Beste Bianca,
het lijkt me interessant wat je aan het onderzoeken bent, ik ken het boek niet, dat op deze web-site wordt besproken, maar ik denk dat het je al een beetje op weg kan helpen.
http://www.parool.nl/artikelen/COL/1071210091189.html
Ik weet zeker dat hygiene in de Surinaamse samenleving een hele grote rol speelt, maar dat is waarschijnlijk in ieder tropisch land belangrijk.
Misschien kun je ook kleine interviews afnemen in bejaardenhuizen, verpleeghuizen of een ziekenhuis. Mijn schoonmoeder b.v. heeft altijd erg veel moeite gehad om bij kleine ingrepen op een zaal samen met mannen te moeten liggen. Iets wat in andere delen van de wereld waarschijnlijk totaal uitgesloten is - maar kennelijk in veel Nederlandse ziekenhuizen heel gewoon.
Ook het eten in het ziekenhuis is vaak alleen maar op Nederlandse patienten afgestemt, hier zou je ook veel opmerkingen over horen, als je zou vragen, maar je moet natuurlijk eerst een vertrouwensrelatie opbouwen. Je kunt ook met mensen uit de thuiszorg praten. En ik snap niet dat je er geen literatuur over kunt vinden, ga toch even langs in de openbare bibliotheek want er moeten boeken en zelfs studiemappen over alle mogelijke onderwerpen liggen.
groet Christel