<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

Saffraan en Nicola

July 21 2006 at 7:37 PM
No score for this post
  (Inloggen maureenrosita)
van IP adres 213.93.168.192

Wie kan mij aub. vertellen waar deze namen vandaan komen? Ik wil graag weten bij welk volk deze namen voorkomen.Ik zelf heb tot op heden niks over deze namen kunnen vinden.
Mijn overgrootvader was een wees, zijn moeder was indiaanse en zijn vader chinees. De voogd en toeziend voogd van mijn overgrootvader waren dhr/mevouw Saffraan en dhr/mevr. Nicola.

Alvast bedankt voor het zoeken en meedenken!

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply
christel
(no login)
216.152.170.128

Re: Saffraan en Nicola

No score for this post
July 23 2006, 4:17 PM 

en welke naam had je overgrootvader?
denk jij dat Saffraan en Nicola familie waren?
wanneer en waar was je overgrootvader geboren?
Heb je deze namen in handschrift of gedrukt ergens gezien?

Christel

Anonymous
(no login)
213.93.168.192

Re: Saffraan en Nicola

No score for this post
July 23 2006, 8:23 PM 

Beste Christel,

Mijn overgrootvader heette Joseph Lioe A Tjam. Het is nog steeds een raadsel wanneer hij geboren was en hoe hij aan die naam is gekomen.Op zijn persoonskaart stond 1875 aangegeven, maar op zijn huwelijksakte stond dat hij niet kon aangeven wanneer hij geboren was en wie zijn ouders waren. Het jaartal werd in de huwelijksakte geschat rond 1863. Wel is hij in Suriname geboren. Op de registratielijst stond dat hij geboren is op plantage Vreeland, ook daar stond het geboortejaar op 1875. Zelf heb ik helemaal niks in dat jaar kunnen vinden, Joseph kon immers geen enkele akte voorleggen toen hij trouwde. Iwan de Vries heeft de huwelijksakte naar mij toegestuurd en gezegd dat Joseph Lioe-A-Tjam mogelijk vroeg verweesd kon zijn en dat misschien Josephs vader wel een chinees was. Dit zijn wel suggesties maar ik denk wel dat Iwan gelijk heeft. Toevallig vond ik in het archief in Den Haag wat boeken over wezen, 1 daarvan heette Joseph(achternaam niet vermeld). Josephs moeder was een indiaanse vrouw die Maria heette (achternaam van Maria stond niet in de boeken). De geboortedatunm van Joseph is 4 september 1861. Zijn moeder stierf in 1870. De naam van de voogd was J.F. Saffraan en de naam van de toeziendvoogd was V.A. Nicola. Deze namen zijn met de hand geschreven. Of Saffraan en Nicola familie waren weet ik niet. Ook weet ik niet zeker of deze bewuste Joseph mijn overgrootvader is, het is wel de enige Joseph die ik vond in de boeken zonder achternaam, overigens ook de enige zonder achternaam. Ik heb wel sterk het vermoeden dat hij het is.
Groet, Maureen Lioe-A-Tjam

Christel
(no login)
216.152.170.202

overgrootvader

No score for this post
July 25 2006, 2:09 PM 

Beste Maureen,
je zou het toch anders aan moeten pakken. Als hij op Vreeland geboren is, na de emancipatie, dan zou ik proberen een doopboek of geboorteakte te vinden. Of die er zijn, weet ik trouwens niet. Bij zijn huwelijk had hij in ieder geval een achternaam en het is voorbarig om een konnektie te leggen met een andere Joseph zonder achternaam. Wie waren de getuigen bij zijn huwelijk, alleen maar van de bruidskant?? Was hij toevallig Herrnhutter? Daar zou je dan verder moeten zoeken in het archief in Utrecht of Paramaribo. Ik reageerde op je oproep, omdat ik met een dergelijk geval zat, vader evtl. chinees, en heb in Utrecht aardig wat kunnen vinden. Bestond die chinese naam trouwens??? Of was dat een verzinsel? Dus, die chinese familienaam moet ergens vandaan komen?

Current Topic - Saffraan en Nicola
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement