<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

stamboom tjin liep shie

August 21 2002 at 11:01 AM
No score for this post
  (no login)
van IP adres 62.163.94.93

Onlangs was ik in Coronie op zoek naar het graf van mijn vader.Ik zag daar een graf van ene Tjin Lip Schie
geboren 1848 en overleden in 1933. Ik heb mijn moeder gevraagd of zij weet wie dat is geweest,en ook een tante van 87 jaar maar geen van de twee wisten wie het was.Mijn moeder is pas in 1935 met de tjins in kontakt gekomen.Dat A ngie Foo alleen stond ingeschreven op het adres te Burnside klopt.Mijn moeder van bijna 88 jaar wist me te vertellen dat A ngie foo op late leeftijd is getrouwd eigenlijk op zijn sterfbed zoals mijn moeder het vertelde.Zou je me kunnen helpen wie die Tjin lip schie is geweest die in 1848 is geboren en in 1933 is overleden en in Coronie plantage CLyde is begraven.

Met de vriendelijke groeten

Raymon

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

(no login)
80.60.156.76

Tjin Lip Schie

No score for this post
August 22 2002, 7:52 AM 

Raymond,

Interressant verhaal wat je hier schrijft. Als je dit letterlijk heb overgenomen van het graf dan zie je duidelijk de vernederlandsing in de naam "Schie".

Stond op het graf ook de exacte te overlijdens datum??
Want met die datum kan je zoeken naar een overlijdensakte. eventueel bij de burgerlijke stand.
Daarnaast zal de kerk zeker ook een overlijdens register hebben. Ik denk dat je bij de EBG kerk moet navragen naar het overlijdens register.
De gegevens op het graf hebben ze ergens vandaan gehaald. Waarschijnlijk geen geboorteplaats. Het feit dat hij in 1848 zou zijn geboren impliceert dat hij vermoedelijk niet in Suriname is geboren omdat de Chinezen omstreeks 1853 naar Suriname kwamen. Waarschijnlijk is hij ook niet in 1853 naar Suriname gekomen want toen zou hij dus 5 jaar oud zijn geweest
en aangezien er geen kinderen in de eerste transporten hebben gezeten kan ik met alle waarschijnlijkheid zeggen dat hij dus niet hoorde bij de groep van 1853.

Wat waarschijnlijker is zijn de transporten van 1858
toen werden ook 150 Chinezen naar Coronie gestuurd door het gouvernement om de kanalen daar te graven.
Maar toen moest hij waarschijnlijk 10 jaar oud zijn geweest. Het is precies een grens geval want zoals je weet trouwden in die tijd Chinezen al heel vroeg 14 jaar. net als bij alle andere Aziaten, Hindoestanen en Javanen.

Voor zo'n overlijdens akte is het handig om John Sang A Jang te kontakten zijn email is ajang@planet.nl
Hij is in staat om dit uit Suriname te laten overkomen.
Voor de ebg kerkregisters kan je het beste kontakt opnemen met de heer Helstone in Paramaribo kantoor burenstraat (Stadszending)

Ik hoop dat ik je hiermee op weg geholpen hebt

groeten

Dennis Lee Kong

This message has been edited by 2buzzy van IP adres 80.60.156.76 on Dec 19, 2002 12:27 AM

(no login)
195.241.39.24

reactie familie Tjin Liep Shie

No score for this post
October 6 2002, 12:48 PM 

Inmiddels hebben we (mijn vader Raymon) een kopie van de overlijdensakte van de chinees Tjin Liep Shie in handen gekregen. Zijn echte naam luidt
volgens de akte: Tsin-Lip, Shin.

Het blijkt dat Tsin-Lip, Shin op 2 juni 1933 is overleden in Coronie op 86-jarige leeftijd, wonende aan de Clyde 6. Zijn zoon, van 52 jaar, heeft de
aangifte gedaan; hij woonde ook te Clyde nr. 6) Waarschijnlijk is dat Sen Si
Sen Soi Tjin Liep Shie (deze zou dan in 1881 geboren moeten zijn). Uit de volkstelling van 1921 bleek dat deze Sen Si Sen Soi op dat adres woonde, samen met zijn vrouw Juliana Boldewijn.

Ervan uitgaande dat Tsin-Lip, Shin in 1933 86 jaar was; dan moet hij in 1847 zijn geboren. Op de overlijdensakte staat "geboren in China, ouders
onbekend." Op de overlijdensakte staat verder dat Tsin-Lip, Shin(de eerste chinees) getrouwd geweest is met Clemetina Williams. Na het overlijden van Clementina Williams hertrouwde hij met Dorothea Kammeron.

Ik zou graag wat meer informatie willen hebben over Clemetina Williams en Dorothea Kammeron.

Brigitta Tjin Liep Shie

Current Topic - stamboom tjin liep shie
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement