Ik ben op zoek naar informatie over de familie van Ommeren om een stamboom te kunnen maken. Vertrekpunt is mijn opa, Johan van Ommeren overleden in Paramaribo in januari 1973. Hij was getrouwd met Isabella Fernandes, overleden in Nederland in 1994. Wie heeft informatie?
mijn oma heette van haar meisjesnaam Rijk van Ommeren.
Zij was getrouwd met dr E.D. van Exel. hij was directeur van 'slands hospitaal.
Haar broer, Humphry woonde in Den Haag en zijn kinderen zijn daar ook nog te vinden. Ik weet niet of zij zich Rijk van Ommeren noemen of weer van Ommeren
succes.
Kennelijk zijn we verre familie van elkaar. Ook weet ik dat ene Eddy van Exel die op Aruba woonde en bij de Ogem werkte een neef van m'n moeder is. Jij was een zoon van dr. van Exel. M'n moeder heet Betsy Meijer-van Ommeren en woont in Capelle. Zij is 85 jaar oud. Haar telefoonnummer 010 2589259. Zij is nog redelijk bij en weet heel veel van de familie van Ommeren.
het moet eindelijk eens afgelopen zijn dat jij mijn grootouders - drs. E.D. van Exel en Jocelyne Hanna Rijk van Ommeren - de jouwe noemt. Jouw grootvader heette Vanier en je grootmoeder Irčne Vanier-Van Exel. Zij was de zuster van drs. E.D. van Exel, directeur van 's Lands Hospitaal. Jouw moeder Marianne - uit het huwelijk van Vanier met Irčne Vanier-Van Exel - heette dus gewoon Vanier van haar meisjesnaam. Omdat jouw grootmoeder Vanier-Van Exel weduwe was kwam Marianne op ongeveer 18-jarige leeftijd bij mijn grootouders Van Exel-Rijk van Ommeren wonen. Drs. E.D. van Exel heeft twee zonen, Freddie en Eddie. Eddie heeft twee zonen en Freddie - mijn vader - heeft twee zonen en een dochter, ik dus.
Toen ik geboren werd riep drs. E.D. van Exel geëmotioneerd uit "Eindelijk, een kleindochter." Beste Christine, mijn opa 'Dou' heeft jou en je zussen en broer nooit als zijn kleinkinderen gezien. Eer je eigen grootouders Vanier-Van Exel.
Advies: raadpleeg de volkstelling Suriname van 1921 te vinden in het Natinaal Archief te Den Haag. Dit is een heel mooi uitgangspunt.
Wat ik intussen ook heb ontdekt is dat een oudtante van mij: Johanna Frederika Niekoop, geboren op 17 juni 1873 op plantade De Resolutie en weduwe van Tuinhout met een zekere meneer I. van Ommeren een dochter heeft gehad op 1 maart 1912 genaamd Anna Jacoba Suzanna. Wie weet zijn wij misschien ergens familie van elkaar.
Onnodig te vermelden dat ik met mijn eigen onderzoek bezig ben.
mijn groottante is juliette van ommeren. Haar zuster is de oma van mijn moeder. Deze zuster is getrouwd met eduard doom. Meer weet ik eigenlijk ook niet.
M,
Jouw grootvader was de broer van mijn oma (moeder van mijn moeder, Vera van Ommeren). Voor zover ik weet, is hij in zijn leven bezig geweest met zijn stamboom en was hij al behoorlijk ver terug gegaan. De reden daarvoor was namelijk een stuk grond waarvan moeilijk de rechten te achterhalen waren. Jouw grootvader en mijn grootmoeder (Paulina) waren 2 van de vijf kinderen uit het gezin die het dichtst bij elkaar stonden. Andere broers waren (van oud naar jong): Louis, Julius en Alfred. Mijn oma was het enige meisje. Oom Johan en tante B zoals ik jouw opa en oma noemde hadden vjf kinderen: Yvonne (Wonnie), Helen, John, Rudi, Lilian. Ben jij de zoon van John die nu in Benicassim woont?
Je overgrootvader heette Paulus Johannes. Mijn oma is naar hem genoemd: Paulina Johanna.
Ik hoop dat je nu iets meer weet. Mijn moeder weet misschien nog meer.
Hallo ik werk in een verpleeghuis.
een van mijn clieten is op zoek naar ene dhr. Alfred van Exel.
Zij zou heel graag willen weten of hij nog in leven is.
Constantijn van Dillenburg (no login) 62.195.46.231
van Ommeren
No score for this post
November 23 2009, 8:28 PM
In 1699 trouwde te Paramaribo Willem van Ommeren uit Amsterdam (geboren in 1671) met Angnieta Bourse, geboren in 1675 te Amsterdam. Zij kregen 3 kinderen.
Ik denk niet dat de "Surinaamse" van Ommeren's van deze tak afstammen.
In 1773 arriveerde te Suriname de 17 jarige Willem Henderick van Ommeren, geboren op 31 januari 1756 te Bakel in Noord Brabant. Hij was een zoon van Nicolaas van Ommeren (1732-1775) en Francina Tempelaars (1732-1806). Nicolaas van Ommeren was in 1756 President Schepen te Bakel en Milheeze. Hij werd echter in 1771 gevangen gezet wegens ernstige corruptie. Toen zijn zoon naar Suriname vertrok, zat hij nog steeds gevangen.
Willem Hendrik van Ommeren maakte een grote carriere door in Suriname. Hij bezat vele plantages en was een grote plantage-administrateur. Hij werd de katoenbaron genoemd.
Hij trouwde in 1792 met Anna Catharina Thomas (1764-1828), de weduwe van Alexander Malmberg.
In 1790 kreeg hij een relatie met de weduwe Sara Elisabeth Dekker, een vrije Negerin, die gehuwd was geweest met Jean Philip Morin (1737-1784). In juni 1791 kregen zij een dochter, Wilhelmina Hendrica van Ommeren.
Toen Willem Hendrik van Ommeren in 1773 naar Suriname kwam, werd hij vergezeld door een P. van Ommeren. Dit moet zijn oom Peter van Ommeren (geb. 1732) zijn geweest. Hij had wel een broer, Pieter Francois van Ommeren, geboren in 1770. Het is echter niet waarschijnlijk dat hij met zijn 3 jarig broertje naar Suriname kwam.