ik wil meer weten over deze personen:
Amalia Bestman of Besman
Jozef Wilson of Josef Wilson
Willem Blijd of Blijdt
Ik hoop dat ik antwoordt krijg x liona
PS. Ik hoop dat ik met die gegevens erachterkom waar ik vandaan kom
Ik heb uit het boek 100 jaar emancipatie de foto en de tekst uit de encyclopedie van S uriname ingescand van de heer Cornelis Winst Blijd.
Misschien heb je hier wat aan.
Groeten
Dennis Lee Kong
This message has been edited by 2buzzy van IP adres 80.60.156.76 on Apr 9, 2002 12:41 AM
Wilson ,a Langagrasistr 39 43 77 28
Wilson ,e p Cabellstr 13 49 40 13
Wilson ,e w Slagbalstr 54 48 74 20
Wilson ,f j Gaddumstr 6 45 34 71
Wilson ,g Manjastg 74 48 52 98
Wilson ,h a Wanicastr 75 a 47 05 22
Wilson ,j e Franchepanestr 40 49 83 25
Wilson ,j o Wichersstr 37 47 14 12
Wilson ,l j Takdierpark 34 58 10 65
Wilson ,l m Karoekondrestr 43 49 13 82
Wilson ,m e Altonawg 56 36 85 39
Wilson ,m e Burenstr 41 47 96 09
Wilson ,p Thurkowwg comm 496 31 00 96
Wilson ,w a j Watertorenproj 370 34 13 76
Wilson-jessurun ,y b Heraclesstr 16 45 14 41
Wilson-tjon ,m s y Petreastr 4 43 00 34
Mijn moeder heet van haar meisjesnaam Wilson.
De voornamen zijn Renette Augusta.
Haar vader was Frans Wilson en haar moeder Annie Budel.
Mijn grootouders hebben aan de Wanicastraat nr. 120 gewoond.
Broers en zus van mijn moeder zijn:
Frank
Stanley (Overleden)
Ralf
Hein
Johan
Edmund
Michel (overleden)
Nellius
en de zus Lucy
Wat ik uit overlevering begrepen heb moeten de vooruoders van Frans Wilson uit Portugal komen.
De naam Blijd ben ik tegengekomen in de emancipatieregisters bij de suikerplantage ST. BARBARA in het Surinaams beter bekend als Baruba-Komisi. De plantage was gelegen aan de rechteroever van de Surinamerivier stroomafwaarts. De plantage grensde aan het Land-van-Nieuw-Weergevonden en aan de mond der Surnaukreek. Eigenaar was op 1 juli 1863 de Weduwe van Hasselt uit Amsterdam. De plantage bezat 379 slaven die toen de vrijheid kregen.Zo ook Blijd.
tevens ben ik de plantage tegengekomen bij de plantage SARAH in Coronie. De plantage was op 1 juli 1863 eigendom van Anthony Dessé Uit Nickerie. Hij bezat toen 320 slaven die toen de vrijheid kregen zo ook Blijd.
Het is lang geleden, maar ik wil jullie alsnog bedanken. Ik was deze website helaas kwijtgeraakt in mijn systeem en ben het gelukkig weer tegengekomen.
Veel zaken die jullie hebben opgenoemd klopt wel over waar ik vandaan kom. Mijn familie komt uit district Nickerie dus dat Dennis op Nickerie uitkwam is gelukkig geen toeval!
Verder probeer ik wat meer te weten te komen over de naam Besman of Bestman, maar helaas kwamen jullie net als ik er ook niet uit. In ieder geval is er op het internet weinig te vinden hierover. Besman is mijn faimilienaam. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat plekken waar ik meer informatie zou kunnen vinden over deze achternaam. iI zelf ben in Nederland geboren en getogen dus misschien zou ik naar suriname moeten gaan voor meer info??
Als jij op hyves intoetst:
Desyira Blijd, dan vind je mij in haar vriendenkring.
Op hyves kan je ook de Familiestamboom Blijd vinden...dat vind je onder de zoekmachines: "hyves" op hyves zelf.
een stamboom heb ik al, maar waar de naam vandaan komt is nergens te vinden.Ik ben een echte Dulder dus zou ik dat graag willen weten. In Rotterdam is er een straat ergens in Spangen dicht bij van Nellefabriek en heet Dulderstraat. Er zijn enkel verhalen over de verandering van de naam door de jaren heen.
Weet u ook of wij van een plantage afkomstig zijn volgens mijn ouders niet.
Mijn vader komt uit Frimangron. bedankt. Philia.