Ik ben op zoek naar nakomelingen uit de stam Sleingard. De oorspronkelijke naam van de familie is Slengarde, maar is in de loop der jaren verbasterd, door verschillende omstandigheden.
Omdat enkele van de familieleden van plan zijn om een familie reunie te organiseren eind augustus, zijn wij op zoek naar nakomelingen van deze familie. Enkel families die gerelateerd zijn aan bovengenoemde familie zijn : Mettendaf;Mackintosch; Orna.
Graag een reactie
PS: Het betreft dan in eerste instantie familieleden woonachtig in Nederland.
Het gaat volgens mij om de authentieke naam, welke kan het zijn Slijngaard, Slijngard, Slengard, Slengarde of Slengaarde.
Mijn overgrootvader heette Jacob Slengaarde, maar heeft de naam zelf veranderd (hoor Ik) in Slengard.
Ik ben in het bezit van een authentiek stuk waarop de naam Slengaarde ook getypt is.
Vraag: Als Harry Slijngard, een half broer was van Jacob Slengard hoe zit de vork dan in de steel.
Is te achterhalen wie de ouders van Jacob Slengard waren. Hij was georen te St Lucia op 25-5-1858 en overleed op 6-6-122.
Feiten over deze man zijn o.a. dat hij aan goudconcessies deed o.a. aan de Corantijn en andere plaatsen die bij mij nog nite bekend zijn en dat hij op diverse plaatsen in het land kinderen verwerkt had met meerdere vrouwen. Veel kinderen zijn erkend, waarvan net enkelen zijn exacte naam kregen. Velen werden geregistreerd als Slijngard of Slijngaard. Zou dat een verkeerde naamuitspraak kunnen zijn en laksheid va de betreffende burgerlijke stand. Allemaal hypotheses, maar graag zou ik als het mogelijk is in ieder geval willen weten wie de ouders van Jacob Slengard en Harry Slijngard, beiden halfbroers, heetten.
Jacob Slijngard was een zoon van Charlotte Slijngard(1829)
De kinderen van Jacob waren voorzover bekend:
Harry Slijngard(bekende voetballer aan het begin van de
vorige eeuw) zijn moeder was Orna voornaam bij mij niet
bekend.
2)Francis(Sisi)Slijngard haar moeder was ook Orna maar was de zus van Harry's moeder. Dit kan ik zo openlijk stellen
omdat ik dit verhaal persoonlijk van Sisi heb mogen horen.
3)verder James Slijngard van wie de moeder een indiaanse
uit het Aarrawaragebied in Suriname is.James was een
uitstekende violist.Met zijn oudste zoon Percy heb ik
nog een redelijk goed contact.
Harry Slijngard is dus geen broer van Jacob maar zijn
bloedeigen zoon.
Jacob Slijngard was een zoon van Charlotte Slijngard(1829)
De kinderen van Jacob waren voorzover bekend:
Harry Slijngard(bekende voetballer aan het begin van de
vorige eeuw) zijn moeder was Orna voornaam bij mij niet
bekend.
2)Francis(Sisi)Slijngard haar moeder was ook Orna maar was de zus van Harry's moeder. Dit kan ik zo openlijk stellen
omdat ik dit verhaal persoonlijk van Sisi heb mogen horen.
3)verder James Slijngard van wie de moeder een indiaanse
uit het Aarrawaragebied in Suriname is.James was een
uitstekende violist.Met zijn oudste zoon Percy heb ik
nog een redelijk goed contact.
Harry Slijngard is dus geen broer van Jacob maar zijn
bloedeigen zoon.
Ben momenteel in Surinme op vkntie en lees jou rectie, warvoor dank.
Waar kan ik jou rechtstreeks bereiken om e.e.a. verder te bespreken?
Zoals je ziet staat mijn emailadres bovenin mar voor alle zekerheid ook nog in dit tekstvak, wil je mij rechtstreeks daarnaar mailen zodat ik mijn telefoonnr. etc ook in kan vermelden?
Mijn moeder heette bij geboorte ook Elizabeth Caroline
Slijngard.Ze is in 1911 door haar vader Jozef Dompig,erkend.
Mijn grootmoeder(moeders moeder) heette Meriam Mary
slijngard,geboren in 1877 te Johanna Maria in Coronie.
De moeder van Meriam heette Eva Slijngard (1840) dochter van
van Rheina Magdalena Slijngard(geb.in 1817) en woonde te
Burnside in Coronie.
Onderzoek op de database"VRIJ-IN-SURINAME" levert mij
Acht Stamouders op als volgt verdeeld>>
Gezin A.
1) Rheina Magdalena Slijngard (1817)
2) Stefanus Slijngars (1833)
3) Alfred Slijngard (1840)
4) Paulus Slijngard (1840)
Allen broer en zusters 3) en (4 waren zo te zien
tweelingen.
Gezin B.
1) Mary Ann Slijngard( 1825)
2) Charlotte Slijngard (1829)
3) Cicilia Slijngard (1832)
4)Penny Magdalena (1833)
Deze laatste vier waren zusters van elkaar.
Burnside in Coronie.
Gezin A.
tweelingen.
Gezin B.
4)Penny Magdalena (1833)
Burnside in Coronie.
Gezin A.
tweelingen.
Gezin B.
4)Penny Magdalena (1833)
Slengardes hoeven geen voorouders van Slijngard/Slijngaard/Slengard te zijn. Het waren blanke slavenhouders.Laten we ons niet blindstaren op dingen die er wellicht niet zijn
Feit is dat: alle Slijngard/Slengards afstammelingen zijn van de Slijngards afkomstig uit Coronie, plantage Burnside.
Uit de tak van Jacob Elias Slijngard is getraceerd dat zijn moeder Charlotte Slijngard was die in Coronie geboren werd.(5e generatie vanuit mijn lijn bekeken).
De roots of Slijngard is African. Welke de echte Afrikaanse naam is van onze voorouders is nog niet bekend, maar zal ook moeilijk te vinden zijn.
Tenzij er een famirie is die bereid is verder te graven in de geschiedenis.
Lucy Slijngard, meer bekend als Sisi Slijngard geboren op 16 septeniber 1907 te Nw. Nickerie, was de dochter van Christina Oma en -Jacob Slijngard
De naam Slijngard verscheen voor het eerst op 1 juli 1863 bij de vrijlating van de slaven van de plantage Burnside.( Coronie) De plantage was toen in handen van de eigenares Charlotte Anne Howard geboren Cort uit Barbados.
vermoedelijk is Slijngard van Coronie verhuisd naar Nickerie.
Telefoonnummers van de families in Suriname
Slijngard ,b f Josephinestr 18 a 43 30 61
Slijngard ,d a Industriewg 3 23 35 03
Slijngard ,e l Wanestr 57 46 47 45
Slijngard ,f b Kankantriestr 19 40 46 75
Slijngard ,h Tithoniastr 39 46 51 62
Slijngard ,j Verl hermitagewg 112 49 49 56
Slijngard ,j h Mangrewg 33 48 09 79
Slijngard ,r Jozefwg 16 48 48 75
Slijngard ,r b Brahmsstr 26 55 01 56
Slijngard ,s r Hernhutterstr 142 40 35 93
Slijngard ,t m Samboerastr 9 58 20 48
Slijngard-tjong a kiet ,j Walabastr 31 40 29 47
Orna ,a Columbiastr 6 44 10 89
Orna ,m g Eliazerstr leo 19 49 16 38
Orna ,p c Kamperfoeliestr 2 bv 49 86 05
Orna ,r f Gravenberchstr 13 88 06 974
Orna ,r f drs. Heerenstr 30 47 73 56
Orna ,r f drs. Snostr herman 2 49 26 38
Orna ,r f drs. Snostr herman 2 49 90 67
Orna ,t m Vredenburgwg 53 36 84 37
Orna-smith ,j Statenwg 25 21 13 13
Mettendaf , Komstr anton de 96 bn 88 08 291
Mettendaf ,e a j Deviswg 10 54 56 94
Mettendaf ,e p Knikkerstr 54 48 38 09
Mettendaf ,e s Mangrasistr 5 46 33 14
Mettendaf ,f Ricanaustr 52 49 94 04
Mettendaf ,g v Geertruidenbergwg 5 48 67 76
Mettendaf ,i Gandhiwg indira 784 35 22 98
Mettendaf ,j Commissarisstr 23 53 64
Mettendaf ,j a Rebostr jan b s 105 45 07 01
Mettendaf ,k Friendship 23 50 52
Mettendaf ,m c Kasjoemastr 17 46 50 95
Mettendaf ,r fax Murraystr fred 19 40 25 84
Mettendaf ,t Kofimakastr 23 52 23
Mettendaf ,u Tigristr 4 48 40 79
Mettendaf ,w e Feliciastr 15 49 21 80
Mettendaf ,w r Matuaribostr 34 46 25 09
Mettendaf ,w r Netostr 6 43 26 10
Mettendaf ,y m Geertruidenbergwg 7 48 60 44
Mettendaf-deekman ,c o Kapoeastr 2 48 02 05
Beste familie
Mijn naam is Lea Felter dochter van Johan Felter en kleindochter van
Fredik Slijngard.
Zelf heb ik met Margo Slijngard en andere familie leden in augustus 2003 en 2004 een reunie georganieseert.
Wij hebben het een en ander onderzocht, En wil het volgende doorgeven.
Niet alle Mettendaf zijn familie van de slijngard, de vader van mijn opa was
Mettendaf en zijn moeder was een Slijngard.
Ik stel voor om Margo te bellen voor meer informatie.020- 6904770
tot zover bekend zijn alle slijngards (vanaf een bepaalde periode in de slavernij)afkomstig uit coronie, plantage burnside, en..... hoeven nog geen nazaten van slengarde, slingardes of sleingardes te zijn.
slengardes zijn slavenhouders geweest en zoals de meesten, hebben ook zij zich "vermeingvuldigd" met slavinnen. of de kinderen een soortgelijke naam kregen is vooralsnog niet duidelijk.
IS HET FEEST AL GEWEEST? IK LAS DAT ER EEN FEEST ZOU KOMEN, MAAR IN MIJN DIREKTE OMGEVING WEET NIEMAND HIER IETS VAN. ALS HET FEEST NOG DOORGAAT BEN IK GRAAG VAN DE PARTIJ.
Ik wil nog even doorgeven dat wij in augustus 2005 geen reunie hebben gehouden, vanwege ziekte.
Wij zijn momenteel bezig met een familie website www.nazatenslijngard.nu
wij zouden het zeer waarderen als wij informatie of fotos zouden hebben van
de oudere familie leden.
Leuke iedeen zijn welkom.
ik ben wilgo roberto mettendaf en ben geboren 22-05-1968 te paramaribo, moeders naam is mettendaf, van vader weet ik niets. woonachtig in almere woon samen en heb 3 kinderen, 8 4 en 0.
Mijn (achter) naam is Antonius. Ik heb altijd gehoord dat ik Slijngaard (Slengard?)zou hebben geheten als mijn grootvader (Alwin Antonius)door zijn vader was erkend. Ik zie hier ook de naam Felter en volgens de "familiekenners" zijn zij ook familie. En het klopt dat mijn grootvader oorspronkelijk van Coronie/ Nickerie afkomstig is. Ik heb me laten vertellen dat er nog een boel Antoniusssen zijn te vinden in Coronie, nazaten van halfbroers en halfzussen van mijn grootvader..
Inderdaad. Mijn moeder is dochter van Meriam Slijngard. Zij had het vaak overene oom Alfred Slijngard die familierelaties had met de familie Antonius.
Ook de familie Verwey uit Coronie is aan de Slijngards verbonden. En wel alsvolgt±
Leonora`Slijngard dochter van Eva Slijngard was getrouwd met Verwey
Hallo Diana
Correctie. Van mijn oudste zuster (77 jaar) vernam
ik het volgende.Eva Slijngard geboren in Coronie
had 13 kinderen.Leonorah Slijngard was een van de
dochters ze had een relatie(gehuwd?) met ene hr.
Verwey waaruit zijn voortgekomen Alfred Verwey en
Lena(zal wel een afkorting zijn)Verwey.Ik meen
dat je in deze richting moet zoeken.
ik maakte een vergissing: mijn opa heette geen Alwin maar Alfred (shame on me!) Antonius. Dat was de achternaam van zijn moeder, zijn vader heette Slijngard.
Ik zelf ken de familiebanden niet zo goed, maar er zijn mensen in mijn familie die alle connecties met de verschillende takken weten. Alles leidt terug naar Coronie/Nickerie, waar dus een boel familie van me schijnt te wonen.
MERIAM MARIJ WAS DE STAMMOEDER VAN DE FAM. VAN MIJN TANTE JEAN NAMELIJK HAAR GROOTMOEDER LEONORAH ELISABETH SLIJNGARD WAS GETRAUWD MET .....ANTONIUS. VOORNAAM EERSTE ECHTGENOOT WASNIET BEKEND.KREEG 1 ZOON N.L. ALFRED EN 1 DOCHTER HELENA. DIT WAS HAAR EERSTE HUWLIJK .TWEEDE HUWELIJK WAS MET HENDRIK JOHANNES JARDENS 13-11-1861 ZIJ HADDEN GEEN KINDEREN WILMA ANTONIUS EN IK HEBBEN GOED CONTACT HEEFT MIJ VERTELD DAT HAAR STAMMOEDER SLIJNGARD WAS.ELISABETH DOMPIG WAS GETROUWD MET FRANS WESTFA ZOON VAN CHRISTIAAN EN H
ETLENA. DOCHTER VAN DIT ECHTPAAR IS URSULA GETROUWD MET JAN MOL EN WOONT IN ROTTERDAM.TOTSLOT HET ZOU GOED ZIJN OM ALLE GEGEVENS SAMEN TEBRENGEN AANGEZIEN MIJN TANTE ,ONZE TANTE MW.NEKRUI-MC.DONALD ONDERZOEK HEEFT GEDAAN NAAR DE AFSTAMMELINGEN VAN ONZE FAM. IK BEN SAMEN MET MIJN OOM FRIEDJE.EN TANTE GONDA IN HET BEZIT VAN HEEL VEEL INFORMATIE OVER DE FAM.JACOB SLIJNGARD HEEFT NOOIT GOUDCONSSESIE GEHAD.HIJ EN MIJN OVERGROOTMOEDER WAREN KINDERED VAN 2NICHTEN.DE STAMMOEDER VAN ONS WAS EEN AFRIKAANSE UIT GHANA 1749.EN HEETTE RUTH.DEZE KANKANTRIEBOOM IS DE GRONDLEGGER VAN ONS.HEEFT 8 KINDEREN GEHAD.ENZ ENZ.GAARNE ZIE IK ALLE REACTIE.DAG IEDEREEN.
Ik ben William. zie dat we de zelfde initialen hebben.
Ik kan je misschien verder helpen omdat ik druk bezig ben met de stamboom van de familie.
http://www.everyoneweb.com/mettrutu/ onder deze link kun je al wat zien van de familie. als ik weet hoe je moeder van haar voornaam heet kan ik misschien meer info vinden
Hallo William, sorry voor deze late reactie maar de voornaam van mijn overleden moeder is Halouise Jeane geb. 12 maart 1933 te Parimaribo. wellicht kun je iets vinden over haar vader dhr. Christiaan David Mettendaf en haar moeder Johanna Paulina Wallerlei.
Ik heb helemaal geen foto's van voor mijn zevende jaar toen ik nog in Suriname woonde en een jaar na mijn aankomst hier is mijn keder overleden helaas.......Heb wel twee van de drie kinderen naar mijn moeder en opa vernoemd.
De nazaten van mijn grootvader frederik slijngard en zijn zuster Mw bertolina tjon-a-fong slijngard zijn fam. van mettendaf,dit omdat hun vader zo heette.verder ook de fam. Vriesde carillio,bauva, bauwe ,slijngard.cruden ,veira,wij allen zijn uit het geslacht mettendaf.
met betrkking tot slengarde lijkt het mij haast uitgesloten dat die iets met de slijngard te maken heeft.er is nergens iets te vinden over die mensen. enkel dit ;charlotte henriette roepnaam, straat gravenstraat26 land suriname geen beroep bordeelnummer pe271 .....opmerkingen erfgenaam boedel gallweij dochter van henrij charles johannes slengarde en elisabeth eleonor cummings. dit uit het hitorische database.
jacob elias slijngard is geboren in coronie burncide en niet elders dat hij zijn naam toen verandert heeft komt doordat hij zijn paspoort in guana kwijt was en een nieuwe moest werdt het slen.inplaats van slijn. jacob en mijn overgrootmoeder waren kinderen van 2 zusssen zijn nakomelingen weten dit.maar ja je kunt soms dingen niet meer veranderen na zoveel jaren. heeft kinderen die niet erkent zijn maar de macintosch uit nickerie zijn ook zijn nakomelingen. heeft tot aan zijn dood gewoond aan de waaldijkstraat 74 beneden.
ik ben de dochter van Baasje Slijngard, de kleindochter van Harry Slijngard en Johanna Slijngard-Tjong a Kiet, en dus de achterkleindochter van Jacob Slijngard. Ik ben heel benieuwd of iemand weet hoe de moeder van Harry Slijngard heette!
Mijn opa en oma kregen 10 kinderen, 7 zoons en 3 dochters en hebben ondertussen een bijna niet meer na te gaan aantal kleinkinderen en achterkleinkinderen en achterachterkleinkinderen. Ik weet wel de namen van mijn nichten en neven (denk ik) maar van hun kinderen?? Tja, dat is dan toch te ver uit elkaar gegroeid.
Nogmaals, ik hoop dat iemand de naam van Harry Slijngard's moeder weet!
Ben trouwens ook wel heel benieuwd naar die stamboom richting Ghana!
Alvast bedankt, groetjes!
de moeder van je grootvader harrij slijngard heette amalia orna ,oom harrij had nog 2 broers n.l.david en frits ,oom frits woonde ook op beekhuizen slangenhoutstraat.sisi was niet alleen zijn zuster maar ook zijn nicht het waren kinderen van2 nichten .jacob heeft met 11 vrouwen kinderen gehad.zowel in coronie alsook in nickerie. de meeste zijn erkent slijngard.
Dank je wel Margo,
Leuk om te weten!
Weet je nog iets meer over Amalia Orna? Waar zij vandaan kwam of zo?
En is jouw achternaam Slengard?
Ik heb jaren terug surinaamse les gehad van een meneer Harold Slengard, in Zoetermeer was dat. Hij zei me dat we familie waren, maar ik weet niet precies meer hoe!
Groetjes van Cherryda
de ornas komen oorspronkelijk uit nickerie ,daar is ook je grootvader geboren . de naam slengard is toen door jacob bedacht in ghuana om een paspoort te krijgen.die man is geboren in coronie burncide ,dit is een vijt al het andere is verzonnen slengarde heeft totaal niets met ons van doen .ik ben een rasechte slijngard .mijn grootvader en opa harrij waren kinderen van een nicht en een neef.ik heb opa harrij verzorgd tot zijn dood .ik ben een van de slijngard uit beekhuizen.
Hallo Margo,
ik had niet gemerkt dat je mijn 2e mailtje had beantwoord! Maar nogmaals dank.
Super om te horen dat mijn opa zo'n lief iemand had om hem te helpen verzorgen, ook daarvoor dank!
Ik heb hem slechts 1 keer gesproken via de telefoon. Maar oma heb ik gelukkig 2 keer gezien in Nederland.
Ik heb nog steeds een fotootje van hen beide in de kast staan. Wel een heel oude en vage, maar het gaat om het idee, toch??
Je kent mijn vader en zijn broers en zussen dan vast ook goed! (althans, van toen ze nog in Beekhuizen woonden) Enig idee hoe het met tante Vietje is?? Heb al lang niets van haar gehoord. Tante Inke heb ik enige maanden terug nog op bezoek gehad, ze wordt oma he! Heel leuk!
Ik vind het echt super om dit soort dingen te horen, dus bedankt.
Groetjes Cherryda
de moeder van je grootvader harrij slijngard heette amalia orna ,oom harrij had nog 2 broers n.l.david en frits ,oom frits woonde ook op beekhuizen slangenhoutstraat.sisi was niet alleen zijn zuster maar ook zijn nicht het waren kinderen van2 nichten .jacob heeft met 11 vrouwen kinderen gehad.zowel in coronie alsook in nickerie. de meeste zijn erkent slijngard.
BESTE CHERIJDA IK KEN ALLE OOMS EN TANTES VAN JE HEEL GOED EN ZIJ MIJ OOK .ZE ZIJN OP EEN VAN DE FAM. REUNIE GEWEEST BEHALVE BAASJE DIE WAS TOEN ZIEK,OOK JE MOEDER KEN IK VAN BEEKHUIZEN,MORASTRAAT EN JE OOM DR.biervliet A.M.C. afgelopen februarie is er een reunie geweest van de fam. SLIJNGARD DIE GEORGANISEERD WAS DOOR VIETE,, LEA,SOMBRA,MIJNDOCHTER,EN EEN AANTAL FAM. DIE IN SURINAME WAREN,EN IK HEB BEGREPEN DAT ERVEEL MENSEN WAREN,ZOALS ANTONIUS,CAMERON,VERWEIJ,POLANEN,ALLEMAAL NAZATEN VAN SLIJNGARD.VIETE MAAKT HET GOED,EEN DOCHTER VAN WIJLEN JEOOM JIMMIJ WOONT OOK BIJ HAAR IN DAT WAS IN 2006 TOEN IK ZELF IN SUR.WAS.
Beste Margo.
Ik ben erg ingenomen met jou verhelderende gegevens over Slijngaard
Ik weet niet of je in contact ben met mijn zuster Ursula in Rotterdam.
Ben in september 2009 in Nederland.Zal via Ursie proberen contact met
U te krijgen. groetjes.
De tak van Verwey/slijngaard is dus niet voortgekomen uitLeonora
slijngaard maar naar ik nader verneem uit Christina Slijngaard.
Mijn moeder Elizabeth had het over haar tante christina.De vraag
blijft echter open of het om een zus van haar moeder meriam ging
of een ander familierelatie van haar moeder
het onderzoek van de nazaten slijngard is tot zover zo goed als afgerond op enkele details na ,u weet datfam. onderzoek tot lente van dagen door gaat ,maar ja....het is wat je zoekt of wilt .de roots van slijngard waar u van afstamd is zover.
HEDEN IS OP DE LEEFTIJD VAN 91JAAR ONZE OUDSTE TANTE VAN DE FAM. OVERLEDEN . FREDERIKA SLIJNGARD .
ZIJ WAS DE OUDSTE VAN DE FAM. IN NEDERLAND .
de moeder van oma was pleisner de vader was richard slijngard de broer van mijn grootvader ,je oma heeft de naam van mijn grootvader .gek genoeg maar hoe zit het met eingelijk met jou vader .er zijn wel twee ronald slijngard maar ik heb nooit van jou gehoord nog gezien dus ben jij misschien de dochter van de andere ronald die in oost woond.ben jij een zus van meljora slijngard ?
zoja dan ben je de kleindochter van tante jean die in suriname woont.laat mijn je welkom heten in de fam.de mensen zijn veel .steeds kom je dezelfde voornaam tegen en dat schept soms ook voor ons verwarring bij het onderzoek het geeft wel aan tot welke fam.stam je behoord dus misschien is het nu weer tijd om een reunie te organiseren . groetjes .tante frederika heeft dinsdagmiddag afscheid in zuid van 5 tot 6 en word woensdag gecremeerd .