<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

Geschiedenis familie Wiegel

September 19 2003 at 11:47 AM
No score for this post
  (no login)
van IP adres 213.84.173.9

Hallo,

Ik zou graag iets te weten willen komen over de geschiedenis van familie Wiegel. Mogelijk bestaat er een link met de familie Wiegel in Nederland en Duitsland.
Mijn grootvader van mijn moeders kant heette Wiegel. Die naam had hij weer van zijn moeder die waarschijnlijk een indaanse was.
Ik weet niet wanneer mijn grootvader is geboren, maar hij is in 1944 of 1945 overleden na een verkeersongeluk (mijn moeder was toen een jaar of drie).
Als iemand weet waarvan de naam Wiegel afkomstig is, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply
Monsanto
(no login)
216.152.170.186

Wiegel

No score for this post
September 19 2003, 12:58 PM 

kijk op deze pagina
http://www.afrikan-suriname.org/Archief.php
dan zie je dat de naam in 1863 op een plantage aan geemancipeerde slaven werd gegeven. Of dat ook de herkomst van de door jou gezochte familie Wiegel is, moet door genealogisch onderzoek blijken. Dat gaat zo: je vraagt eerst verder in de familie, hoe dat nou zat met oma en opa en wanneer ze jarig waren en wanneer geboren enz., daarna of bij de burgerlijke stand informeren of de volkstelling in Suriname van 1921 in Den Haag raadplegen. Dat is de enige manier om zeker te zijn van de afkomst, maar het is natuurlijk wel zo makkelijk om van iemand een kant en klare stamboom in de schoot te laten werpen. Ook dat is soms mogelijk. In het CBG in Den Haag weet men van welke families al stambomen gemaakt zijn. Dit is weer een lesje voor beginners van tante Christel

(no login)
213.84.173.9

reactie

No score for this post
September 19 2003, 2:11 PM 

Hallo tante Christel,

bedankt voor uw wijze les.
De reden dat ik op deze site heb geschreven is dat ik niet over verdere informatie beschik. De stamboom die ik heb gaat niet verder dan de generatie van mijn grootouders. Ik weet dus niets over een geboortedatum of verjaardag van mijn grootvader. Ik weet alleen dat hij goudzoeker was.
Ik heb contact gehad met een nederlandse Wiegel die een hele stamboom heeft van zijn familie (inclusief de duitse tak)en zelfs een boek daarover heeft geschreven. Hij kon mij vertellen dat er in het verleden wat Wiegels waren geëmigreerd naar Amerika, maar van de Wiegels in Suriname kende hij de geschiedenis niet.
Bij het CBG had ik al geïnformeerd maar daar is niets bekend over surinaamse Wiegels. U ziet dus dat ik wel degelijk mijn huiswerk heb gedaan.
Ik heb inmiddels ook op de site gekeken die u mij hebt geadviseerd (hartelijk dank daarvoor), maar helaas kan ik daar nu nog niet veel mee.
Ik ga in ieder geval de namen uitpuizen die ik daar gevonden heb.
In ieder geval bedankt voor uw reactie

monsanto
(no login)
216.152.170.171

Wiegel

No score for this post
September 21 2003, 1:15 AM 

Hallo Renate,
daar ben ik weer. Dat is nou juist het gevaar, je moet niet uitgaan van die mensen in 1863 of van een of andere stamboom, maar vanuit je eigen familie c.q. ouders/grootouders/overgrootouders. Ik ben ervan overtuigt, dat er iemand van de familie in leven is, die wel een sterf- of een geboortedag van die vroegere Wiegel weet, waarvan je zeker weet, dat hij of zij familie is. Met dit gegeven ga je dan aan de slag. Of in Suriname geboortebewijs of overlijdensakte aanvragen of als hij/zij vóór 1921 geboren is, in het Nationaal Archief in Den Haag de volkstelling op Wiegel doorpluizen. Binnenkort wordt dat ook makkelijker, want ik hoor er zijn vrijwilligers bezig om alles in een data-base in te voeren.

Bovendien, ieder mens heeft 2 ouders en 4 grootouders, er zijn mensen, die dat voor zichzelf en voor hun kindeen allemaal uitzoeken, zoiets heet kwartierstaat (zeg maar stammboom in het kwadraat)omdat het steeds verdubbelt zit je al gauw aan 256 mensen uit het verleden, ga me niet vertellen, dat je niet een van hun kunt opsporen en nu aan het werk.
Groet
tante Christel

(no login)
195.121.141.41

oproep familie wiegel

No score for this post
October 9 2003, 6:39 PM 

hallo,
mijn vader heeft een tijd geleden het boek uitgegeven
"Wiegel van oorsprong glasblazers etc.""
Mijn vader is inmiddels overleden, maar er bestaat
wel een wiegel vereniging...
Als u meer wilt weten zoek ik het wel op.
Anders moet u maar even via internet zappen.
met vriendelijke groet,
els wiegel

(no login)
213.201.137.114

telefoonnummers Wiegel

No score for this post
October 22 2003, 10:44 AM 

Renate,

Heb je al geprobeerd de familie in Suriname te kontakten hierover?? hier zijn in ieder geval de telefooonnummers.

Wiegel ,f c Commissarisstr 10 a 47 96 45
Wiegel ,i s Drambrandersgrach 63 a 41 15 68
Wiegel ,j l Virgostr 26 49 40 59
Wiegel ,s l Keskesmakastr 354 pc 43 13 60

Als je uittreksels wilt laten overkomen kun je kontakt opnemen met John Sang A Jang hij is ook lid van de vereniging Surinaamse Genealogie. John laat regelmatig uittreksels overkomen vanwege zijn werk. je kunt hem emailen via ajang@planet.nl

Groeten

Dennis

(no login)
212.83.75.78

genealogie familie Wiegel

No score for this post
February 13 2007, 10:02 PM 

Geachte mevrouw/meneer,

Mijn opa heeft een boek samengesteld over de genealogie van de familie Wiegel. Toevallig stuit ik op uw bericht van 4 jaar geleden. Eventueel kan ik het voor u opzoeken of u het boek laten zien.

Hartelijk groet,

Liza Mulder, dochter van Els Wiegel

(no login)
77.163.254.209

Oproep

No score for this post
April 18 2009, 7:52 PM 

Bel 0316-265606

Kleine moeite, groot gebaar.

(no login)
77.163.254.209

Oproep

No score for this post
April 18 2009, 7:54 PM 

Bel 0316-265606

Kleine moeite, groot gebaar.

Current Topic - Geschiedenis familie Wiegel
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement