Is er al een stamboom van de familie lont? Ik weet dat er in Wieringermeer een boek met familiewapen is uitgegeven door Nan Lont-Lont. Zij wist mij te vertellen dat een van de voorvaderen op een bepaald moment is vertrokken naar de west. Kennelijk is dat in de 18e eeuw geweest. Bij het bekijken van de de sites over plantages in Suriname kom je de naam tegen. Cornelis Lont was betrokken bij plantages als Maasstroom, etc.
In ieder geval zijn er etnisch gezien verschillende families met de naam Lont: blank, creools, gemengd, etc. en het lijkt mij wat om de onderlinge relaties na te gaan.
Ik heb slechts 1 reactie op mijn schrijven gekeregen. Ik ga er dus vanuit, dat er geen stamboom over de Surinaamse tak van de familie Lont bestaat of in de maak is. Ik wil er mee beginnen, maar weet niet hoe. Ik zal starten met het aanschrijven/ aanspreken van bekenden met dezelfde achternaam. Is er een format beschikbaar waarin ik de bekomen gegevens kan plaatsen?
Beste Iwan,
op de site http://www.cq-link.sr/bedrijven/afro-sur/Archief.php
zie je aan welke slaven bij de vrijmaking in 1863 de naam LONT in Suriname werd gegeven. Het zou best kunnen, dat er al mensen zijn, die een of andere LONT in de familie hebben. De volgende stap is de volkstelling Suriname van 1921 in het nationaal archief in Den Haag checken, welke van deze eerste groep eventueel nog in leven waren en alle LONT overnemen. Gewoon in je genealogisch programma invoeren, wat je tegenkomt en dan maar puzzelen - of bedoelde jij iets anders met je vraag?
Christel
Wat is een goed genealogisch programma? Hoe kan ik die aanschaffen? Is er iets dat je eerst kan uitproberen? Ik wil eerst nagaan of het 'mijn ding'is namelijk? Het moet eenvoudig uit te voeren zijn.
Wellicht dat ik bij het verkeerde adres ben met dit berichtje, maar ik dacht wie niet waagt wie niet wint.
Ik las dat je wilde beginnen met het uitzoeken van jullie stamboom. Ik kan je daar helaas niet bij helpen, maar ik had eigenlijk een vraag aan jou.
Ik ben Charlene Mac Donald. Ik vraag me al een tijdje af waar ik een oud klasgenoot van mij zou kunnen vinden. Hij heet Ivan Edgar Lont (geb. ca 3 okt. 1972 ). ivan kwam met zijn ouders en zusje Morena naar Curaçao. Ik geloof dat zijn vader toen bij de Shell werkte. Ze kwamen uit Nederland (ik geloof Leiden).
Ivan kwam in de 3de klas van de lagere school (Dr. Albert Schweitzer, Saliña Abou). Zo rond 1981.
Ze zijn in 1984 weer naar Nederland (vermoed ik) vertrokken. Ik heb hem ook nooit meer gezien na die tijd.
Ken je hem? Weet je toevallig wie dit is? Mocht je hem niet kennen, ken je iemand die hem wel kent?
Ik zou het zeer op prijs stellen indien je enige aanwijzing zou hebben naar Ivan.
Indien ik echt helemaal bij het verkeerde adres ben, dan bied ik mijn excuses aan voor de overlast.
Inmiddels heb ik enorme vorderingen gemaakt in de stamboom van de Lonten. Men werkt vlot mee. Er zijn al 618 registraties van personen en aanverwanten. Ook zijn er relaties gelegd met twee slaven. Ik mis nog watinformatie.
Zo ben ik in gegevens van de Volkstelling 1921 de naam Bolwerk tegengekomen. Het zit namelijk zo:
aan de Tourtonnelaan 11 A woonde Jeanne Magdalena Lont, geboren te Beneden Para op 04.10.1891. Op dat moment had zij drie kinderen:
- Guillame Johan Lont, geboren te Paramaribo op 28.09.1916
- Harriette Louise Adelaide Lont, geboren te Paramaribo in 1918 en
- George Harry Lont, geboren te Paramaribo op 09.01.1921
Kennelijk zijn er later nog meer kinderen bijgekomen: Magda (?), Trees of Truus (?). Waarschijnlijk is een dochter naar Curacao vertrokken.
De partner van Jeanne Magdalena Lont was George Joseph Bolwerk. De kinderen kunnen dus ook de naam Bolwerk hebben gekregen.
Volgens een informant kan één van de kinderen een relatie zijn aangegaan met een zekere Adney, die van beroep loods was.
Ik hoop, dat er mensen zijn die mij op grond van vorenstaande informatie verder op weg kunnen en willen helpen.
Wat ik weet is dat Mevr Josta Tapesseur een dochter moet zijn van dit echtpaar en probeer maar deze familie te bereiken in suriname nml aan de prinshendrik straat
Hoop een beetje te helpen