<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

Nazaten Heymans/Nahar/Meubelman

January 7 2007 at 4:46 PM
No score for this post
  (Inloggen helexia)
van IP adres 24.132.8.83

Ik ben op zoek naar informatie over Jacobus Arnold Heymans. In 1892 was hij 40 jaar en schoenmaker te Paramaribo. Graag zou ik de namen willen weten van zijn kinderen, als hij gehuwd is geweest en met wie.

Evenzo ben ik op zoek naar informatie over Frederik Carel Rudolph Nahar. In 1892 was hij 37 jaar en planter, wonende op plantage Leonsberg. Ook van deze man zou ik graag de namen van zijn kinderen willen weten, als hij gehuwd is geweest en met wie.

Evenzo ben ik op zoek naar informatie over Rudolph Hermans Lambertus Meubelman. In 1892 was hij 42 jaar, planter en wonende op plantage Leonsberg. Ook van deze man zou ik graag de namen van zijn kinderen willen weten, als hij gehuwd is geweest en met wie.

In 1892 is mijn betovergrootmoeder Sussanna Paulina Anderson op plantage Leonsberg bevallen van mijn overgrootmoeder, Helena Alexandrina Anderson. Zij werkte als veldarbeidster op deze plantage.Op de geboorteakte stonden de namen van deze drie heren vermeld. Ik ben benieuwd wie van deze drie heren de vader kan zijn.

Alle informatie is welkom. U kunt mij ook persoonlijk emailen naar helexia.anderson@live.nl

Bij voorbaat dank.

Helexia Anderson

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply
Christel
(no login)
216.152.170.243

overgrootmoeder Anderson

No score for this post
January 8 2007, 12:59 AM 

Beste Helexia,
natuurlijk zou het leuk zijn, als een van deze drie heren de vader van de buiten echt geboren dochter zou zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Soms is het moeilijk te accepteren, dat de vader van een buitenechtelijk kind niet te achterhalen is. Soms trouwden de ouders pas veel later, maar dan zou een naamsverandering of erkenning in de marge van de geboorteakte aangegeven zijn. Ook al werd een kind bij een huwelijk erkend, betekend dat nog niet, dat de erkenner ook de vader van het kind was. Is de dochter later gehuwd? Misschien staat er iets in de huwelijksakte.

Weet je het geloof van de dochter? Het is mogelijk dat op de doopakte meer over de familie te vinden is. Ik weet niet in hoeverre de doopakten toegankelijk zijn voor onderzoek, maar als de dopeling Herrnhutter was, is er een kans om meer te vinden over moeder/en eventuele andere kinderen in het archief van de Herrnhutters. Van katholieke dopen weet ik, dat de priester soms de vader op de doopinschrijving vermeldde, ook waren de ouders niet getrouwd.
Christel

helexia
(no login)
62.163.65.7

overgrootmoeder

No score for this post
January 8 2007, 7:43 PM 

Beste Christel,

Dank voor de tips.

Echter, het is niet zo zeer het moeilijk kunnen accepteren van het onbekend blijven van de vader. Het is eerder alle mogelijkheden die ik wil bekijken om zodoende de juiste maar ook zo veel mogelijk informatie tav mijn voorouders te achterhalen.

1. Wie waren de heren op de geboorte-akte
2. Ik mag er vanuit gaan dat zij, mijn grootmoeders en hun familie op dusdanige wijze hebben gekend. Mondelinge overleveringen afkomsig van hun nazaten zou mij hopelijk van informatie kunnen voorzien tav mijn grootmoeders.
3.Van mijn moeders familie is moeilijk tot niet te achterhalen, gegevens zoals doopaktes e.d. daar er geen familie meer in Suriname is.

De Andersons waren EBG is dat hetzelfde als Hernutter?

In ieder geval blijft alle info welkom

Christel
(no login)
216.152.170.213

EBG

No score for this post
January 10 2007, 12:40 PM 

EBG - Evangelische Broeder Gemeente is hetzelfde als Herrnhutters. In het archief in Utrecht is een deel van het archief van de Herrnhutters in kopie voorhanden. Is moeilijk te lezen, want in ouderwets Duits, maar veel mensen hebben daar al informatie over hun Sur. voorouders gevonden.
p.s. heb je ook al de volkstelling van 1921 in het Nationaal Archief in Den Haag geraadpleegt?
Groet Christel

Helexia
(no login)
62.163.65.7

EBG en aanvullende info

No score for this post
January 10 2007, 2:52 PM 

Beste Christel,

Waar van Utrecht vind ik het archief van de Hernhutters? Wat voor archief is het en tot hoever in de tijd gaat het? Sorry, voor de vele vragen maar het is mij echt onbekend.

Inderdaad heb ik de volkstelling 1921 in Den Haag geraadpleegt. Vandaar dat ik weet dat de Andersons EBG waren.

Echter, tav mijn overgrootmoeder Helena Anderson staat in de volkstelling vermeld dat zij "Nationaliteitsloos" was. Weet u wat dat inhoudt? Ik hoor nl verschillende uitleggingen hiervan.

Anyway, ik hoor het graag.
Helexia Anderson

Christel
(no login)
216.152.170.154

archief Utrecht

No score for this post
January 11 2007, 1:08 AM 

Beste Helexia,
nadere gegevens op de web-site van het archief
http://www.hetutrechtsarchief.nl/
Ik weet zelf ook niet precies hoe dat zat met die statenloosheid, er was een regeling, dat de moeder, als zij niet aanwezig was, bij het opgeven van het kind, dat later moest doen bij bevolking, sommige mensen hebben verzuimd dat de doen en ik geloof het heeft daarmee te maken.
Het archief van de EBG is eigentlijk in Suriname, maar het archief in Utrecht heeft kopieën van sommige onderdelen. Je zult iemand nodig hebben, die oud Duits schrift kan lezen, want de broeders en zusters maakten hun aantekeningen in hun eigen taal. Het is best mogelijk, dat er iets over de plantage te vinden is. Ik had zeer goede resultaten bij het zoeken naar gegevens van de plantage Kent en ook plantages in Nickerie.
Uit eigen ervaring weet ik, dat de aangevers van een geboorte vaak toevallig aanwezig waren daar op kantoor. Als je andere broers en zussen vindt, waarbij één en dezelfde aangever weer voorkomt, kun je eerder in de richting van een eventuele verwekker gaan denken.
Christel

helexia
(no login)
62.163.65.7

meer kinderen? hoe te achterhalen?

No score for this post
January 12 2007, 2:54 PM 

Een simpele vraag misschien: Hoe kom ik erachter als mijn betovergrootmoeder meerdere kinderen heeft gehad (Sussanna Paulina Anderson)?

Ik heb enkel de geboorteaktes van de lijn van haar dochter waar ik van afstam. Ben nl in de veronderstelling dat je enkel deze aktes kunt opvragen. Maar misschien is dit niet juist.

Zo u mij dat kunnen vertellen???

Ik hoor het graag

Helexia

Current Topic - Nazaten Heymans/Nahar/Meubelman
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement