Wie kan me iets meer vertellen over Katrijntje de Koop. Ze leefde in Suriname in de negentiende eeuw en kreeg een kind van een Duitse man genaamd Krieger.
Hier is een lijst van manumissies waar Kriegers bij betrokken waren:
1. Brakel, Antoinetta Cora
slavennaam Cora geslacht V beroep onbekend eigenaar/vrijlater W.T. Krieger als straatv. datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 6 augustus 1843 bedrag borgtocht 500 borgen Marius Paulus van Escol en Cath. Fred. van Ritscher aanmerkingen GR 11-08-43, no. 1005
[afdrukbare versie]
2. Elsdijk, Maria
slavennaam Marianna geslacht V beroep onbekend eigenaar/vrijlater Marietje van Limes (3381: Marietje van C.F. Limes), als straatvoogdesse, over voorn. slavin, aangek. hebbende den boedel Joseph van Hagedoorn datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 3 november 1838 bedrag borgtocht 500 borgen Susanna Krieger en Fr. Gust. Bertelsman aanmerkingen GR 13-12-38, no. 1352
[afdrukbare versie]
3. Graanoogst, Rudolf Theodorus
slavennaam Rudolf geslacht M beroep Te jong eigenaar/vrijlater S. Krieger datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 15-02-61, no. 183; geb. 1857; zoon van Josepha
[afdrukbare versie]
4. Kaers, Charlotte Maria
slavennaam Maria geslacht V beroep Kokkin eigenaar/vrijlater A.E. Kaersenhout geb. Labad (3426: voor den vrijdom) datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 31 maart 1849 bedrag borgtocht 200 borgen W.F. Krieger en H. Monsanto aanmerkingen GR 09-11-49, no. 1216; geb. 1810; dochter van Meyntje
[afdrukbare versie]
5. Kegelaar, Petronella Susanna
slavennaam Petronella geslacht V beroep onbekend eigenaar/vrijlater Philip Steinhard voor C.A. Richter datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 5 oktober 1839 bedrag borgtocht 300 borgen Fridrich Gustaaf Bertelsman en Susanna Krieger aanmerkingen GR 15-11-39, no. 1474
[afdrukbare versie]
6. Kemperen, Patientie Josephina
slavennaam Patientie geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater Wed. G.C. Fuchs geb. Krieger datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 24 januari 1851 bedrag borgtocht 400 borgen Wed. M.C.J. Pietzker en C.L.G. van Amson aanmerkingen GR 05-02-51, no. 165; geb. 1796
[afdrukbare versie]
7. Kreiger, Nicolaas Rudolph Carel
slavennaam Klaas geslacht M beroep Te jong eigenaar/vrijlater A.E. Kaersenhout geb. Labad (3423: voor den vrijdom) datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 27 december 1848 bedrag borgtocht 200 borgen F.P. Kaersenhout, S. Krieger en L.M. Krieger geb. Kaersenhout aanmerkingen GR 20-02-49, no. 214; zoon van Maria Henriette Elisabeth Kreiger
[afdrukbare versie]
8. Kreiger, Maria Henriette Elisabeth
slavennaam Marie geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater A.E. Kaersenhout geb. Labad (3423: voor den vrijdom) datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 27 december 1848 bedrag borgtocht 400 borgen F.P. Kaersenhout, S. Krieger en L.M. Krieger geb. Kaersenhout aanmerkingen GR 20-02-49, no. 214
[afdrukbare versie]
9. Marsum, Rosalina
slavennaam Rosalina geslacht V beroep onbekend eigenaar/vrijlater C.L.G. van Amson als straatvoogd doch afkomstig van J.G. Krieger datum cautie 4 juni 1844 bedrag cautie 50 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen Afgekocht aanmerkingen GR 04-09-44, no. 1062
[afdrukbare versie]
10. Nandriessen, Charlotte Louisa
slavennaam Charlotte Louisa geslacht V beroep Te jong eigenaar/vrijlater S.H. Andriessen datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 10 november 1854 bedrag borgtocht 300 borgen C.M.M. van Doorn geb. Krieger en M.E. Jantke aanmerkingen GR 29-11-54, no. 1620; geb. 1851; dochter van Elisabeth
Hallo Neef,
Ik las je oproep dat je op zoek bent naar ene Katrijntje de Koop. Ik zal je vertellen wat ik weet. Mijn Opa Paul Ludwig Krieger was een kind van Madrijntje de Koop en die was getrouwd met ene Krieger (duitser?) De naam Katrijntje zegt mij niets maar het lijkt wel erg op Madrijntje vind je ook niet? Volgens mij had het stel meerdere kinderen. Mijn opa Paul is geboren rond 1905/1906. Ik kan me dit goed herinneren omdat ik ooit het familieboekje van mijn oma en opa gezien heb en daarin stonden de namen genoemd van opa Paul zijn ouders en de voornaam van de moeder(Madrijntje)is mij bijgebleven. De voornaam van Krieger de vader weet ik niet precies meer. Ik zal het aan Ramon en Anita vragen of zij het nog weten het was tenslotte hun opa! Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Ik ben zelf ook nieuwsgierig!
Laat me ff weten hoe dit afloopt?
groeten van je neef uit Den Haag
Michael Krieger
je kan me ook bellen 0618715396
Ik heb een aantal jaren gewerkt met Fred Krieger. Bij het Energiebedrijf Amsterdam.
Hij heeft een tijd in Suriname (Moengo)gewoond.
Ik meen mij te herinnneren dat hij sprak over het feit dat een van zijn voorvaderen een duitser was.
Ik heb geen adres en telefoonnummer, maar hij woonde in Amsterdam Zuid-oost.
Hij is een aantal jaren geleden ook getrouwd in het stadsdeelkantoor in Zuid-oost.
Hier nog wat telefoonnummers van Kriegers in Suriname
Krieger ,f e Zilverstr 33 45 60 38
Krieger ,h p Powisistr 11 45 25 49
Krieger ,i c Japonicastr 21 46 31 45
Krieger ,m a Zilverstr 33 45 65 66
Ik weet dat er twee zusters Krieger in de Jodenbreedestraat woonden. Ze hadden een Basketbalveldje op het erf. Ik heb volgens mij met Brian en Maikel Krieger op het erf gebasketbald.
Ik weet ook dat Ramon zo af en toe ook daar kwam.
Groeten
Dennis
This message has been edited by 2buzzy van IP adres 80.60.156.76 on Dec 19, 2002 3:14 AM
Kun je voor me in je stamboom kijken of er ook een charlotte herriete krieger voor komt deze was getrouwd met M. Samson ze hadden veel kinderen waarvan antoinette, suze, robert, adda etc.