Desiré Edgar Muller, Geb. 08 October 1914, Paramaribo.
Zij zoon was :
Henk Oscar Muller, Geb 15 Dec 1945, Paramaribo.
Desiré Edgar Muller is gerelateerd aan ene Starke; mogelijk een halfzus.
Er zijn al namen geopperd als Samuel Muller en Eduard Muller. Maar volledige naam en geboortedatum ontbreekt tot nog toe.
Als iemand mij hiermee kan helpen, zal hem/haar zeer erkentelijk zijn.
Ik weet niet of er een relatie bestaat tussen Desire Edgar Muller en Julius E. Muller, maar Julius E. Muller was fotograaf en een van de belangrijkste voorvechters van behoud van het goud in Suriname.
Hij is geboren op 20 nov 1846 in Paramaribo als zoon van Dr. Jan Muller een geneesheer in Paramaribo
het gezin bestond uit 2 broers en 1 zuster
De oudste broer was reeds in Nederland en werd Ingenieur de andere vertrok kort na de dood van Dr. Jan Muller naar Nederland (1862)en nam dienst bij het instructiebataljon in Kampen alwaar hij opklom tot officier.
Julius Muller werd 3e machinist, nam dienst bij de Infanterie en werd later landmeter, hij studeerde journalistiek en werd een van de bekende fotografen in Paramaribo. Muller werd direkteur van de West Indishe Explotaie Maatschappij en later van de Maildienst.
Julius Muller stierf op 20 november 1902 te Paramaribo.
Ik hoop dat je met deze informatie die link kan leggen
naar Desire Edgar Muller, want ik weet niet waar de E. na Julius E. Muller voor staat maar ik vermoed dat het Edgar of Eduard is.
Groeten
Dennis Lee Kong
This message has been edited by 2buzzy van IP adres 212.129.211.161 on Dec 19, 2002 3:31 PM
Bij navraag ben ik erachter gekomen dat de Tweede naam Van Julius E. Muller staat voor Eduard.
Zijn vader Jan Muller, staat in het stamboek der West Indische Ambtenaren uit de periode 1850-1918 genoemd als Dr. J.A. Muller geboren in 1808 op Curacao
en kreeg in 1845 een aanstelling als stadsgeneesheer in Paramaribo. In 1858 werd hem op eigen verzoek eervol ontslag verleend. Dr. Muller was een bekwaam geneesheer, een man met veelomvattende kennis en een enthousiaste beoefenaar van de sterrenkunde. Julius was waarschijnlijk de jongste geboren op 20 nov 1846.
De vrouw van Dr. Jan A. Muller en dus de moeder van Julius E. Muller was Johanna le Sire de Rochemont
In het Koloniaal Nieuws en Advertentieblad, van vrijdag 21 november 1902 No 94 stond deze zin over de begrafenis: " Muller Laat eene weduwe achter, zijne zuster en vele bloedverwanten en aanverwanten, voor wien hij de kostwinner was.
hieruit moeten we concluderen dat Julius een vrouw had
waarvan we de naam niet weten, kinderen waarvan we de naam niet weten, en een zuster waarvan we de naam niet weten. Ik ga er vanuit dat de 2 broers van Julius na hun vetrek uit Suriname nooit meer zijn teruggekeerd.
In de database van de Gerformeerde kerk zijn er nog tientallen Muller's te vindenhttp://www.nationaalarchief.nl/koloniaal_suriname/dbase_gereformeerden/introductie.htm
Ik hoop dat dat je met deze informatie wat verder kunt
Groeten
Dennis Lee Kong
This message has been edited by 2buzzy van IP adres 212.129.211.161 on Dec 19, 2002 3:34 PM
Bedankt voor deze informatie.
Ik heb inmiddels gereageerd via hotmail, maar het lijkt erop dat dat niet werkt.
Ik ben eerder de namen van Dr. J.A. Muller en Julius Muller tegengekomen.
De Mullers waanaar ik op zoek ben zijn van net een generatie later:
Samuel Muller, geb 1 Juli 1858 te Amsterdam.
Trouwt in Paramaribo met :
Louis(e) Starke, geb 29 Aug. 1867 te Commewijne.
ovl 7 feb 1924 te Paramaribo.
Zei krijgen vier kinderen :
1 Anthoinette Elisabeth, geb 23 Feb. 1893, te Cottica
2 Adeline, geb 19 Jan 1896, te P'bo
3 Eduard Samuel, geb 15 nov 1897, te P'bo
4 Augusta Heloïse, geb 10 mei 1899, te P'bo
Ik zou nu graag willen weten welke relatie er is tussen
Desire edgar Muller en de zes vorengenoemde personen.
Bent u niet in het bezit van een overlijdensakte,
geboorte akte of trouwbewijs van Desire Edgar Muller??
Want als u de geboorte datum al weet van Desire Edgar Muller Geb. 08 October 1914 dan moet op deze geboorte akte staan wie de moeder is, en met een beetje geluk ook de vader.
U kunt ook kijken in de volkstelling van 1921 want daar moet bekend zijn waar de woon en verblijfplaats
van Desire Edgar Muller is, tevens wie er nog meer op dit adres hebben gewoond.
Voor uitttreksels wil ik u verwijzen naar John Sang A Jang die is instaat om uittreksel uit Suriname te laten halen.email ajang@planet.nl
Ik hoop dat u wat heeft aan deze informatie
groeten
Dennis
This message has been edited by 2buzzy van IP adres 80.60.156.76 on Dec 19, 2002 9:25 PM
Bedankt voor de aanwijzing. Door het vele zoeken ga je dit soort eenvoudigheden over het hoofd zien.
Weet jij misschien of er in Suriname belangstellenden zijn voor genealogisch onderzoek ?
Met alle respect voor de overige forum bezoekers, maar
jouw commentaar en vele reakties zijn van meer dan gemiddelde kwaliteit i.e. voldende bruikbaar.
Indien er in Suriname geïnteresseerden zijn voor genealogisch onderzoek, dan zou er met de personen aldaar een betere uitwisseling van informatie mogelijk zijn.
In ieder geval zou ik je willen vragen of het mogelijk is mijn eerder gevraagde gegevens door te sturen aan John Sang A Jang. Dit omdat ik geen uitgaande emails kan versturen.
Belangstellenden in Suriname kunnen u waarschijnlijk ook alleen maar reacties van "gemiddelde" kwaliteit geven.
Als u zelf de moeite neemt om naar Den Haag te gaan, hoeft u dit forum van gemiddelde kwaliteit niet te raadplegen.
In Suriname bestaat er wel degelijk belangstelling voor Genealogy, echter niet iedere Surinamer is in staat om snel achter zo'n computer te kruipen. Het aantal internet cafe's is niet hoog en de prijs nog veels te duur. Daar kent men nog geen ADSL.
Toch zijn er zeker enkele Surinamers uit Suriname die regelmatig dit forum bezoeken. Het forum is de drukste
Surinaamse genealogisch forum. We hebben gemiddeld 400 tot 500 bezoekers per dag. Afgelopen jaar waren het er toch 100.000 bezoekers geweest. We hebben bezoekers uit meer dan 135 landen en gisteren stond deze site op de 18e plaats op de top 100 lijst van genealogische sites. Iemand die in Suriname woont en regelmatig op de site is, is Iwan de Vries. Met hem zou je heel veel informatie kunnen uitwisselen email stimopro@sr.net
Iwan probeert ook vanuit Suriname een dergelijk idee
leven in te blazen.
In ieder geval heb ik jouw email doorgestuurd naar John Sang A Jang.
Ik ben blij dat je wat hebt gehad aan die kleine tips,
want dat is het vaak, we zoeken het veels te ver, terwijl het antwoord veel dichterbij is.
Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je verder onderzoek. God Bless You
Dennis Lee Kong
This message has been edited by 2buzzy van IP adres 80.60.156.76 on Dec 19, 2002 9:25 PM
Het zal wel zijn omdat ik pas recent op dit forum ben gestuit en het feit dat in mijn omgeving vreemd genoeg
geen belanstellng lijkt te bestaan voor genealogisch
onderzoek. Terwijl Surinamers zo'n rijk verleden hebeen
Tegenwoordig ben ik zeer regelmatig in het gemeente archief Rotterdam. Indien ik iemand van dienst kan zijn
vind ik het geen probleem om hier te zoeken.
Maar dan wel met zoveel mogelijk gegevens.
<<De vrouw van Dr. Jan A. Muller en dus de moeder van Julius E. Muller was Johanna le Sire de Rochemont>>
dit klopt niet.
a) Dr. J.A. Muller was in totaal drie keer getrouwd of had kinderen met drie verschillende vrouwen.
b) Johanna Lesire de Rochemont (Curaçao) was de moeder van Dr. J.A. Muller
c) en kan dus niet de moeder van Julius E. Muller zijn.