretsar som en ersättning för hakkorset. Att lägga till två bistavar eller alternativt bryta stavarna på en runa förändrar dess innebörd. Ser man det som att lägga till stavar så vidgas runans betydelse (det är detta som kallas bindrunor), medan om man ser det som att bryta stavarna så begränsas runans betydelse eller vänds i sin motpol (men det är bara min egen åsikt då jag aldrig hört någon annan resonera på detta sätt).

Äring och frid!
Gunnar Creutz

Respond to this message   
Current Topic - Othal-runans utseende
  << Previous Topic | Next Topic >>Återvänd till debattforum  
Find more forums on PhilosophyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement