Voor iedereen die graag iets over zijn/haar familie in Suriname wil weten, raad ik aan het "stappenplan" van de surinaamse genealogische vereniging op pagina
http://www.surinaamsegenealogie.nl/page5.htm door te nemen. Het is vrij onbevredigend, om al die namen te lezen van mensen, die verder niets loslaten en alleen maar zeggen, dat ze een stamboom willen uitzoeken. Maar heel zelden is het mogelijk om iets op een presenteerplaatje kant en klaar voorgeschoteld te krijgen. Het leuke van dit hobby is juist het zelf speuren, praten met oudere familieleden, die "juicy" verhalen uit iemand los te moeten peuteren, dan in de originele oude akten of documenten snuffelen, het papier reuken, de oude handschriften zelf leren ontcijferen enz. Ik bedoel dit niet als kritiek, maar als stimulans om aan de slag te gaan. Als je al een paar gegevens hebt, maak je veel meer kans, dat iemand daar kan aansluiten, waar je misschien tegen een muur oploopt. Er komen vaak pijnlijke gegevens naar boven, maar ook veel verrassends is te vinden. Wie heeft niet de uitdrukking "die naam is gekocht" gehoord? Maar hoe was het nou precies? Hoe kon zulk een gezegde ontstaan. Die en die overgrootmoeder was Indiaans? Is dat wel waar? Of was het toch een manumissie? En wat is een manumissie? Welke rol speelden de Herrnhutters?
En waar is dat op te zoeken?
Wie een beetje vertrouwd is met de volksaard en het zoeken naar gegevens in Suriname, zal er gauw achter komen, dat de oudere generatie niet graag praat over bepaalde dingen, uit ervaring wijs geworden, false schaamte, dat is al zo lang geleden, waarom wil je dit nu weten, etc. zijn vaak gehoorde opmerkingen. Mijn eigen ervaring is, dat het het makkelijkste praat als er oude foto's uit de doos komen. Wie was dat, had die kinderen, hoe komt het dat je die en die persoon neef noemt, of tante....
Dus wat meer gerichte vragen aub en als het met een bepaald familielid niet verder lijkt te gaan, je hebt 2 ouders, 4 grootouders, 16 overgrootouders, enz. en die hadden dan weer broers en zussen...
veel sucess
Christel