Beste forumleden,
Ik heb wat advies nodig !
Mijn betovergrootmoeder was Wilhelmina Constantia Kanpe, geboren in 1855 of 1856. In 1863 is zij geëmancipeerd, en haar eigenaar was Helena Henriette Kanpe. Helena is zelf gemanumitteerd geworden in 1856, vermoedelijk na de geboorte van Wilhelmina (de vrijlater/ eigenaar " voor den vrijdom" was A. Louiszoon). Er komen geen andere slaven voor met de familienaam Kanpe, en ik vermoed dus dat Helena de moeder is geweest van Wilhelmina.
Nu wil ik eigenlijk weten:
- hoe Wilhelmina Kanpe, het eigendom werd van Helena. Ik kan wel alle kranten van de periode 1856 tot en met 1863 nagaan om te kijken of er een afkondiging in voorkomt van de verkoop van Wilhelmina aan Helena Kanpe, maar is er een andere (snellere) manier? Trouwens, als Helena werkelijk de moeder was van Wilhelmina, waarom heeft ze Wilhelmina niet gemanumitteerd ipv haar te kopen? Was het kopen van een slaaf goedkoper dan het manumitteren?
- Wie A. Louiszoon was. Ik heb geen verdere gegevens over hem, geen voornaam, geen adres, en rond 1863 was hij ook geen slavenmeester meer. Er komen wel gegevens op het net (site van het Nationaal Archief) van een zekere Aaron Louiszoon, die gemanumitteerd is geworden, ik weet niet of ze dezelfde zijn.
- Wie Helena Kanpe was. Ik heb haar geboortejaar, de naam van haar moeder, en de datum waarop ze is gedoopt. Ten tijde dat ze werd gedoopt (religie = EBG), dat was in 1854, was ze eigendom van de wed M. Schuster. Van deze Schuster heb ik ook geen verdere gegevens.
- Wat de relatie was tussen A. Louiszoon en H. kanpe. A. Louiszoon heeft wel meerdere slaven gemanumitteerd.
- Gegevens over de moeder van Helena, die was Rebecca, maar ik heb geen verdere gegevens, geen eigenaar ofzo.
Bij voorbaat dank,
Charlaine
NB: ik doe onderzoek in Suriname
This message has been edited by 2buzzy van IP adres 82.156.30.213 on May 14, 2008 9:49 PM
|
|