Det verkar som ingen annan vill eller kan svara, så jag får väl göra det då. Svaret är att Ull och Trud är Sivs barn enligt Skáldskaparmál i Snorres Edda. Om Mode står det bara att han är Tors son, men det står aldrig vem som är hans mor.
Jag har i alla fall kommit på en ny fråga i frågekedjan, men den kanske är svår. Frågan är: Vilken färg har Sleipner?
Jo, jag håller med Gunnar. Mode är Tors son, men det sägs inte vem som är hans mor.
Siv har först sonen Ull med Egil, som är son till alvkungen Ivalde. Senare blir hon "omgift" med Tor och får med honom dottern Trud.
Svaret på Gästs fråga är att ytterligare en av Truds halvbröder heter Magne. Tor har Magne tillsammans med jättekvinnan Järnsaxa. Ull är ju också halvbror till Trud. De har ju samma mor men olika fäder.
Det är invecklad det här med släktskap.
Svaret på Gunnars fråga är att Sleipner är som föl grått till färgen. Den uppgiften finns i Gylfaginning.
Då vill jag fråga på tal om Tor. Vad heter Tors farmor?
Ja, helt riktigt så nämns Sleipners färg bara en gång i Eddorna och det är i Gylfaginning 42. Där berättas det att Loke födde ett föl som hade Svadilfare till far. Om fölet sägs: "Det var grått och hade åtta fötter". Jag skulle ju vilja fråga någon som är hästkunnig vad för färg en häst får som vuxen om den är grå som föl.
Nå, för att besvara Marikas fråga så säger jag att Tors farmor är jättinnan Bestla Böltornsdotter. Att Bestla är mor till Oden säg bara på ett ställe i Gylfaginning 6.
Min nya fråga blir då: Vad vet vi om Friggs föräldrar?
Först till Gunnars fråga om vilken färg ett grått föl kan få som vuxen. Jag har frågat min arbetskamrat, Blå Stjärna och mycket kunnig ang. hästar och min dotter som är uppfödare av halvblod. Båda säger att ett grått föl troligen kan bli musblack (se länk med bilder http://www.pixbox.se/pic_show_id20320722.html).
Nu får vi väl utgå ifrån att Slepner nog är en typ av islänning eller norsk fjordhäst (http://www.markusholst.se/musblack/index.htm). Det är ursprungsraser som oftast har ål (en mörkare rand över ryggraden) och mörkare ben än övriga hårremmen.
Men det är inte säkert att fölet senare blir musblack. Det kan bli svart eller skimmel. Det beror på generna. Färgernas genetik är knepig för det har med föräldrarnas uppsättning av enkla eller dubbla gener i vissa färger (kolla länken http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=485456).
Till din andra fråga. Du ställer knepiga frågor.
Det är inte mycket man/vi vet om Friggs föräldrar. Fadern ska vara Fjörgynn (stavas vanligen med två n).
Han är av vanasläkt i Edvin Thalls översättning.
I Collinders översättning sägs i Ls 26 att Frigg är Fjörgyns mö. Ska det tolkas som dotter?
Enligt B-M Näsström i Fornskandinavisk religion så är Fjörgynn far till Frigg och make till Fjörgyn.
Det som komplicerar det hela är att Frigg ibland även kallas Fjörgyn. Hon kallas också Hlodyn, Jord och Hlin. Sägs det Fjörgyns son, menas Tor. Se Vs 56 och Hb 56. Men i prosaiska Eddan, Skaldskaparmal, sägs att Frigg kan kallas Jords rival. Tor är Odens son med gudínnan Jord. Alltså är Fjörgyn/Jord en helt fristående gudinna.
Ytterligare en knepighet. Är Frigg halvsyster till sin styvson Tor?
En enkel gissning är att Friggs föräldrar är Fjörgynn och Fjörgyn/Jord av vanasläkt.
Jag drar paralleller till vanernas vana (förlåt!) att ingå syskonäktenskap. Se Njord - Nerthus och Frej - Freja.
Och i så fall i ceremoniellt avseende, hieros gamos, det heliga bröllopet mellan himlen och jorden.
Puh! Detta är komplicerat. Jag får återkomma senare till Skalle-Pers fråga om Sivs hår.
Något annat skäl finns överhuvdtaget inte. Några flummiga new agare har hittat på en egen teori om att vanerna var goda och snälla i plyshbyxor och myskläder. Å så kom de hemska, usch usch, asarna. Denna typ av dravel tjänar ingen.
Den djupare förståelsen av de symboliska striden mellan asar och vaner är att gudarna väljer den högre formen av lösning på en tvist, nämligen förlikning. Därmed anger de för oss människor hur vi bör agera. Denna förlikningsmyt har till och med förekommit som exempel i äldre Norsk lag. Däremot blir Frej och Freja bortrövade i sin ungdom och med magi slagna till stelhet. Oden/Svipdag fritar dock Freja och Frej frigör sig själv ur denna förtrollning.
Gerds är Frejs viv. Det är för henne han uppger segersvärdet.
Freja är Odd/Oden/Svipdag viv.
Men en vidare fråga i den norröna frågekedjan är förstås
Vad heter Frejas hjälperskor vilka sitta såta samman i Valhall?