I.v.m. stamboom onderzoek wil ik graag van mijn voorouders in Suriname geboorte-aktes op laten vragen.
Wie weet bij welke instantie ik hiervoor terecht kan en wat de kosten hiervan zijn. Tot hoever gaat men in Suriname terug.
Voor welke jaren en welke namen zoek je? Dit forum is juist om elkaar aan deze, soms moeilijk toegankelijke informatie te helpen. De burgerlijke stand in Suriname is rond 1830 ingesteld. Maar ik weet niet in hoever deze akten beschikbaar zijn. Veel informatie bevindt zich in het Nationaal archief (eerder ARA) in Den Haag.
Ik ben op zoek voor Brenda Lammy,ze woond in Suriname.
Brenda is in 1972 met haar moeder Enid Bell van England naar Guhana verhuisd,ik heb vorig jaar na 8 maanden zoeken op internet haar 4 broers gevonden in England. Nu wil Brenda haar Engels pas poort aanvragen,maar ze heeft geen geboorte akte meer en haar Engels paspoort heeft ze na de dood van haar moeder nooit meer gezien.
Ik hoop dat U mij kunt helpen ik ga een dag in de week werken voor Brenda en Haar kinderen .
Brenda meisjes naam is Brenda Jean Carr.
geboorte datum; 08-12-1954.
Bij voor baat dank:
an.heeswijk@planet.nl
Het nationaal archief in Den Haag beschikt niet over informatie van geboorten, overlijden en (doop) huwelijken.
Deze gegevens zijn in na de onafhankelijkheid niet als duplicaatarchief naar het Nederlandse nationaalarchief overgeheveld.
Mogelijk dat ook de ambassade en of het consulaat, u verder kan helpen.
Succes.
Het Nationaal Archief in Nederland heeft een kaartenbak waarin je Surinaamse familie namen kunt terugvinden. Hierop staat aangegeven waar de mensen geboren zijn en waar, wat hun geloof is, etc. Aan de hand van fiches kun je dan een overzicht krijgen van wie de kinderen zijn, met wie ze getrouwd waren, etc., mits deze informatie natuurlijk beschikbaar is.
Een ieder in Suriname, de stad of op plantages, was begin 1900 verplicht zich te laten registreren, een soort van burgelijke stand. De mensen die in het 'oerwoud' leefden deden niet mee aan de registratie. Het had waarschijnlijk te maken met het feit dat deze mensen niet bereikbaar waren.