<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

informatie over van Thol

June 23 2002 at 12:05 AM
No score for this post
  (no login)
van IP adres 80.60.156.76

Hallo,

Kan iemand mij informatie verschaffen over de Van Tholīs Wanneer zij in Suriname zijn gekomen, het Nederlandse gedeelte heb ik compleet gevonden via Rijksarchieven, maar kom met het Surinaamse gedeelte niet ver.

Een deel wel, info als directeuren van de Plantageīs Bent en dat ze slaven vrij gekocht hebben.

Waar hebben zijn gewoond enz.
Iedere informatie betreffende de Surinaamse tak is welkom.

Mocht je anders ook informatie willen inzake 40-45 kan ik je daarbij helpen

Alvast bedankt voor je medewerking .

Shirley van Thol

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

(no login)
200.1.157.162

Re: informatie over van Thol

No score for this post
June 23 2002, 2:18 AM 

<> <>

Gegevens (Onder)trouw
Familienaam man: Thol
Familienaam vrouw: Reynhard
Datum ondertrouw: 4 januari 1796
Datum huwelijk: 1796
Tekst Register: 1796 op heeden den 1 april zijn ten overstaan van de Edele Achtbaare heeren J: Docher & W: van Ommeren Raeden in den Hove van Politie en Crimineele Justitie der colonie Suriname door mij ondergeteekende geswoore clercq na behoorlijke affvraagingh in den huwelijken staat in en aangeteeckent, Johan Jacob Thol jonkman van de Lutersche religie oud circa 27 jaaren gebooren in Stralsund(?) en alhier woonagtig, en Johanna Maria Reijnhard jonge dogter van de gereformeerde religie oud 16 jaaren gebooren en woonagtig in deeze colonie overleggende onderhandse consent van haar moeder mejuffrouw Bilman thans huijsvrouw van Wagenaar. Actum Paramaribo dato utsupra Jaques Docher, W: van Ommeren / my praesent .......Arlaud, gesw: Clerc
Archiefstuk: ARA, Oud archief Burgerlijke Stand Suriname, inv.nr. 2, Registers van aangiften tot ondertrouw, gedaan ten overstaan van Raden van Politie 1742 - 1817, 6 delen - deel 2 (gereformeerden)
Code microfiche: Paramaribo, ondertr: voor raden van Pol: 1766 - 1801 / 5
Pagina Register: 269

(no login)
80.60.156.76

Van Thol

No score for this post
June 23 2002, 3:24 AM 

Hierbij voor alle zekerheid de manumissie waarbij van Thol betrokken was:

1. Aalst, van, Karel
slavennaam Smith geslacht M beroep onbekend eigenaar/vrijlater Salomon van Thol datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 3 maart 1838 bedrag borgtocht 400 borgen John Bent en Salomon van Thol aanmerkingen GR 19-07-38, no. 764

2. Borkel, Louisa
slavennaam Louisa geslacht V beroep onbekend eigenaar/vrijlater C. van Thol datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 28 september 1843 bedrag borgtocht 500 borgen Willem van Tholl Senior, Pieter Nemelc en Thomas Walton aanmerkingen GR 13-11-43, no. 1407

3. Cattela, Christina Rosalina
slavennaam Rosalina geslacht V beroep Te jong eigenaar/vrijlater W. van Thol (6839: jr n.ux) datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 26-07-60, no. 912; geb. 1858; dochter van Jacoba

4. Cattela, Francina Antoinette Frederica
slavennaam Francina geslacht V beroep Naaister eigenaar/vrijlater W. van Tholl nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb 1847; dochter van Clasina

5. Dasselwijk, Anna Maria
slavennaam Naatje geslacht V beroep onbekend eigenaar/vrijlater Dirk Coenders datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 28 januari 1836 bedrag borgtocht 300 borgen P. Nemelc en Christ. van Thol aanmerkingen GR 01-04-36, no. 448; GR 22-05-62, no 567: per testament bepaald dat haar naam Coenders wordt

6. Dasselwijk, Paulina Elisabeth
slavennaam Paulina geslacht V beroep onbekend eigenaar/vrijlater Dirk Coenders datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 28 januari 1836 bedrag borgtocht 300 borgen Pieter Nemelc en Christ. van Thol aanmerkingen GR 01-04-36, no. 448; GR 05-10-49, no. 1096: Dirk Coenders verzocht naamsverandering in Paulina Elisabeth Coenders

7. Dasselwijk, Georgina
slavennaam Georgina geslacht V beroep onbekend eigenaar/vrijlater Dirk Coenders datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 28 januari 1836 bedrag borgtocht 300 borgen Pieter Nemelc en Christ. van Thol aanmerkingen GR 01-04-36, no. 448; GR 05-10-49, no. 1096: Dirk Coenders verzocht naamsverandering in Georgina Coenders

8. Dasselwijk, Willem
slavennaam Willem geslacht M beroep onbekend eigenaar/vrijlater Dirk Coenders datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 28 januari 1836 bedrag borgtocht 300 borgen Pieter Nemelc en Christ. van Thol aanmerkingen GR 01-04-36, no. 448

9.Holt, van, Annette
slavennaam Annette geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater C. van Thol datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 13-05-54, no. 658; geb. 1822; dochter van Beatrice

10. Holt, van, Christina Maria Cornelia
slavennaam Maria geslacht V beroep Te jong eigenaar/vrijlater C. van Thol datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 13-05-54, no. 658; geb. 1845; dochter van Annette van Holt

11. Rijneveld, Franciscus
slavennaam Franciscus geslacht M beroep onbekend eigenaar/vrijlater A.L. Heeremans datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 5 maart 1842 bedrag borgtocht 300 borgen Christ. van Tholl en Hugo Jan van Kennedy aanmerkingen GR 25-05-42, no. 715; kind

12. Vinkwijk, Josephus Ludolph
slavennaam Rudolph geslacht M beroep onbekend eigenaar/vrijlater Josephus Levinus van Tholl datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 2 augustus 1833 bedrag borgtocht 300 borgen J.B.L. ten Behm Wentholt en J.L. de Bye aanmerkingen GR 30-08-33, no. 965

13. Vohl, Flora
slavennaam Flora geslacht V beroep Te jong eigenaar/vrijlater Gebr. Reyns en vrijdom verzocht door W. van Thol jr datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 31-05-56, no. 674; geb. 1853; dochter van Abena

Zo te zien is van Thol een joodse naam ze hebben o.a. in Coronie maar ook in Nickerie gewoond.

Van Thol met 1 L heeft voornamelijk als directeur en administrateur gewerkt

Was geen eigenaar van een plantage.
De van Thol's hebben als directeur en administrateur gewerkt op de plantage's Hope en Welgelegen In Coronie

Bij de manumissie's moet je met name letten op de namen van Holt en Vohl doordat deze namen naamspelingen
zijn van van Thol moeten zij zeker kinderen geweest zijn van van Thol, De overige manumissie's misschien ook maar misschien heeft van Thol niet een directe relaatie mee omdat het kinderen van de eigenaar waren en de administrateur of directeur moest de eigenaar vertegenwoordigen, vandaar dat van Thol dus wel bij betrokken was maar er eigenlijk persoonlijk niets mee te maken had.

Er was ook een Zr van Thol in het klooster. Ik dacht dat die afkomstig was uit Nickerie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Groeten

Dennis Lee Kong

This message has been edited by 2buzzy van IP adres 80.60.156.76 on Dec 19, 2002 3:22 AM

(no login)
80.60.156.76

stamboom van Thol

No score for this post
June 27 2002, 10:10 PM 

Bedank voor je snelle reactie.
Met de gegevens die ik van jullie ontvangen heb, kom ik in Duitsland terecht.
Ik heb inmiddels de Duitse autoriteiten aanschreven inzake de ouders van Johan Jacob Thol geboren in 1769 te Stralsund.

Tevens heb ik nog van mijn oom Hugo Rijsdijk, voor zijn overlijden de nodige aanwijzingen gekregen van mijn groot en overgroot ouders.

Het betreft onze overgrootvader: Arnoldus van Thol geh., Marie Braaf
Kinderen : Caroline : geh.. met Jadin
Charles : geh.. met Jeane Kenswel ( mijn groot ouders)
Jet : geh.. met Johan Westerborg
Willem : geh.. met Francisca de Vries
Lena : geh.. met A.J. Rijsdijk
Marietje : geh.. met een Frans man naam onbekend

Zijn er mensen die meer over Arnoldus van Thol en Marie Braaf weten ?
c.q. de overige familie die meer info heeft.

Als het tussen gedeelte van Johan Jacob Thol en Arnoldus van Thol, ingevuld word, kan ik voor de Van Tholīs een afronding maken van onze Stamboom.

Reken op een ieders hulp, ieder vorm van info is welkom, het Internationale gedeelte neem ik voor mij rekening.

Alvast bedankt

S. van Thol

fam
(no login)
217.169.231.130

Zoek tot dat je in je DOOD kist ligt.

No score for this post
January 14 2004, 1:04 PM 

Sorry, maar begin eerst jou leven op een RIJ te zetten met al die schuldeisers. In ZOETERMEER ben je eruit geschopt. Gestoorde Gek.
Jammer dat je de naam VAN THOL draagt. Je had liever BOUTERSE geheten.

(no login)
71.3.35.10

van Thol

No score for this post
August 17 2006, 8:31 PM 

Heel toevallig ben ik ook bezig met onze stamboom. Ik ben in Suriname geboren en woon nu in de USA. Mijn moeder's naam is van Thol. Dochter van Johan Frederik van Thol en zover ik eruit kan komen zijn er een J. van Thol en C. van Thol met de Berbitiaan in 1816 naar Berbice (nu in Guyana maar was toen Hollands gebied) vertrokken. Zij hebben op meerdere plantages als direkteur gewerkt. Voor zover ik het kan achterhalen was C. van Thol (Christoffel)getrouwd met Catharina Wilhelmina Arons en zij hadden een dochter Wilhelmina Frederika van Thol geboren in 1834 en gestorven in 1855. Christoffel van Thol is overleden in 1858 op de plantage Sardam. Er was ook een S. van Thol (Salomon) die eigenaar en beheerder van plantages was en in ongeveer 1825 gestorven is.

Ik vermoed dat J. van Thol een van mijn voorouders was maar kan er nog niet helemaal uitkomen. Wel weet ik dat een zekere John MacIntosh van Thol (zoon van J. van Thol???) trouwde met Sophia Ludgers. Zij hadden een zoon Barend van Thol die mijn overgrootvader is. Ik heb wel kunnen nagaan dat er een Barend Ludgers in Suriname als Apotheker heeft gewerkt en daar is gestorven in 1845. Hij was niet getrouwd. Misschien de vader van Sophia Ludgers???

Hope this will help. Groetjes.
Audrey

(no login)
190.98.28.194

Informatie die je zoekt

No score for this post
June 14 2009, 3:16 AM 

Beste van Thol

Ik ben Tholl van Anand, maar gesproken van Tholl.
Kijk eerst goed hoe je naam schrijft.
welke van Tholl ben je. LL of L aan eind.

Check het goed.

Als je aangeeft dat je in nickerie geboren bent, dan ben je Tholl van en geen
van Thol.
Als je mij eerst dit kan aangeven vertel ik je het verhaal.

Groeten
Tholl van Anand
597-8542638
597-210397 fax/Tel

Current Topic - informatie over van Thol
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright Đ 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement