ja dat is een goede en kan een probleem zijn, maar hoeft niet: altijd eerst met familieleden praten, hoewel niet iedereen dat graag wil. Oma, opa, tante, moeder, vader en ook aangetrouwde familie kunnen soms licht werpen op bepaalde familierelaties. Dit gebeurt niet tussen neus en lippen door, soms moet men de tijd ervoor nemen en steeds weer op het thema terugkomen.
Genealogisch onderzoek begint in de eigen huiskamer: foto's erbij en vragen maar, hoe zat het ook weer. Voorbeeld: oma was dus niet getrouwd maar hoeveel kinderen heeft ze dan? Hebben die allemaal haar achternaam of zijn er ook erkende kinderen met een andere achternaam. Hoe kan dat nou dat oom ... een andere achternaam heeft dan opa? enz. In geval van twijfel altijd de lijn van de moeder volgen, want de man die de kinderen erkende hoeft niet persé de echte vader van de kinderen te zijn.
In twijfelgevallen zijn er een paar mogelijkheden om de afstamming aanhand van papieren te checken. Als iemand na 1935 in Nederland is overleden, kan men bij het CBG (Centraal bureau voor Geneaologie) in Den Haag een persoonskaart bestellen, dat kost geld, maar geeft vaak veel informatie. Geboorten, overlijden, huwelijken in Suriname: daarvan kan men ook een kopie aanvragen, soms kan familie in Suriname helpen, om deze papieren te zien. Een heel goede hulpbron zijn ook de oude familieboekjes, bijna iedere familie heeft nog familieboekjes (vraag de oudste familieleden), daar staan de kinderen uit een huwelijk, de overleden ex-partners, de gescheiden partners etc. allemaal in.
Is men eenmal tot het jaar 1920 teruggekomen, dan is een trip naar Den Haag aan te raden. Raadpleeg de volkstelling van 1921 van Suriname, in het Nationaal Archief Den Haag, daar staan alle mensen, die op dat moment in Suriname woonden met de familieleden per adres en per persoonskaart opgeslagen. Dus, eerst in de familie zoeken, dan naar Den Haag.
groetjes
Christel
Ik lees net uw bericht, heb een vraagje bent u misschien familie van Joyce S(Z)andvliet) ze moet een zoon hebben van ongeveer 32 jaar als het goed is heet deze jongen Michael..
Hoop dat u me kan helpen, misschien weet u meer, graag een mailtje als u wat weet, zou daar erg blij mee zijn.
zeg de naam renaldo/rinaldo...(z/s-andvlie(t/d) u wel wat?? hij is een man die bij suralco werkt, en zijn familie komt uit coronie !
andere familie leden wonen in de stad paramaribo... richting munder/deboerbuitren... ik denk die hebben een meubelfabriek of iets dergelijks.. een klein winkel.... kan dat??
volgens mij als het goed is wonen ze ook aan de njoengkondre straat,
zeg de naam renaldo/rinaldo...(z/s-andvlie(t/d) u wel wat?? hij is een man die bij suralco werkt, en zijn familie komt uit coronie !
andere familie leden wonen in de stad paramaribo... richting munder/deboerbuitren... ik denk die hebben een meubelfabriek of iets dergelijks.. een klein winkel.... kan dat??
volgens mij als het goed is wonen ze ook aan de njoengkondre straat,
ik heb wel eens van de familie sandvliet dichtbij
deboerbuiten/munderbuiten gehoord. daar heb ik vroeger gewoond.
zegt de naam ulriche ofzo u iets??
misschien rinaldo/renaldo u iets??
als u misschien iets weet,
kunt u me mailen op
sarena79@hotmail.com
ik zou het zeer op prijs stellen, ik ben namelijk ook opzoek naar
een bepaald iemand.