November 21 2005 at 7:34 PM No score for this post
(no login) van IP adres 205.240.216.70
Ik ben op zoek naar iemand die een compleet archief van verslagen van de koloniale staten wil overnemen. bepaalde delen moeten geconserveerd worden. de delen bestrijken de periode vanaf 1863 tot ca. 1940. een schat aan informatie.
Beste Marnix,
zoiets hoort natuurlijk in een officieel overheidsarchief thuis. Maar met de ervaringen, waarover ik trouwens persoonlijk helemaal niet kan meepraten, maar wat ik van bezoekers van de diverse Surinaamse archieven heb gehoort, kan ik me voorstellen, dat U naar een ander thuis voor deze "schat" aan het zoeken bent.
Als ik zulk een verzameling in huis had, zou ik toch proberen om een "waardige" archiefplek ervoor te vinden.
Het is jammer genoeg het lot van vele particuliere archiefen, dat ze of uit elkaar gerukt worden uit winstoogmerk of dat ze de weg van veel papieren in de tropen gaan, namelijk verloren gaan voor het nageslacht.
Met vriendelijke groet en de wens voor een hopelijk goed "thuis" voor deze papieren. Als dit een makabere grap is, zie deze e-mail als niet geschreven.
Christel Monsanto
Re: TE KOOP: ARCHIEF KOLONIALE STATEN VAN SURINAME
No score for this post
January 15 2006, 12:00 PM
Is het echt mogelijk om zo een kostbaar bezit op zo een simpele manier door een burger van de hand te doen ?????? Dit kan ik haast niet geloven....Suriname is toch geen afvalbak geworden ??????? Of respecteren we onze voorouders niet meer ?????
Tja, uw opvatting is best te begrijpen ware het niet dat deze burger wel toevallig dit archief heeft gered van de vuilnisbak. maar ja daar krijg je geen medaille voor natuurlijk.
Helaas had ik geen tijd noch het geld om dit archief te beheren. vandaar dat ik een goede bestemming ervoor zocht.
Het enige wat ik wilde hebben is een redelijke vergoeding voor de tijd en moeite die ik heb gestopt om dit archief te bewaren.
Maar een ieder hier in Suriname die zijn mond vol heeft over "bescherming erfgoed" etcetera wilde r niets voor betalen. alles moet gratis dus. "bescherming van het historisch erfgoed" zijn holle woorden als het uiteindelijk niets mag kosten.....
Nou ik kan je geruststellen dat het archief een onderdak heeft gevonden bij iemand die wel bereid was een paar euros ervoor neer te tellen.
als je in suriname bent mag je bellen dan kun je het bezichtigen.