Ik ben een afstammeling van de Gouvernantes. Ik weet dat de naam gekocht is en mijn stamouder moet Naatje gouvernante zijn, haar plantagehouder was Gouverveur. Alles omtrent deze familienaam is welkom. Ook vertakkingen met de naam de leeuw caupain/ of von raders/rak zijn welkom.
Ik ben de zoon van Waldy de Leeuw Caupain.
Waldy was een volle neef van Johan Gouvernante.
Ofwel de vader van Waldy was een broer van de moeder van Johan.
Kijk ook eens op de www.pinas-stamboom.com en daar kom je onze voorvader tegen.
Francois Gaspard Caupain.
In het boek manumissies in Suriname komt hij veel voor als F.G. Caupain.
Plantages zoals o.a. Overtoom en Vreeland,houtgrond / Osembo waren van de familie.
Hopende je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Leuk om te horen en te weten dat er nog familie van De Leeuw Caupain bestaat!
Als je het op prijs stelt kunnen we elkaar ter verdere kennismaking persoonlijk mailen.
Binnenkort vetrek ik voor de 3e maal richting Suriname.
Kun je mij misschien verder informeren hoe/wie jou familie zich verder gegenereerd heeft.
Wat ik tevens probeer te achterhalen is of er nog voldoende aanknopingspunt en informatie aanwezig is aangaande de voormalige plantages.
De website die je aanreikte geeft namelijk niet de juiste informatie weer.
Het lijkt me op z'n plaats een reply openbaar te houden aangezien hier wellicht voldoende aanvullende informatie op terugkomt.
De eerste stamhouder van de familienaam Gouvernante is een eerste kind ontstaan uit Reinier Frederick Baron van Raders (geb Doesburg 22 oktober 1794 - overleden 's-Gravenhage 14 november 1868.). Baron van Raders heeft een behoorlijke staat van dienst waaronder in zijn laatste jaren Generaal Majoor en Gouverneur te Curaçao (1836-1842) en verder Generaal Majoor en Gouverneur te Suriname (1845-1852). Getrouwd met Elisabeth van der Meulen (geb. Curaçao 6 december- overleden Curaçao 24 juli 1841) dochter van Jan Hero en Jeanette Catharina Winkler. 4 jaar na het overlijden van Elisabeth en enkele jaren na aanvaarding van het ambt Gouverneur van Suriname ontmoet Reinier Frederick Baron van Raders Jacoba von Schaik en verwekt een zoon Albert Cornelis Baron van Raders. Vanwege het niet erkennen van het door adelstand buitenechtelijke verwekte kind (vanzelfsprekend binnen de tijdsgeest Koningin Emma) en dus ontbreken van tolerantie wordt de naam Gouvernante aangekocht.