<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

geschiedenis familienaam Fräser

December 31 2006 at 12:51 AM
No score for this post
JLKF  (no login)
van IP adres 86.85.221.18

Hallo,

ik heb op het internet lopen zoeken. Op verschillende geschiedenissite's van suriname geweest, maar kom niet verder dan William Fraser( eigenaar eind 1821???)en Geo Fraser(eigenaar 1843). Zij waren de eigenaren van de plantage l' Esperance. Wie zou mij hiermee kunnen helpen?

groetjes

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply
Anonymous
(no login)
89.50.165.132

Re: geschiedenis familienaam Fräser

No score for this post
January 12 2007, 6:48 PM 

1821 - C. D. Graham, A. Barkly (almanak 1821)
Het eigendom van de plantage werd nog steeds verworven middels vererving ; kolonel Colin Dresdas Graham was gehuwd met Maria Magdalena de Jenatreh, dochter van Paul de Jenatsch. Ook deze eigenaren hebben Suriname nooit bezocht.
De suikerplantage had in 1821 een oppervlakte van 2000 akkers. W. Kennedy was de directeur, de administratie was in handen van A. Cameron.
Enige jaren later verkocht Graham de plantage aan Henry Davidson, die deze weer doorverkocht aan William Fraser te Berbice. Omstreeks 1830 bezocht Teenstra de plantage om gegevens te verzamelen voor zijn boek. l'Esperance was toen een vrij grote suikerplantage met een slavenmacht van 157 mensen, en een stoomgedreven suikerpersinstallatie.

1843 - Geo Fraser
Fraser beheerde de plantage zelf. l' Esperance was in die tijd een kleine suikerplantage met 96 slaven.

1863 - emancipatie
De eigenaren waren Nicolaas Joseph James Tyndall (Suriname, op plantage L'Esperance), George Henry Tyndall (Amerika) en Charles Samuel Tyndall (Australie).
De "tegemoetkoming" bedroeg f 29.700,-- voor een slavenmacht van 109 mensen. De bekende Surinaamse familienaam Fitzjames origineert van de plantage.

Christel
(no login)
216.152.170.175

No score for this post
January 14 2007, 3:45 PM 

Het lijkt me sterk, dat voor een slavenmacht van 109 man/vrouw een bedrag van ca. 29.000,--?????? zou zijn uitgekeert.
Christel

Anonymous
(no login)
84.80.153.187

No score for this post
January 14 2007, 7:07 PM 

Dat f. 29.700,- zou zijn uitgekeerd staat hier op de website van het Nationaal Archief van Suriname:

http://nationaalarchief.sr/geschiedenis/plantages/surinamerivier/esperance/index.nl.html

De tekst is daarvan overgenomen.

dikland
(no login)
205.240.217.216

300 per slaaf

No score for this post
January 14 2007, 11:25 PM 

het is me ook bij andere plantages wel opgevallen, daat het aantal slaven x 300 gulden niet uitkomt op het uitgekeerde bedrag. Ik ken de reden niet precies, dat zou Okko ten Hove kunnen uitleggen. Het zal ermee te maken hebben dat slaven werden verkocht of stierven in de periode tussen de 1e inventarisatie en de uitkering. Toen de uitkering werd betaald werd er nogmaals gechecked.

groet !

Philip Dikland

Current Topic - geschiedenis familienaam Fräser
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement