<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

Nicolaas Box

June 25 2003 at 11:18 AM
No score for this post
Kathleen  (no login)
van IP adres 62.194.108.125

Wie kan mij wat meer vertellen over Nicolaas Box.
Ik weet dat hij eigenaar was van meerdere slaven waaronder o.a een aantal Bergens. Graag zou ik voor mijn onderzoek willen weten wie hij was of hij eigenaar was van een plantage. Ik weet dat hij een huis in Paramaribo had. Als hij eigenaar van een plantage is geweest hoe kan ik erachter komen van welke en hoe kom ik te weten wie er allemaal werkzaam zijn geweest.

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

(no login)
62.234.103.162

re:Nicolaas Box

No score for this post
June 26 2003, 12:23 AM 

Hallo

Kijk hier eens
http://www.nationaalarchief.nl/vrij-in-suriname/
Daar kan je ook op naam van eigenaar zoeken, misschien kom je wat meer te weten dan.

Succes

Nancy

(no login)
81.68.218.14

Nicolaas Box

No score for this post
June 27 2003, 10:42 AM 

Hi Kathleen,

Nicolaas Box was een schilder en tekenaar heeft heel veel tekeningen gemaakt in Paramaribo, voornamelijk aquarellen. Hij bezat o.a. het hoekhuis op de hoek van de Waterkant en het Oranjeplein nu onafhankelijkheidsplein. Zijn Vrouw was een Flu.
Na zijn dood erfde zijn vrouw het huis. en zij kreeg de bij naam misie Boxoe (spreekuit als missie Boksoe).
het huis kreeg de naam misie Boxoe oso.

Uiteindelijk is dit gebouw aan de Suralco verkocht.
Over Nicolaas Box en het zogenaamde hoekhuis is er veel geschreven door Andre Loor in de oude Suralco Magazines.

De exacte plantages van hem weet ik zo niet uit het hoofd maar kan wel natrekken.

Wat is je bedoeling met deze kennis?

Groetjes

Dennis

Kathleen
(no login)
62.194.108.125

Re: Nicolaas Box

No score for this post
June 27 2003, 9:29 PM 

Hoi Dennis,

Dank je voor je informatie omtrent Nicolaas Box. Mijn familienaam is Bergen en ik zag dat Nicolaas Box een aantal slaven had met de naam Bergen. Ik heb altijd gehoord dat de Bergen's uit Paramaribo komen. Maar ik zal ook dat zijn vrouw eigenaar was van een plantage. En dacht zo ook een aantal Bergen's te kunnen traceren. De eerste Bergen die ik kon vinden is een onecht kind dat gedoopt werd. Maar ik zag dat er ook een Bergina Bergen en haar kinderen vrijgelaten werden als eigenaar stond N. Box vermeld. Mijn overgrootmoeders naam was ook Bergina en dat schijnt een naam te zijn die vaker in onze familie is gebruikt. Ik probeer dus gewoon een stamboom van de Bergen's te maken.

(no login)
81.68.218.14

Bergen

No score for this post
June 28 2003, 9:13 PM 

Hallo Kathleen,

Laten we eerst beginnen met de telefoonnummers van alle Bergen's in Suriname.

Bergen ,a e Amethiststr 50 88 07 303
Bergen ,a e Dragtenwg anton 77 55 17 47
Bergen ,d b Boulangerstr 41 49 26 22
Bergen ,e Nickeriestr 7 40 00 08
Bergen ,g Wetiwojostr 11 45 03 93
Bergen ,h r Huize pr margriet 49 48 62
Bergen ,i h Japonicastr 20 49 06 47
Bergen ,i h Japonicastr 20 88 08 818
Bergen ,m Vermeerstr joh 67 45 27 67
Bergen ,r a Rembrandtstr 121 55 11 15
Bergen ,s Djakartawg 4 b 23 13 47
Bergen ,s o Diakonessenstr 2 43 50 34
Bergen ,w l Surinamestr 28 40 02 09
Bergen-pengel ,s h Coeroepinastr 30 46 42 22

Er was ook een Dokter Bergen, Ik heb met zijn zoon Cecile Bergen op school gezeten.

Ken je ook Ivy Bergen?

Er werkte ook een meneer Bergen bij tandarts van Leesten als tandtechnicus.

Groeten

Dennis

(no login)
81.68.218.14

Nicolaas Box Manumissie's

No score for this post
June 28 2003, 9:31 PM 

Beste Kathleen,

Dit zijn alle Manumissie's waar Nicolaas Box bij betrokken was

1. Baarn, Helena Hendrina
slavennaam Hendrina geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1809; dochter van Santje

2. Baarn, Nicolaas Charles
slavennaam Charles geslacht M beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1838; zoon van Helena Hendrina Baarn

3. Baarn, Adolf Adriaan
slavennaam Adrianus geslacht M beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1840; zoon van Helena Hendrina Baarn; GR 25-05-67, no. 649: op verzoek van N. Box geb. Flu mag Adolf Adriaan Baarn vertrekken met onbekende bestemming

4. Baarn, Sophia Margaretha
slavennaam Sophie geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1845; dochter van Helena Hendrina Baarn

5. Baarn, Frederika Johanna
slavennaam Frederica geslacht V beroep Te jong eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1851; dochter van Helena Hendrina Baarn

6. Bergen, Elisa Clasina
slavennaam Elisa Clasina geslacht V beroep Te jong eigenaar/vrijlater N. Box nom.ux. datum cautie 11 januari 1850 bedrag cautie 75 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen Afgekocht aanmerkingen GR 20-02-50, no. 221; geb. 1848; dochter van Bergina (Margaretha Bergina Bergen); GR 08-09-52, no. 1149: op verzoek van N. Box mag zij de kolonie met onbekende bestemming verlaten

7. Bergen, Margaretha Bergina
slavennaam Bergina geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 07-09-58, no. 1225; geb. 1828

8. Bergen, Jacob Charles
slavennaam Jacob geslacht M beroep Te jong eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 07-09-58, no. 1225; geb. 1849; zoon van Margaretha Bergina Bergen

9. Bergen, Constantijn Leonard
slavennaam Leonard geslacht M beroep Te jong eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 07-09-58, no. 1225; geb. 1853; zoon van Margaretha Bergina Bergen

10. Bergen, Alfred Christiaan
slavennaam Alfred Christiaan geslacht M beroep Te jong eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 07-09-58, no. 1225; geb. 1856; zoon van Margaretha Bergina Bergen

11. Bergen, Karel Hendrik
slavennaam Karel Hendrik geslacht M beroep Te jong eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 07-09-58, no. 1225; geb. 1858; zoon van Margaretha Bergina Bergen

12. Bern, Charles Eduard
slavennaam Eduard geslacht M beroep Te jong eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1849; zoon van Sina

13. Best, Dido
slavennaam Dido geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1800

14. Best, Charlotte
slavennaam Charlotte geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1838; dochter van Dido Best

15. Blijswijk, Catharina Charlotte
slavennaam Charlotte geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1790

16. Blijswijk, Gidion Charles
slavennaam Gidion geslacht M beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1814; zoon van Catharina Charlotte Blijswijk
[afdrukbare versie]

19. Braafhart, Johannis Franciscus
slavennaam Frans geslacht M beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box en Co datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 28-08-60, no. 1073; geb. 1790

20. Daalen, Jacoba
slavennaam Jaba geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1810

21. Daalen, Emanuel Marius
slavennaam Marius geslacht M beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1841; zoon van Jacoba Daalen

22. Daalen, Anna Apolonia
slavennaam Apolonia geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1834; dochter van Jacoba Daalen

23. Daalen, Elisabeth Helena
slavennaam Helena geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1838; dochter van Jacoba Daalen

24. Dalen, Johan Theodorus
slavennaam Johannis Theodorus geslacht M beroep Te jong eigenaar/vrijlater N. Box n.ux. datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 30-01-58, no. 156; geb. 1857; zoon van Apolonia

25. Dosch, Martha Cornelia
slavennaam Cornelia geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom.ux. datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 05-08-57, no. 1012; geb. 1808

26. Fluur, Maria Philida
slavennaam Philida geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux (6827: voor den vrijdom) datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 20-07-57, no. 953; geb. 1808

27. Getrouw, Johannes Heintje
slavennaam Heintje geslacht M beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box n.ux. datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 17-09-52, no. 1209; geb. 1825; zoon van Eva; broer van Saraatje Francina en Martha Petronella Getrouw; tevens toestemming om naar Nederland te emigreren

28. Getrouw, Saraatje Francina
slavennaam Saraatje geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1826; dochter van Eva; zus van Johannes Heintje en Martha Petronella Getrouw

29. Getrouw, Martha Petronella
slavennaam Petronella geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1830; dochter van Eva; zus van Johannes Heintje en Saraatje Francina Getrouw

32. Naarden, Magdalena Truitje
slavennaam Truitje geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1826; dochter van Johanna

34. Warteman, Adolf William
slavennaam William geslacht M beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater N. Box nom ux datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 24-12-62, no. 1461; geb. 1821

Uit deze informatie zie je dat Nicolaas Box de slaven namen van plaatsen gaf Baarn, Naarden, Blijswijk, Bern, Bergen

Waarschijnlijk is Bergen van Bergen op Zoom afgeleid.
De vraag is wat de relatie is tussen Nicolaas Box en
deze plaatsen. De manumissie van Fluur is makkelijk te verklaren want de vrouw van Nicolaas Box heette Flu.

Het is mij niet duidelijk of de plantage Boxel gerelateerd of eigendom was van Nicolaas Box.

Weet jij welke platages hij in zijn bezit had??

Groetjes

Dennis

Kathleen
(no login)
62.194.108.125

Re: Nicolaas Box Manumissie's

No score for this post
June 29 2003, 12:01 AM 

Hoi Dennis,

Bedankt voor je hulp.
Onder de lijst met telefoonnummers staat ook mijn vaders nummer vermeld. Tevens staan de nummers van mijn zaliger grootouders, om te zien hoe traag telesur werkt. Mijn oma is al 5 jaar dood en mijn opa al 5 maanden maar dat even terzijde.
Over je vraag over Dokter Bergen, Cecile Bergen en Ivy Bergen zal ik contact met mijn vader op moeten nemen want ik ken ze helaas niet. Maar mijn vader ongetwijfeld. Dus daar kom ik op terug.
Ik ben eigenlijk net gestart met het maken van een stamboom en heb dus geen idee waar ik moet beginnen en waar ik moet zoeken. Vooral daar ik in Nederland woon.
Welke plantage Nicolaas Box had weet ik dus helemaal niet. Via jou ben ik er net achter wat die man eigenlijk deed.
Weet jij misschien wanneer de Plantages in Para beschikbaar zijn. Daar mijn oma van vaders kant uit Bersaba komt en ik dus ook probeer te achter halen hoe het nou met die Pengels zit.

Groet,
kathleen

(no login)
206.61.43.154

Re: Re: Nicolaas Box Manumissie's

No score for this post
June 30 2003, 5:09 AM 

Beste Kathleen,

De advocaat Eddy Bergen was een vriend van mijn vader. En de houtgrond La Prosperite (Bersaba is een stukje grond dat door het plantagebestuur vele geleden afgestaan is aan de Evangelische Broedergemeente voor de bouw van een kerk en een school.)en op houtgronden werd behalve op kostgrondjes van de slaven en hun nakomelingen niet geplant.

La Prosperite is dus een houtgrond: er behoren ook andere gronden bij- een totaal van zo'n 4000 ha.

Bij de afschaffing van de slavernij ontvingen de plantageeigenaars fl. 300 per slaaf. Er bestond een 10-jarige periode van z. g. staatstoezicht waarbij de slaven op de plantage moesten blijven wonen en werken, zij het tegen betaling. De eigenaars van suiker- koffie- en cacaoplantages waar een zekere expertise voor nodig was belegden hun ontvangen geld veelal liever op een andere manier dan het terug te investeren in een onzekere situatie met contractarbeiders waar ze niets van wisten en verlieten eenvoudigweg de plantage (en vaak Suriname) of verkochten hem voor een krats.

Op de houtgronden was de relatie tussen eigenaar en slaven een andere dan op de plantages: de expertise lag bij de slaven en niet bij de eigenaars, die er ook niet woonden. Voor slaven op houtgronden was het uiteraard erg makkelijk om weg te lopen, en ze moesten dus relatief goed behandeld worden: hun vrouwen en kinderen werden niet verkocht, waardoor er gezins- en gemeenschapsvorming plaatsvond. In de praktijk onderhandelde de eigenaar bij zijn bezoeken aan de plantage met vertegenwoordigers wan de slaven over de te leveren hoeveelheid hout en tegenprestatie in zaken als jachtwapens, zout, spijsolie, alcohol etc. Voor de rest was de bevolking zelfvoorzienend dmv jacht, visvangst en kostgronden: de houtslaven (voor dat werk werden niet de kleinsten en zwaksten aangekocht) leefden feitelijk meer als Indianen dan als plantageslaven.

De eigenaars van de houtgronden staken een aanzienlijk bedrag aan slavengeld in hun zak in 1863 (er woonden forse families op de plantages die technisch allemaal slaaf waren) maar zagen een kans om een fors bedrag erbij te maken: zij maakten overeenkomsten met de slavenfamilies waarbij dezen over de tien jaren van het staatstoezicht nog bepaalde hoeveelheden hout zouden toeleveren en aan het eind van die periode de grond op hun naam overgeschreven zouden krijgen. Dit werd ook uitgevoerd.

Op La Prosperite (daar komt de P van al die namen vandaan) waren het de families Pengel, Peiter, Pirau, Peroti, Pocornie, Plet en nog een die ik me niet onmiddellijk kan herinneren (die naam is ook voor zover ik weet verdwenen in Suriname)die kochten: hun namen staan op een monument in Bersaba.

Ik heb zo'n 25 jaar geleden nog een copie van de verkoopacte laten maken voor het toenmalig plantagesbestuur.

Over de jaren en gegeven de wat wanordelijke Surinaamse situatie wat huwelijken, erkenningen, erfrecht en vertrek naar het buitenland is er een totale boedelverwarring ontstaan waardoor de grond (m. i. gelukkig) onverkoopbaar is. Er bestaat een bestuur gekozen uit en door de nakomelingen op de plantage en elders, en het eigendom berust bij alle nakomelingen collectief. Iedere nakomeling heeft het recht zich tot het dorpsbestuur wenden voor een stuk grond voor woningbouw of andere activiteiten zoals landbouw, wat er veel te weinig gebeurt.

Vriendelijke groeten,

Iwan

(no login)
145.99.142.153

Nicolaas Box

No score for this post
January 29 2007, 10:50 PM 

Geachte Kathleen,

Ik heb gegevens over Nicolaas Box, maar kan u helaas niet helpen met de namen van slaven die op zijn plantages werkten. Mocht u meer willen weten wilt u dan zo vriendelijk zijn me een bericht terug te zenden?

Box

(no login)
145.99.142.153

Nicolaas Box

No score for this post
January 29 2007, 10:51 PM 

Geachte Kathleen,

Ik heb gegevens over Nicolaas Box, maar kan u helaas niet helpen met de namen van slaven die op zijn plantages werkten. Mocht u meer willen weten wilt u dan zo vriendelijk zijn me een bericht terug te zenden?

Box

(no login)
82.95.216.28

afstammeling slavin van mevrouw Box

No score for this post
August 20 2007, 12:28 AM 

Beste Louk,

Christiana Getrouw, mijn oudste voorouder van de Getrouwkant die ik heb kunnen vinden was net als Johannes Heintje, Saraatje Francina en Martha Petronella een slavin van mevrouw Box. Christiana is op 65-jarige leeftijd overleden in het huis van de heer Box aan de Waterkant. De heer Box was toen al overleden.

Ik zou graag meer willen weten over Nicolaas Box en zijn vrouw Anna Magdalena Flu. Johan Hendrik Flu was in 1860 getuige bij de aangifte van de geboorte van mijn overgrootmoeder. Of hij familie is van Anna Magdalena en of er een relatie is tussen hem en mijn voorouders weet ik (nog) niet.

groeten,
Carlinda

(no login)
194.109.22.148

Familie Reünie Fam. Bergen / (achter / achter / achter klein) Kinderen Bergina

No score for this post
August 6 2007, 1:37 PM 

Beste Kathleen,

Hoe staat het met je zoektocht naar (onze) stamboom. Wij kennen elkaar niet, maar ergens zijn we familie. Komende december (2007) is er in Parimaribo een reünie van alle nazaten van Bergina. Wat ik begrepen heb komen er ruim 200 personen. Wellicht dat het je een eind in de richting helpt om het e.a. uit te zoeken.

Mail me gerust als je meer informatie wilt.

Succes.

Jeroen Bergen

Current Topic - Nicolaas Box
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2010 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement