In 1829 is mijn betovergrootvader te Paramaribo geboren uit Catharine Jane Smith. Ook: Catharine Jeane of Catharina Jane. Samen met haar moeder Mary Margareth Smith, ook: Maria Margaretha, is zij voor 1829 naar Suriname ge-emigreerd, beiden zijn geboren op Barbados. Beide dames zijn in Suriname betrokken geweest bij manumissies als borgen. Wie kent deze dames uit zijn/haar eigen stamboom? Ik kan me voorstellen dat er meer kinderen zijn geweest dan alleen mijn betover-grootvader. De dames hadden een soort pension aan de Saramaccastraat. Deze informatie is vermeld in een brief afkomstig uit de prive-correspondentie van gouverneur van Sijpestijn. Catharine Jeane is begraven Nieuwe Oranje Tuin. Wie kent nazaten van deze dames Barbadiaanse dames Smith, of heeft andere informatie over deze dames. Volgens de mondelinge overlevering in de familie waren het "gekleurde" vrouwen.
dank voor elke tip,
marie-claire
Deze dame is geboren op 1-4-1800 te Barbados en overleden in Suriname op 24-11-1839.
Uit Barbados afkomstig was ook (moeder) Margaretha Maria Smith, geboren ca 1777 en overleden 7-9-1850.
In mijn bestand zitten verder geen aanknopingspunten voor relaties of verwantschappen van/met deze dames.
Succes verder .
Geachte Hans Malmberg,
Dank voor info. Ik weet nu ietsje meer over deze vrouwen kwa data waar ik hopelijk weer verder mee kan. Komen deze dames ook in jouw eigen stamboom voor, via de dames zelf of mogelijk mijn betovergrootvader Gulje? Mijn betovergrootvader, de zoon van Catharine Jane Smith was Henry Adam Gulje (bakker & organist, Saramaccastraat 19). Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is mijn betovergrootvader de posthuum geboren Surinaamse zoon (of kleinzoon) van de Nederlandse ambtenaar Adam Hendrik Gulje. De blanke Gulje verbleef zonder zijn Nederlandse gezin in Suriname, maar had mogelijk één van zijn Nederlandse zoons meegenomen, als één van de gasten in het "pension" van de Barbadiaanse dames Smith.
vriendelijke groet,
marie-claire.