<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

Waar moet ik beginnen? Peiter Ceder en Hercul

January 4 2005 at 10:24 AM
No score for this post
  (Inloggen peiter)
van IP adres 145.7.91.126

Ik wil beginnen aan een stamboom maar ik weet helemaal niet waar ik moet beginnen. Ik heb ook al geprobeerd bij het nationaalarchief van vrij Suriname daar kwam er niet naar boven. Misschien is er iemand hier die mij kan vertellen waar te beginnen. Mijn familie namen zijn trouwens Peiter, Ceder en Hercul.

This message has been edited by 2buzzy van IP adres 82.157.172.146 on Aug 15, 2005 8:30 PM

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

(no login)
216.152.170.105

Stappenplan

No score for this post
January 4 2005, 8:22 PM 

Ja, het makkelijkste lijkte me om even het stappenplan van de stichting voor Surinaamse genealogie te bekijken:
op de website zijn nog meer interessante gegevens
http://www.surinaamsegenealogie.nl/page5.htm
Als je daarna nog vragen hebt, kun je deze natuurlijk ook hier kwijt.
groet en succes
Christel

Iwan de Vries
(no login)
206.61.43.10

Re: Waar moet ik beginnen

No score for this post
January 5 2005, 2:02 AM 

Alle namen die je noemt zijn afkomstig uit het District Para en betreffen erfgenamen van forse lappen grond.

Dat is zo gelopen:

In Para waren voornamelijk houtgronden, en die verschilden op verschillende manieren van de echte plantages.

1. De uitgegeven houtgronden waren veel groter dan de gewone plantages en werden regelmatig uitgebreid wanneer een grond leeggekapt was.

2. De aanwezige expertise (hout kappen en transporteren naar een kreek of rivier) lag meer bij de slaven dan bij de eigenaars: er waren dan ook geen grote plantagehuizen, maar meer dorpjes van de houtslaven. Daarvoor werden de grootste en sterkste slaven aangekocht.

3. De houtslaven werden beter behandeld dan de plantageslaven- moest ook wel, want ze konden makkelijk weglopen! Gezinnen werden niet gescheiden door verkoop, waardoor gezins- en gemeenschapsvorming op de houtgronden mogelijk was.

In de praktijk kwam het er op neer dat op de houtgronden slavengemeenschappen ontstonden met een eigen leiding, die met de eigenaar onderhandelden over de productie, grond hadden voor voedselvoorziening, en wat beloning ontvingen in de vorm van wat geld, bepaalde levensmiddelen (gezouten vis en vlees) en alcohol.

Toen de slavernij afgeschaft werd (met het z. g. Staatstoezicht van 10 jaar gedurende welke tijd de slaven op de plantages moesten blijven, kregen de slaveneigenaren 300 gulden per slaaf. De meeste plantageeigenaren streken dat geld op en vertrokken naar Nederland of belegden het op andere manieren- er was weinig animo om dat geld terug te investeren in de plantages en die voort te zetten met de z. g. contractarbeid- de plantages werden verlaten.

Voor de eigenaars van de houtgronden was er een andere optie: zij staken de centen in hun zak en spraken met de gemeenschappen op de plantages af dat die de eerstvolgende 10 jaar nog een bepaalde hoeveelheid hout per jaar zouden produceren, waarna de houtgrond hun eigendom zou worden. Ze kregen zo dus het geld voor de slaven plus nog 10 jaar productie!!!

Dit gebeurde ook op de houtgrond La Prosperite aan de Coropinakreek (zo'n 4000 ha. met het EBG-dprpje Bersaba erop) waar de grond op die manier overgedragen werd aan 9 families van ex-slaven van wie de namen allemaal met P begonnen- Peiter was er een van. Ook Pengel, Peroti, Plet, Pocorni, Pirau waren erbij. Doordat de families nogal slordig waren met trouwen en kinderen erkennen ontstond er een enorme boedelverwarring, waardoor de plantage onverkoopbaar werd, maar elke afstammeling aanspraak kan maken op een stuk grond om te gebruiken. Er is een gekozen plantagebestuur dat daarover beslist. Op Bersaba staat nu een monument met de namen van de originele familiehoofden die de plantafe met hun arbeid kochten, waaronder jouw Peiter-voorvader.

Nu weet je in ieder geval iets over de achtergrond van je familie, succes met de zoektocht.

Yrs,

Iwan

Current Topic - Waar moet ik beginnen? Peiter Ceder en Hercul
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement