This message has been edited by 2buzzy van IP adres 81.68.218.14 on Jun 27, 2003 4:21 PM This message has been edited by 2buzzy van IP adres 81.68.218.14 on Jun 27, 2003 4:19 PM
De naamsverandering gebeurde na de slavernij toe ene Mcintosch uit Coronie besloot naar beneden Commewijne te vertrekken om daar een nieuw plantage te stichten
Omdat de mensen van toen niet zo Alfabetisch waren als de mensen van nu, hebben ze de naam verkeerd opgeschreven.
De naam is toen veranderd van Mcintosh , Intosch naar Tosch.
Een van mensen die naar Cottica gingen was James Tosch (Koffie Djiemsie).
Deze James had bloeiende koffieplantage.
De zus van James, dat is de oma van jou oma geweest.
De oma van je Oma had een paar dochters en zonen
Ik ken ze niet allemaal bij naam, maar te beginnen met de vader van jou oma, de moeder van oma Sosie, de vader van tant Joertjie (Juliana) en de vader van tant Norine (Lodie)
Lodie (Lodewijk Bouwe ) was de jongste.
Dus de vader van jou opa Franscoise heette Bouwe.
In Nederland, Suriname en Amerika zijn ook heel wat familieleden met de naam bouwe woonachtig.
Op 24 februari 1837 manumitteerde Alex MacIntosh en James Robertson bij
gouvernementsresolutie 199 onder nummer 481 de slavin Christina van der Knop
met slavennaam Christina. Als aanmerking stond dat zij een dochter van Eva van der Knop was en dat bij Gouvernementsresolutie van 6 september 1944 onder nummer 965
op verzoek van Alexander MacIntosh de naam veranderde in Christina MacIntosh.
Tevens onder nummer 482 de slavin Elisabeth van der Knop met slavennaam "Elisabeth". Als aanmerking stond dat ze een dochter was van Eva van der Knop.
Tevens onder nummer 483 de slaaf Alexander van der Knop met salvennaam "Alexander". Als aanmerking stond dat hij een zoon was van Eva van der Knop en dat bij gouvernementsresolutie van 6 september 1944 nummer 965 door Alexander MacIntosh
verzoek was ingediend om zijn naam te veranderen in Alexander MacIntosh.
Tevens onder nummer 484 de slavin Margaretha van der Knop met slavennaam "Margarteha".Zij was een dochter van Eva van der Knop en middels de gouvernementsresolutie 965 op 6 september 1944 naamsverandering in Margaretha MacIntosh.
Tevens onder nummer 485 de slavin Sophia van der Knop met slavennaan "Sophia"
Zij was dochter van Eva van der Knop en middels de gouvernementsresolutie 965 op 6 september 1944 naam verandert in Sophia MacIntosh.
Tevens onder nummer 486 de slavin Eva van der Knop met slavennaam" Eva".
Middels gouvernementsresolutie 965 op 6 september 1944 naam verandert in Eva MacIntosh.
In de plantagelijst van 889 kom ik P. Tosch tegen als directeur-eigenaar van plantage l'aventure aan de boven-cottica.
Ik was verrast de naam Kortram tegen te komen in de opsomming van bewoners van plantage l'Aventure.
Mijn grootvader Kortram is afkomstig van Commewijne.
Ik had begrepen dat hij op de plantage Pieterszorg is geboren in achttienzoveel.
Kan iemand mij meer vertellen over de afkomst van de Kortram's en vooral waar de naam vandaan komt.
Hoi,
Je schreef dat je grootvader kortram heette, de mijn dus ook. Maar die van mij heeft heel lang in Suriname/Paramaribo gewoont, waarna hij met zijn gezin in nederland is komen wonen.
De oorsprong van die naam weet ikzelf niet, maar wil deze wel graag weten.
Wat ik vermoed is dat mijn grootvader afkomstig is van de ivoorkust(afrika) en zijn voorouders warschijnlijk op plantages in zui-amerika hebben gewerkt.
Breukelerwaard (ST: Bigi-Kuderki) (101 slaven), suikerplantage aan de Boven-Commewijne links in het opvaren. Grenzend stroomopwaarts aan de suikerplantage La-Jalousie-en-Mijne-Hoop, stroomafwaarts aan de koffieplantage Bergerac. Eigenaren de erven W.S.B.B. baronesse de Lindau, de erven C.L. baronesse de Lindau, de erven M.U.F. de Lindau, B.Rothuys, G.C. Bosch Reitz, wed. J. Mulleren erven Kleine en mevr. de Mey, allen woonachtig in Europa.
Familienamen op deze plantage:
Beers , Bad, Breukel, Buis, Dorp, Duiker, Elzen, Eijck, Fik, Gardt, Hens, Inte, Kolenel, Kolone, Kondre, Kontract, Kortram, Kuiper, Macken, Molen,Mon, Overeen, Plank, Praag, Rees, Semes, Stakel, Steen, Stuur, Waard, IJs en Zuid.
Ik ben Kenneth Kortstam en mijn vader heet Charles Kortstam. Ik ben afkomstig van de IJzerhardstraat in Suriname. Ik ben sinds 1977 in Nederland. En ik zou het ook leuk vinden om familieleden te leren kennen. Ik ben benieuwd want de enige familieleden die ik ken zijn mijn broertjes en zusje. Groetjes Kenneth