<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

plantage De Vrijheid: informatie voormalige eigenaren

July 11 2005 at 4:24 PM
No score for this post
Dionne  (Inloggen D.Rosendaal)
van IP adres 81.70.54.174

Op het forum van onze website (http://www.pinas-stamboom.com) hebben wij informatie staan over de voormalige eigenaren van plantage "De Vrijheid".

Deze informatie is afkomstig van een document uit 1959 betreft de bekendmaking van de onteigening van plantage Topibo 2 en 3 en plantage De Vrijheid.

Is er iemand die weet hoe wij aan informatie kunnen komen over de (voormalige) eigenaren, na 1863, van plantage Topibo 1 ?

Gr. Dionne

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply
Christel
(no login)
216.152.170.174

Re: plantage De Vrijheid: informatie voormalige eigenaren

No score for this post
July 11 2005, 5:32 PM 

Jullie hebben zeker de borderellen van 1863 gezien in het Nationaal archief? Als er daarna verkoop of wat heeft plaatsgevonden zou dat bij het kadaster moeten zijn. Maar misschien weet de heer Dikland, die soms hier schrijft er meer over?

Dikland
(no login)
205.240.216.254

archieven in suriname

No score for this post
July 12 2005, 2:11 AM 

Gegevens ovwer eigendom kun je vinden in de volgende archieven:

- de registers van grondwarranden 1743 tot einde 19e eeuw
- de registers van transporten

De grondwarranden zijn redelijk kompleet te raadplegen in het Landsarchief te Paramaribo. Ze zijn nog niet ontsloten, maar de meeste delen hebben alfabetische indexen voorin. Het is een uitgebreid archief, met warranden, grondverzoeken, landmeetkundige beschrijvingen, en kaarten.

de oude transportregisters zijn grotendeels verloren gegaan bij de diverse stadsbranden. In het Landsarchief worden er nog enkele bewaard. De registers van na 1878 worden bewaard in het hypotheekkantoor aan het Kerkplein. Ik heb dit archief nog niet bestudeerd, en weet niet wat er zoal te vinden is.

Een derde bron vormen de oude familiepapieren die binnen de meeste families nog wel eens bewaard worden. Al gezocht ?

groeten & succes !

Philip Dikland

Dionne
(no login)
81.70.54.174

Re: archieven in suriname

No score for this post
July 12 2005, 2:07 PM 

Beste Philip Dikland,

(wederom) BEDANKT voor uw hulp!

Aangezien ik aanneem dat deze archieven niet te bereiken zijn vanuit Nederland zal ik zeker eens kijken of ik familie kan strikken voor dit karwei.

Helaas heb ik tot nu toe niemand gevonden die familiepapieren in bezit heeft van Topibo 1. Dit zal dus de enige manier zijn.

Groeten!

Dionne Rosendaal

Current Topic - plantage De Vrijheid: informatie voormalige eigenaren
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement