Mijn in Canada wonende zwager vroeg ons hoe hij aan zijn geboorte-akte kan komen in Paramaribo.
Hij is geboren in 1952, waarschijnlijk in 's Lands Hospitaal.
Waar, naar welk adres kan hij telefoneren of een brief schrijven om deze akte aan te vragen?
Ik heb de telefoongids Paramaribo al geprobeerd, maar bij Burgerlijke Stand, Stadhuis, Gemeentehuis en dergelijke krijg ik geen resultaat.
Alvast bedankt voor je reactie!
Ik hoor van meer mensen dat brieven schrijven niet helpt.
Het beste (en enige manier) is een familielid te sturen naar het Centraal Bureau Burgerzaken aan de Coppenamestraat 170, telefoon (00597)49 92 39. Als het voor officieele doeleinden is, moet de acte daarna door het ministerie van Justitie worden gelegaliseerd ; dus je familielid moet dan ook naar het MJ.
De hele procedure duurt zo'n 2 a 3 weken, en dan kan het ding op de post.
Voor alle duidelijkheid: vraag niet aan mij om dit te doen.
Hartelijk bedankt voor uw duidelijke antwoord! Ik heb het aan de broer van mijn echtgenoot doorgestuurd. Er woont in elk geval familie in Paramaribo aan wie hij het zou kunnen vragen.
Hier in Nederland krijg je het niet mee zonder schriftelijke machtiging van de persoon voor wie je de geboorte-akte aanvraagt, dat weet ik uit ervaring (voor onze zoon in Chicago). Gebeurt dat in Suriname wel? Of is de privacy-wetgeving daar nog niet zo doorgevoerd wat dit betreft?
Dat zou ik graag nog even weten!
Vriendelijke groet,
Mary Sanstra-Veenis
Een volmacht zou officieel wel moeten, daar heeft u gelijk in. Maar een email met daarin de reden van de aanvraag (kan niet zelf komen, heeft 't dringend nodig, gegevens aanvrager etc.) zal meestal genoeg zijn. Ik heb dit 1x voor iemand gedaan, en toen ging het zo. Nee hebt u, ja kunt u krijgen.
Nadat je de weg via familie hebt afgelegd
is het verstandig je originele akte te doen
inschrijven in Den Haag.
Daarna wordt door Stadhuis Den Haag een uittreksel
verstrekt op jouw verzoek.
DOEN