<< Previous Topic | Next Topic >>Återvänd till debattforum  

Gå på vallfärd i sommar. vallfard.se

June 5 2008 at 10:04 AM
Mode Odinkar  (no login)
from IP address 83.250.196.10

Hell alla gudarna

Äntligen sommar och läge för utflykter och vallfärder till kraftplatser.

Denna sida har vi skapat föra att försöka inspirera till att våra gamla vallfärdsorter används. En vallfärd behöver inte vara något svårt eller omständligt. Det kan vara att man tar familjen med sig till en kultplats, äter sin medhavda mat och mediterar en stund. Sedan går detta att utveckla mer och mer. Somliga vill gå till platsen, genomföra blot där och sedan vandra tillbaka.

Vallfard.se är inte en färdig sida utan vi välkomnar förslag, bilder, vallfärdsberättelser osv. Har du en kultplats som du skulle vilja finnas med. Skriv en rad kring den, skicka med bilder så lägger vi upp den på sidan.

Ju fler personer som kommer till våra kultplatser och har en andlig intention eller åtminstone respekt för platsen ju mer magnas platserna och kan utgöra riktiga kraftplatser för framtiden.

Själv brukar jag packa ryggsäcken på sommaren. Tälja mig en vandrarstav och gå på kortare vallfärder. Tiveden och Omberg har varit favoriter. Men det finns fantastiska platser överallt i detta underbara land. Finns t.ex en källa i din närhet som heter något på Maria eller liknade kan du vara nästan säker på att det är en gammal källa vigd åt Freja. En källa kallad St: Olofs är en gamla Torskälla. St:Erikskällor är Frejskällor osv.

Personligen ser jag vallfärden som en del av fornseden. Varför jag tycker det kan du läsa inne på sidan.

Hoppas denna vallfärdssida ska inspirera till vallfärd i denna ljuva sommartid. Hell alla gudarna

Respond to this message   
AuthorReply
Karl
(no login)
193.11.80.151

Gott samt några tips/önskemål

June 5 2008, 2:09 PM 

Hej

Ett utmärkt och lovvärt initiativ! Jag hoppas att sidan växer och utvecklas samt att ni får många fler bidrag (jag gjorde själv ett halvt misslyckat försök till något liknande under rubriken Nordiska hednaplatser på Gimle-webben).

Jag vet att allt inte är lätt genomförbart och att tid/resurser definitivt sätter begränsningar - men om jag får komma med några förslag som ni kan utveckla på sikt eller förkasta:

1. Vägbeskrivningar - hur tar man sig till platsen? Var ligger exempelvis S:t Olofs källa utan att jag behöver googla själv? Gärna tydliga kartor. En enkel lösning kanske vore direkt adresslänkning till en kartsökningstjänst (Eniro/Hitta/Google eller dyl).

2. Vandringsleder - mer detaljerade förslag på lämpliga (kortare och längre) vandringar till, runt eller mellan olika vallfärdsmål. Det är ju som bekant resan som är det egentliga målet.

3. Fortsätt att bygga på med folkminnen och sägner kring platserna, även samtida om sådana finns och berättas på lämpligt sätt. Ju mer vetskap om en plats desto intressantare och djupare blir upplevelsen av densamma.

4. Tänk på (det gör ni alldeles säkert redan med tanke på vad som redan finns på sidan) att platser i levande och bevarade folktron är mer värda än döda fornminnen. Intressant fornhistoria är nödvändigtvis inte intressant ur ett hedniskt perspektiv.

5. På sikt tror jag det vore bra att bygga sidan med en databaslösning (vilket naturligtvis inte utesluter ett Flash-gränssnitt) som grund för snabbare och enklare uppdateringar samt möjlighet att sortera/gruppera informationen.

6. Gruppera platserna landskapsvis för att man enklare ska kunna hitta platser i den rakt men befinner sig. Den idealiska lösningen vore att varje plats är taggad så att man som besökare kan välja att sortera platserna geografiskt, efter typ av plats etc.

Om alla besökare bidrog med ett par platsbeskrivningar från sin egen hembygd, skulle vallfard.se snabbt bli en välfylld och välbesökt webbplats. Det behöver ju inte handla om spektakulära platser - bara en samling med alla halvt bortglömda heliga källor vore guld värt. Kanske kan sidan också fylla en funktion ur ett bevarande/skyddsperspektiv.

Lycka till!

/Karl

Respond to this message   
Mode Odinkar
(no login)
83.250.196.10

Tack för tipsen

June 12 2008, 4:24 PM 

Jo sidan går att bygga ut och som du säger om fler bidrog skulle den snart kunna bli riktigt dynamisk.

Själv ska jag försöka hinna med en vallfärd till en källa som heter Odensvala och ligger inne i en skog ganska nära Höör om jag inte minns fel. Jag och en kamrat vandrade dit en regnig sommarkväll för många år sedan. Men jag minns knappt hur vi kom dit och därifrån. Minns mest att en korp dök upp ganska nära källan :).

Respond to this message   
Marcus
(no login)
80.86.65.108

Fråga om källa!

June 9 2008, 10:20 AM 

Intressant att man kan utläsa vilka asar/vaner som källan varit knuten till av deras nuvarande namn.

Har en källa tillägnad Josef här i närheten. Vem kan den ha "tillhört" från början? Någon aning?

Respond to this message   
Mode Odinkar
(no login)
83.250.196.10

Vem är knuten till källan?

June 12 2008, 4:40 PM 

Först får man försöka lista ut vad källan kan ha hetat. Det bästa man kan göra är att försöka hitta någon hembyggdsbok rörande orten. Eller fråga någon kunnig inom hembyggdsföreningar eller likande. Det finns säkert något skrivet om detta. Men hur man ska hitta det kan vara knivigare.

På ett sätt vill vi falla tillbaka på äldre tradition. Men om den inte står att finna får man söka andra ledtrådar som omkringliggande ängar, bynamn osv. Det finns även teorier om att varje socken hade en viss uppsättning källor. Men kanske någon annan läsare vet mer om detta?

Respond to this message   
Current Topic - Gå på vallfärd i sommar. vallfard.se
  << Previous Topic | Next Topic >>Återvänd till debattforum  
Find more forums on PhilosophyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement