Volgens de almanak van 1793 was een J.J.Leysner eigenaar van "plantaadje" Nieuw Weergevonden aan de Wanicakreek, dit was een houtplantage.
Tevens was hij eigenaar van "plantaadje"Eisingshulp aan de Commewijnerivier,"plantaadje verlaaten"
Leysner komende uit Duitsland.
Bij de volkstelling van 1811 staat zijn estate leeg, dus op dat moment even vertrokken.
Bij 11 manumissies komt de naam Leyser voor.
zie http://www.nationaalarchief.nl/vrij-in-suriname/
Evenals bij de emancipatie.
U zult een aanknopningspunt moeten hebben.
Het beste is te starten bij de volkstelling van 1921 in het Nationaalarchief in Den Haag.
Ja ik ben dus ook een Leysner en omdat ik geinteresseerd ben in mijn stamboom ben ik op deze site terechtgekomen.
't enige dat ik eigenlijk weet is dat mijn overgrootvader Leysner heette en hij woonde in Nickerie waar nog steeds de meeste van mijn familieleden wonen. Ik ken zijn voornaam niet zou het aan mijn moeder moeten vragen maar ben benieuwd. Wist wel dat Leysner's uit duitland komen.
Wat ik heb gehoord is dat de Leysners Inderdaad Duitsers waren die naar Indonesie emigreerden een van de de Leysners kreeg kinderen met een local waaruit 3 of 2 broers voortkwamen, een van die broers heette volgens mij charles leysner, dat is mijn vader's grootvader, die goede oude man van nogal een Rolling Stone, kreeg kinderen met verschillende dames
Met chin a loi
met een andere dame uit lelydorp
en met een dame uit Moengo volgens mij
Ik ben dus een Leysner van het chin a loi-geslacht
Maar al deze Leysners hebben dus een stamvader dat is die halve Duitser, halve indonesier.
Ik ben ook een leysner
Ik ben een van de leysners die op lelydorp gewoond hebben en nu woon ik in Rotterdam
Ik ben kleinzoon van opa leysner die bakker geweest is op Lelydorp
Ik ben een kleinkind van oma Agnes Leysner - Theowald Soei-On is haar zoon en mijn vader
No score for this post
August 31 2009, 2:56 PM
Hallo familie,
Ik ben ook een Leysner. Mijn vader is Theowald Soei-On Lew en zijn moeder was Agnes Leysner. Zij was een van de zusters van de bakker Leysner van Lelydorp in Paramaribo. Zij hadden nog enkele broers en zussen. Ik zou graag in contact willen komen met de rest van de familie van haar tak.
Die van Lelydorp ken ik al goed. Maar er zijn nog meer.
Ehh Ik wilde ff zeggen dat je overal Leysners hebt maar oorspronkelijk komen we inderdaad uit Duitsland... Mijn opa had denk ik broers en we hebben nog contact met een van de zoons en zijn zoons en kleinkinderen... erg interessant want ik wil ook graag meer leysners leren kennen...
je schreef:
Ehh Ik wilde ff zeggen dat je overal Leysners hebt maar oorspronkelijk komen we inderdaad uit Duitsland... Mijn opa had denk ik broers en we hebben nog contact met een van de zoons en zijn zoons en kleinkinderen... erg interessant want ik wil ook graag meer leysners leren kennen...
Wie was je opa???
Ik heb een stamboom en ook foto's.
Als ik weet van welke kant je bent, kan ik alleen dat deel naar je mailen.