Kan iemand mij wat meer vertellen over de familie Parisius? Ik weet dat ze een officiele website hebben www.parisius.de maar hoe zijn ze in Suriname terecht gekomen? Mijn opa heet Harry Parisius, de rest is mij vrij onbekend.
Sorry voor de late reactie.
De reden is dat zij in 1966 mijn kleuterjuffrouw was.
Dat was op Openbare school te Von Frijburg te Saramacca.
Ik heb haar hantekening nog duidelijk op mijn rapport als bewijs.
Daarom zou ik haar graag een bloemetje geven na 40 Jaar.
Mijn moeders zusje was getrouwd Parisius. Ze hebben samen een dochter, dus is mijn nicht Parisius.
Er wonen een paar in Delft.
Ik hoop je hiermee een beetje te hebben geholpen.
De reden is dat zij in 1966 mijn kleuterjuff. was.
Op de Openbare School te Von Freiburg in het distrikt Saramacca.
Ik haar hantekening op mijn rapport staan , daarom zou ik haar
graag een bloemetje willen geven.
dat is tante hilda maar is al overlede haar kideren wonen nog daar ze hebben een stamboom oom siefried heeft dat uit gepluist. komen uit duitsland .ik ben een klein kind van.
dat is tante hilda maar is al overlede haar kideren wonen nog daar ze hebben een stamboom oom siefried heeft dat uit gepluist. komen uit duitsland .ik ben een klein kind van
mijn vroegere huisarts heette parrisius en hield praktijk in amsterdam oost in de molukkenstraat.
later heeft hij zijn praktijk verhuist naar zijn woning ,ook in amsterdam oost/watergraafsmeer .
was trouwens een fantastische huisarts,zo een uit duizenden!!!
was een grote stevige surinamer en gebruikte zijn kennis en cultuur wat een hele goeie combinatie was.
Zo te zien zijn genoeg rare mensen op deze aarde en spotten helaas met anders mans gevoelens. Ach zo te zien zit het wel in je aard he? in je genen. Jammer want je zult dan weining echte vrienden hebben.
MIjn vader was een geweldige man waar ik tegen op keek. Heel erg intelligent en slim ,positief en optimistich van aard met erg veel lef, en dat heb ik allemaal van heb geerft. Ik heb echt zijn levens houding dat kun je ook zien en merken. En ik ben een geukkig mens.
MIjn vader blijft mijn vader,daar kan je niet om heen
No score for this post
March 27 2008, 10:07 PM
MIjn vader blijft mijn vader,daar kan je niet om heen.
Ik heb genen van mijn moeder en genen van mijn vader en daar kun je niet omheen.
Deze site gaat om fam. Parisius, dus waarom maak jij het zo persoonlijk en waarom maak jij het voor jezelf zo moeilijk!!! Oh ja omdat jij te achterdochtig bent met te veel waan ideeen hebt.
Schijnbaar ergeren sommige mensen zich aan anderen die positief,sterk en
krachtig in het leven staan,omdat hun zelf te simpel en negatief van aard zijn.
Je hebt het of je hebt het niet!! En JIJ hebt het niet.
Helaas ben je ziekelijk jaloers,afgunstig en sta je ontzettend emotioneel labiel in je leven.Laat je behandelen door profesionele psychiaters want schijnbaar ontbreek er bij jou aan pedagogische deskundigheid, inzicht,
onderscheidigsvermogen en mensen kennis.
Parels voor de zwijnen gooien heeft geen zin,want zoals ik al zei, JE HEBT HET OF JE HEBT HET NIET, EN JIJ HEBT HET NIET!!!
De zoon van deze huisarts Parisius woont in Zeewolde en heet Henk.
zijn Oom Wim Parisius(broer van de huisarts) en neef Michel Parisius wonen in Lelystad.
Oom Wim is een neef van de huisarts, Frans Parisius, niet zijn broer. Wel beiden even aardig!
De familie Parisius komt oorspronkelijk uit Duitsland. Er waren ooit drie broers waarvan er een naar Zuid-Amerika is vertrokken en na omzwervingen in Suriname is beland. Er is een grote familie uit voortgekomen.
Er zijn familiereünies in Duitsland geweest voor de gehele familie Parisius, dus ook de Duits tak en zelfs ook nazaten uit Argentinië. Was zeer interessant en gezellig.
Wellicht weet u het onderstaande al, maar toch ......
Informatie uit het Luthers doopregister:
-Pag.45: "gedoopt op 21 april 1785: Frederica Regina Parisius, multatt. geb. den 12 Maart 1770. De vader: Lodewijk Andreas Parisius; de moeder: eene neegerin. Getuige: de vader."
-Pag 65: "gedoopt op 24 July 1796: ten H. doop is aangeboden door L.A. Parisius een kind genaamd Louiza Elisabeth Apthorp, geboren 11 July. De vader: (niet ingevuld); moeder: Regina Frederica Parisius. Getuige: Johanna Elisabeth Parisius, van de Ev.Luth. religie."
N.B.: Opa liet zijn kleindochter dopen!
- Pag. 88: Woensdag 5 november 1800 is in de kerke door Ds. J.A. Koops gedoopt een onecht vrijgeboren kind, genaamd Jacobus Christiaan, geboren 13 October. De vader: (niet ingevuld); moeder: Regina Frederica Parisius. Getuige: Johanna Elisabeth Parisius, van de Ev. Luth.religie."
Vermoedelijk is de stamvader van de familie Parisius in Suriname ene Lodewijk Andreas Parisius, geboren ca 1740. Hij was van geloof Evangelisch Luthers en dat duidt erop dat hij uit Duitsland kwam. In het Luthers doopregister staan twee kinderen van hem vermeld, beiden gedoopt op 21 april 1785: Frederica Regina Parisius(Mulattin), geboren op 12-03-1770 en Johanna Elisabeth Parisius(Mulattin), geboren op 08-11-1776. Als moeder wordt in beide gevallen vermeld: "eene Neegerin".
Frederika Regina Parisius kreeg op 12 maart 1795 een dochter, Georgina Fredrika Apthorp. Op 11 juli 1796 kreeg zij wederom een dochter, Louiza Elizabeth Apthorp. Op 13 oktober 1800 kreeg zij een zoon, Jacobus Christiaan Parisius. De naam van de vader is in 1800 niet ingevuld.