<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

TULSIDAS (tolk) en familie BOUCKE

August 18 2004 at 2:21 PM
Score 1.0 (1 person)
Rosita Eikmann-Tilon  (no login)
van IP adres 206.61.45.14

Ik ben op zoek naar any informatie over mijn
bet-overgrootvader:
TULSIDAR (Toolsee)
die samenwoonde met
CHRISTINA MARIA LEMEN (mijn bet-overgrootmoeder), omstreeks 1880 (-/+ 5 jaar).

Op een of andere manier moet hij ook familie zijn geweest (getrouwd zijn geweest met?) BOUCKE/1.
(Wijlen mevrouw WILLY BOUCKE - echtgenote van wijlen Mr. Jagernath Lachmon - en deze mevrouw BOUCKE/1 hadden hoogstwaarschijnlijk dezelfde grootvader: TULSIDAR).

TULSIDAR is tolk geweest gedurende de Hindostaanse Immigratie voor de overheid.

N.B. Ik heb de Historische Database Suriname - nationaalarchief.nl - reeds geraadpleegd, en ook beschik ik over de publicatie van alle Hindostaanse namen gedurende de immigratie. Daarin komt hij helaas niet voor.

Alvast hartelijk dank voor enige informatie.

Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
AuthorReply
Prem Girjasing
(no login)
83.84.72.23

de tolk TOOLSEE ( Tulsidas)

No score for this post
August 14 2005, 1:21 PM 

Zeer geachte mevrouw,

In zijn zeer lijvig boekwerk "de Immigratie der Hindostanen in Suriname"haalt de auteur dr.C.J.M. De Klerk C.ss.R op bladzijde 80 enkele namen aan van de eerste tolken w.o. de tolk Toolsee. Misschien dat onder de engelse schrijfwijze de database kan worden geraadpleegd.

Ik merk hierbij op dat ik thans doende ben een research te doen naar hoofdtolk Sital Persad.
Mocht ik de meer informatie over Toolsee tegenkomen dan zal ik u hierover berichten.

Mijn motivatie en inspiratie naar de zoektocht van Sital persad heeft te maken met het feit dat wijlen mijn vader ook een behoorde tot het instituut der tolken maar dan in een veel latere periode ( 1947)

vertrouwend, u hiermee tot genoegen te hebben geinformeerd.

met vriendelijke groeten
Prem Girjasing

Rosita Eikmann-Tilon
(no login)
190.98.8.63

de tolk TOOLSEE (Tulsidas)

No score for this post
September 12 2010, 8:31 PM 

Geachte heer Prem Girjasing,

Heb jarenlang niets gedaan aan mijn speurtocht, door omstandigheden. Alsnog dank voor uw duidelijke informatie. Zal zeker hieraan werken.
Met vriendelijke groet,
Rosita Eikmann-Tilon

girjasing
(Inloggen girjasing)
83.84.81.95

tolk toelsie

Score 2.0 (1 person)
April 26 2006, 12:02 PM 

In het dankbaar boek van dr. J de Klerk _ de Brits Indische Immigratie wordt de naam van de tolk toelsie ) toolsee' aangehaald.
CBB in Paramarbo moet de overlijdens akte hebben van mw. Willy Boucke / echtegenote van J. Lachmon.
Op deze overlijdens akte moet zijn aangegegen wie haar ouders waren en een speurtocht naar haar ouders ook via CCB te Paramaribo zou moeten leiden naar de tolk Tooelsie.
Zie ook Lands Archief dooekhie weg mw. Ammersing en of mw. Tanya Sitaram.
Succes.

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement