't was een drukke jaarwisseling, veel vrolijke mensen op straat, iedereen in perfecte stemming. Het nieuwe gebouw op Spanhoek was juist op tijd open. Een mooi ding, erg modern, een aanwinst voor de stad.
In ander opzicht niet zo best : 3 oude panden afgebrand. Oorzaak nog onbekend.
Met oudjaar ging een pand aan het begin van de Saramaccastraat in vlammen op. Een oud pand, maar er was in de loop der jaren veel aan vertimmerd. Het was aan de buitenkant niet echt mooi meer. Een oude bakkerij, zo heb ik gehoord.
En nieuwjaarsdag was het de beurt aan de ywca-panden aan de Herenstraat naast de synagoge. Mooie 19e-eeuwse panden, in perfecte conditie. En nu volledig weggebrand. 't Was zo heet, dat een metalen naamplaat van het houten huis aan de overkant van de straat is gesmolten. Maar dat huis is verder gaaf gebleven. Een compliment aan de brandweer.
Natuurlijk ook voor u de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Ik vroeg mij af of u nog verder onderzoek gedaan heeft naar de plantage Eendragt.
Informatie uit een oude Huwelijksakte (van 13 maart 1895) leert mij dat mijn over- overgrootvader op die plantage gewoond heeft.
Dit was Wilhelmus Johannes van Aalst, (geboren 31 juli 1837 te Vlissingen) hij was gepensioneerd marechausee.
1889 - H: S: van Lierop en L: J: Hertzberger (almanak 1889)
oppervlak 633 akkers, waarvan 104 in cultuur.
In de periode 1880 - 1893 heeft de plantage 79 hindustaanse contractarbeiders aangeworven. Javanen zijn er nooit geweest. Al die tijd stond de plantage onder beheer van S: van Lierop. Deze was samen met zijn broer Theodoor van Lierop ook gezagvoerder op de veel grotere suikeronderneming Rust en Werk aan de Commewijne.
1909
De plantage wordt niet genoemd in de almanak van 1909 en was al uit productie genomen. Dat betekent niet dat ze helemaal was verlaten ; vermoedelijk was er nog een kampong met kostgrondjes.
2003
Anno 2003 is de gehele Perica verlaten, en de plantages overwoekerd door het bos.
Maar er bestaat ook een houtgrond aan de Para met de naam Eendragt. Het is stroomafwaarts van Driezwitsersgrond. Ik ben er nooit geweest, en heb er nooit wat over uitgezocht. Waar woonde je overover-opa ?
In de huwelijksakte van een van zijn zoons staat, "Wilhelmus Johannes van Aalst, zonder beroep (gepensioneerd marechaussee) wonende op de plantage de Eendragt (District Cottica)"
Met vriendelijke groet,
Beste heer Blokland,
Okke ten Hove heeft me aangeraden u te benaderen, maar had geen e-mail van u. Deze site lees ik maar zo af en toe zodoende.
Heeft u ooit de plantage De Vier Kinderen in Para bestudeerd en bent u daar een L.P. van Exel tegengekomen in de stukken? Hoogstwaarschijnlijk was hij een Duitser en dan zou hij Ludwigh kunnen heten. In 1858 komt hij voor als vrijlater van zijn huisbediende, maar daarvoor hebben zijn halfbloedkinderen al zijn achternaam gekregen. Hij huwt een Belgische vrouw. Of daar kinderen van zijn ben ik nog niet uit. (Kan ook Belg geweest zijn en huw. met een Duitse) In Belgie hebben we hem niet gevonden.
Weet u raad? Graag antwoord op mijn e-mail adres.
Tan boen marthe