<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

Abraham Garcia WIJNGAARD

February 21 2008 at 12:34 PM
Score 2.0 (1 person)
Wadily Wijnhard  (Inloggen Wadily)
van IP adres 82.169.179.211

Wie kan mij helpen aan de geboorte- en/of overlijdensakte van, of andere informatie m.b.t. Abraham Garcia Wijngaard.

Abraham Garcia was in 1854 directeur op de plantage Rustenburg (eigenaar Salomon de la Parra);
ten tijde van de emancipatie woonde hij op de Jodensavanne;
hij was erfgenaam van Annaatje van la Parra (info ook welkom);
in 1866 kocht Abraham Garcia de plantage Carolina's Hoop aan de Surinamerivier;
in 1894 was hij kapitein bij de gewapende burgermacht in Boven Suriname;
Hij ligt, evenals Annaatje van la Parra, begraven op de creoolse begraafplaats achter de Jodensavanne. Volgens informatie op de grafsteen is hij geboren op 6 December 1823, en overleed Abraham Garcia op 27 Juni 1915 (info: Philip Dikland).

Abraham Garcia Wijngaard had een relatie met Eva Jacoba da Mesa (afkomstig van plantage La Diligence, voorheen bezit van de familie de la Parra).

Hoostwaarschijnlijk zijn Annaatje en Abraham Garcia gemanumitterd voor 1832 (Quasiba van La Parra gemanumitterd 14-04-1827), en komen zodoende niet voor in de 0n-line database van het N.A.

Bij voorbaat dank,
Wadily Wijnhard

http://gw.geneanet.org/wadily

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

(no login)
212.182.179.108

Re: Abraham Garcia WIJNGAARD

No score for this post
February 21 2008, 7:11 PM 

Dag Wadily,

Volgens mijn gegevens is Abraham Garcia Wijngaard(e)
geboren 10 december 1823 en overleden op 26 juni 1915 te Bov.Suriname fol.34

Zijn eerste relatie was:
Geertruida Anna Wijgaard

Gemanumiteerd als:
Garsia, Anna
slavennaam Anna geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater Pl La Diligence (Boven Suriname) en vrijdom verzocht door A.G. Wijngaard datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 14-10-56, no. 1294; geb. 1841; dochter van Truy of TrowT

Zelf denk ik dat het geboortejaar 1841 niet klopt, want zij krijgt een zoon met Abraham Garcia Wijngaarde genaamd: Gemanumiteerd als:
1 Jacques Jacobus Wijngaarde is geboren op 02-09-1854 fol.401 in Suriname Boven Suriname, zoon van Abraham Garcia Wijngaarde [M] en Geertruida Anna Wijngaard [v].

Zij zou bij de geboorte dus 13 jaar oud zijn, maar ja, je weet het maar nooit.

Haar moeder was
Gemanumiteerd als:
Wijgaar, Gertruida
slavennaam Truitje of TrowT geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater Pl La Diligence en vrijdom verzocht door Garcia Wijngaard datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 08-09-53, no. 1336; geb. 1817; dochter van Buanga

Vervolgens krijgt Abraham 5 kinderen met Eva Jacoba da Mesa:

1 Jacques Wijngaarde, geboren op 03-01-1858 in Suriname Boven Suriname. Volgt 1.2.
2 Francina Elisabeth Wijngaarde, geboren op 03-05-1862 in Boven Suriname. Francina is overleden op 21-12-1943 in Boven Suriname, 81 jaar oud [bron: fol.925].
Erkend door de ouders op 20-06-1894
Francina bleef kinderloos.
3 Juliaan Christiaan Wijngaarde, geboren op 24-10-1864 in Boven Suriname. Volgt 1.3.
4 Abraham Gustaaf Wijngaarde, geboren op 15-12-1866 in Boven Suriname [bron: fol.31]. Volgt 1.4.
5 Naatje Evelina Wijngaarde, geboren op 09-03-1868 in Boven Suriname. Naatje is overleden op 22-12-1937 in Boven Suriname, 69 jaar oud.

Ik heb alle nazaten van Abraham. Ben bezig alles in Aldfaer in te voeren. Heb het bijna af. Als je belangstelling kan ik je de gegevens toesturen.
Ergens heb ik ook het koopkontrakt van Carolina voor
f 55,00 en ook alle Wijngaarde's die begraven liggen op de begraafplaats van Jodensavanne.

Ik weet niet of je het volgende ook gezien hebt:

Bij emancipatie in 1863 erfgenaam samen met:
Wijngaard Judith Grasiana
Wijngaard Abraham Garsia
Wijngaard Elias Garsia
Wijngaard Salij Garsia

Waarschijnlijk broers en zusters.

Familienaam: Wijngaard
Voornaam: Abraham Garsia
Straat: Jodensavanne
Land: Suriname
Beroep:
Plantage:
Borderelnummer: PE662
Aandeel in plantage:
Opmerkingen: Erfgenaam boedel Annaatje van La Parra

De erfenis betreft 5 personen met achternaam: Druiventak van Jodensavanne

Wadily Wijnhard
(Inloggen Wadily)
82.169.179.211

Wijngaard-Wijngaarde

Score 5.0 (1 person)
February 22 2008, 11:24 AM 

Hallo Rosinda,

Dank voor je antwoord.

Ja, ik heb zeker belangstelling voor al wat je met mij wil delen aangaande deze familie, geweldig!!!
Zeker afbeeldingen of transcripties van de bronneen zijn meer dan welkom.
Het spreekt voor zich dat ik ook, het voor jou relevante van wat ik aan gegevens heb, graag met je deel.

Ik zal duidelijk maken wat de reden is voor mijn belangstelling voor Abraham Garcia Wijngaard(e):
De stammoeder van de Wijnhard's (mijn familienaam), Philida WIJNHARD, werd in 1854 vrijgelaten van de plantage Rustenburg (Perica)na een verzoek hiertoe van haar moeder Antonia WIJNGAARD (slavennaam: Adjuba).
Adjuba was net als haar dochter afkomstig van de plantage Rustenburg.

N.B.: In dat zelfde jaar is P[ietje] WIJNGAARD directeur van Rustenburg, terwijl A[braham] G[arcia] WIJNGAARD directeur is van La Diligence (en dus niet zoals ik eerder schreef van Rustenburg.
Pietje WIJNGAARD werd gelijk (1833) met Antonia (Adjuba) WIJNGAARD vrijgelaten uit de boedel van Jeosua de la Parra (in leven eigenaar van o.a. La Diligence en Rustenburg).
Pietje Wijngaard stond in 1845 (beroep: blank-officier) op het zelfde adres ingeschreven als Antonia Wijngaard (Philida Wijnhard's moeder) en gezien het leeftijdverschil - Anthonia 46 jaar, Pietje 19 - lijkt het mij waarschijnlijk dat Pietje WIJNGAARD Antonia's zoon is en dus de broer van Philida WIJNHARD.
Pietje
Volg je het nog?

In verschillende akten van Philida's nazaten treden WIJNGAARD familieleden als getuigen op.
Ook in de akten komt het regelmatig voor dat een persoon de ene keer Wijngaard heet met de volgende keer een 'e' aan de naam toegevoegd (dit gebeurt zelfs in de zelfde akte).

Ook Abraham Garcia wordt de ene keer Wijngaard genoemd en daarna weer Wijngaarde; is dit in feite dezelfde familie?

In de gegevens van de Surinaamse volkstelling 1921 staan op het adres Kwattaweg 39 te Paramaribo ingeschreven:
1. Dameza, Francis Amalia [Dochter van Antje Jacquelina Dameza];
2. Dameza, Antje Jacquelina [Dochter van Eva Jacoba da Mesa];
3. Wijngaard, Francis Louiza Celine [dochter van Anna Evelina 4. Wijngaard; kleindochter van Abraham Garcia Wijngaard en Eva Jacoba da Mesa; echtenote van Gustaaf Anthon Emile Tarwol];
5. Hok A Hin, Walter Ernst [familie van jou, naar ik mag aannnemen];
6. Wijngaarde, Francina Garcia [nicht van 1.];
7. Tarwol, Geertruida [dochter van 3.];
8. Tarwol, Erna Helouise [dochter van 3.].

Grote vraag is of Abraham Garcia gemanumitterd is als Wijngaard of als Wijngaarde.
Was hij een zoon van Annaatje van la Parra, én wie was zij dan precies?

Met vriendelijke groeten,
Wadily Wijnhard

Rosinda
(no login)
212.182.179.108

Annaatje eerst Wijngaarde later van la Parra

No score for this post
February 23 2008, 1:59 PM 

Dag Wadily,

Geen waterdichte aansluiting. Moet e.e.a. nog in Den Haag proberen na te trekken.
Ik neem het onderstaande voorlopig aan:

Parenteel van Annaatje Wijngaarde
1 Annaatje Wijngaarde. Annaatje is overleden vóór 01-07-1863.
Notitie bij Annaatje: Gemanumitteerd als:

Wijngaarde, Annaatje
slavennaam Annaatje geslacht V beroep onbekend eigenaar/vrijlater Gracia de la Parra datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht 23 oktober 1843 bedrag borgtocht 400 borgen Egbert van Emden en Gracia de la Parra aanmerkingen GR 22-11-43, no. 1447

In 1863 bij eigenaar genoemd:

Familienaam: Parra, van La
Voornaam: Annaatje
Straat: Jodensavanne
Land: Suriname
Beroep:
Plantage:
Borderelnummer: PE662
Aandeel in plantage:
Opmerkingen: Boedel

Kinderen van Annaatje uit onbekende relatie:
1 Judith Grasiana Wijngaarde.
2 Elias Garsia Wijngaarde.
3 Salij Garsia Wijngaarde.
4 Abraham Garcia Wijngaarde [M], geboren op 10-12-1823 in Suriname Boven Suriname [bron: fol.34]. Volgt 1.1.

Zie verder manumissies:
moeder van Annaatje:
1. Wijgaar, Gertruida
slavennaam Truitje of TrowT geslacht V beroep Huisbediende eigenaar/vrijlater Pl La Diligence en vrijdom verzocht door Garcia Wijngaard datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 08-09-53, no. 1336; geb. 1817; dochter van Buanga

broer van Annaatje:
2. Wijgaar, Abraham
slavennaam Abraham geslacht M beroep Te jong eigenaar/vrijlater Pl La Diligence en vrijdom verzocht door Garcia Wijngaard datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 08-09-53, no. 1336; geb. 1848; zoon van Truitje Wijgaar

broer van Annaatje:
3. Wijgaar, Julius
slavennaam Julius geslacht M beroep Te jong eigenaar/vrijlater Pl La Diligence en vrijdom verzocht door Gracia Wijngaard datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 08-09-53, no. 1336; geb. 1850; zoon van Gertruida Wijgaar

zuster van Annaatje:
4. Wijgaar, Helena
slavennaam Helena geslacht V beroep Te jong eigenaar/vrijlater Pl La Diligence en vrijdom verzocht door Garcia Wijngaard datum cautie onbekend bedrag cautie 0 datum borgtocht onbekend bedrag borgtocht 0 borgen onbekend aanmerkingen GR 08-09-53, no. 1336; geb. 1852; dochter van Gertruida Wijgaar

De personen die jij opnoemt van de Kwattaweg heb ik allemaal behalve Walter Ernst Hok-A-Hin. Die kan ik nergens vinden.
Overigens is de naam niet Tarwol, maar Farwol en de da Mesa's worden Damesa, Dameza, da Mesa en da Meza genoemd.

Evenals Wijgaar, Wijngaard, Wijngaarde, Gaarwijn, Wijnaldum, Wijnhard, Wijnruit, Wijnstek die allemaal afkonmstig zijn van de la Parra.
Om moedeloos van te worden. Maar goed, het houdt ons van de straat.

Groetjes,
Rosinda

Wadily Wijnhard
(Inloggen Wadily)
82.169.179.211

Re: Annaatje eerst Wijngaarde later van la Parra

Score 1.0 (1 person)
February 29 2008, 10:19 PM 

Beste Rosinda,
- Heb je voor mij een afbeelding of transcriptie van de door jou genoemde folionummers, m.n. die van Abraham Garcia heeft mijn belangstelling?

- Beschik je over bronnen waaruit blijkt dat Judith Grasiana, Elias Garsia, Salij Garsia, Abraham Garcia de familienaam Wijngaarde i.p.v. Wijngaard hebben gedragen.
======================================================================================================================================
Uit onderstaande berichten uit het Surinaams Gouvernements Advertentieblad blijkt dat Abraham Garcia nog in 1894 bekend stond met de familienaam Wijngaard (zonder e).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gouvernements Secretarie

Paramaribo, den 19n Februarij 1879

Aan de novolgende officieren bij de gewapende burgermagten in de districten vergunning verleend tot het verwisselen van het cijfer voorkomende in de hun toegekende eeretekeens, als:

[...]

bij de gewapende burgermacht in Boven suriname:
aan den 2n. Luitenant A.G. Wijngaard, met dat voor XXV jarige dienst.

Bron: Surinaams Gouvernements Advertentieblad no. 22, donderdag 20 Februarij 1879
Vindplaats: K.I.T.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gouvernements Secretarie

Bij resolutie van: 29 Augustus La. No 6247 is aan de navolgende officieren vergunning verleend tot het verwisselen van het cijfer voorkomende in de hun toegekende eeretekens met:

[...]

dat voor XL jarigen diens: den kapitein bij de gewapende burgermacht in Boven Suriname, A.G. Wijngaard

Bron: Gouvernements Advertentieblad no. 74, vrijdag 31 Augustus 1894
Vindplaats: K.I.T.
========================================================================================================================================

Mogelijk dat de publicatie van H.E. Lamur 'Manumissie, voor de invoering van de Burgerlijke Stand, 1816-1827' meer duidelijkheid kan scheppen over de herkomst, familienaam en verwantschap van Abraham Garcia en Annaatje van la Parra.

Rosinda Hok-A-Hin
(no login)
212.182.179.108

Re: Annaatje eerst Wijngaarde later van la Parra

No score for this post
March 6 2008, 9:29 PM 

Dag Wadily,

Alle brongegevens heb ik, maar nergens een transciptie van Wijngaarde. (Alleen van Hok-A-Hin en Mac Donald)

Op de creoolse begraafplaats achter Jodensavanne liggen elf Wijngaard(e)s begraven.
Volgens Philip Dikland allen Wijngaarde, alleen Gertuida Anna Wijngaard, dus zonder e.

Hier ligt ook begraven:

J.G.Wijngaarde (Judith Grasiana dus met een e)
geb.11 jan.1821
overl.11 febr.1895.

Ik heb 10 van de 11.
De volgende heb ik niet:

F.R.Wijngaarde
geb.16 december 1810
overl.18 januari 1888

Ik vind het jammer dat het forum niet alfabetisch is gerangschikt,waardoor je bv op achternaam kunt zoeken. Nu zie ik soms bij toeval via google dat er al veel eerder relevante informatie is geplaatst of gezocht.

Ik heb m'n aldfaer nog steeds niet af, ga dit weekend weer verder.
Je moet maar aangeven hoe ik e.e.a naar je toe moet sturen.

Vriendelijke groet,
Rosinda

Merrill
(no login)
82.95.186.115

Abraham Garcia

No score for this post
February 23 2008, 8:02 PM 

Beste Wadily,

Ik heb een redelijk uitgebreide stamboom van de nazaten van Abraham Gustaaf Wijngaarde. Ik ben nl. een van hen. De gegevens liggen bij mijn ouders thuis, zodra ik deze heb, zal ik je wat meer informatie geven. Mijn oma heeft op de Kwattaweg 39 gewoond; zij is een dochter van Abraham Gustaaf en de door jou genoemde Francina. De familienaam Tarwol is Farwol. Mijn oma vertelde altijd levendige verhalen over haar tijd op de kwattaweg, maar Walter Hok-a-Hin is mij niet bekend, ook niet in de gegevens die ik heb.

Zodra ik e.e.a. bij mijn ouders heb opgehaald, kom ik erop terug.

Wadily Wijnhard
(Inloggen Wadily)
82.169.179.211

Re: Abraham Garcia

No score for this post
February 29 2008, 10:34 PM 

Beste Merrill,

Ik wacht in spanning op hetgeen je aan gegevens voor mij hebt.

Hok A Hin, Walter Ernst; geb. 27.12.1908, plantage Carolina, Boven Suriname.
De naam Tarwol komt ook niet voor in de manumissie of emancipatiegegevens, het onduidelijke schrift van de ambtenaren én de foutieve schrijfwijze in de krantenpublicaties heeft mij ertoe gebracht de Naam verkeerd te schrijven.

Wadily Wijnhard

Wadily Wijnhard
(Inloggen Wadily)
82.169.179.211

transcriptie geboorteakte Francis Celina Louiza Wijngaard

No score for this post
February 29 2008, 11:13 PM 

Op heden den zevenden dag der maand Mei achttien honderd acht en tachtig is voor mij Herman Heytingh ambtenaar van den Burgerlijken Stand te Paramaribo verschenen
Julius Joseph Wijngaard oud zeven en dertig jaren, van beroep schoenmaker wonende aan de Knuffelsgracht die in tegenwoordigheid van Theodorus Hugo Monsanto oud acht en veertig jaren, van beroep schrijver wonende aan de Weidestraat en van Theodorus Colin Menke oud acht en vijftig jaren, van beroep schrijver wonende aan de Weidestraat als getuigen, heeft verklaard dat op Zon dag den zesden Mei achttien honderd acht en tachtig des ochtends te drie ure, is bevallen van een kind van het vrouwlijk geslacht Anna Evelina de Meza zonder beroep wonende aan de Gravenstraat bekend onder letter B nommer zes
aan welk kind zullen worden gegeven de voornamen Francis Celina Louiza hebbende comparant voorts verklaard dat hij bij de bevalling is tegenwoordig geweest.

Van welke verklaring wij hebben opgemaakt deze akte, die door den comparant, de getuigen en ons, na gedane voorlezing is onderteekend

[aantekening]
Bij akte verleden voor den Ambtenaar van den Burgerlijken Stand in het district Boven Suriname den 20sten Juni 1894, is de moeder van het in tegenstaande akte genoemd kind, door Abraham Garcia Wijngaard en Eva Jacoba ['Da meza' doorgehaald] als hun natuurlijk kind erkend.
De Ambtenaar van den Burgerlijken Stand.

Da Mesa
doorhaling en bijvoeging goedgekeurd

[aantekening]
Bij de akte van voltrekking van het huwelijk van Gustaaf Anthon Emile Farwol en Francis Celina Louiza Wijngaard te Paramaribo den 2den April 1913, is Francis Celina Louiza, in tegenstaande akte genoemd, door Naatje Evelina Wijngaard als haar natuurlijk kind erkend
De Ambtenaar van den Burgerlijken Stand.

[aantekening]
OP 22 Oktober 1955
Akte 1022

Bron: Nationaal Archief, Den Haag;
Burgerlijke Stand Suriname: Geboorten Paramaribo, 1828-1974 - Erkenningen Paramaribo 1916-1928 (nummer toegang 2.10.61);
inventarisnummer 63, fiche nummer 7, folio nummer 370.

Wadily Wijnhard

Merrill
(no login)
82.95.186.115

No score for this post
February 23 2008, 8:05 PM 

Beste Rosinda,

Is het mogelijk dat wij familie zijn? Ik beschik nl. over veel dezelfde gegevens waar jij over beschikt. Mijn grootmoeder was Francina Garciana Wijngaarde, zij is vernoemd naar Francina Elisabeth Wijngaarde en een dochter van Abraham Gustaaf.

Rosinda
(no login)
212.182.179.108

No score for this post
February 24 2008, 11:28 AM 

Merrill,

Garcia Leonel Wijngaarde, kleinzoon van Jacques Jacobus Wijngaarde (1e zoon van Abraham Garcia) was 1 jaar oud toen zijn moeder overleed. Hij is opgegroeid met mijn vader. Van Garcia heb ik de complete stamboom gekregen. Ik heb hem altijd oom genoemd, maar aangezien ik de Hok-A-Hin's nog altijd niet goed in kaart heb, weet ik niet precies in welke graad. Mijn vader is overleden en Garcia is helaas aan het dementeren.

In Carolina trouwden een 8-tal families met elkaar: Wijngaarde, da Mesa, Westfa, Belliot, Lobles, Cotin, Axwijk, Druiventak dus het hele dorp is familie van elkaar. Soms zelf Wijngaarde met Wijngaarde en Hok-A-Hin met Hok-A-Hin.
Mijn vaders familie was in feite import in Carolina.
Van zijn vaders kant: Hok-A-Hin door een chinees die een winkel daar had en in 1866 trouwde met een slavin uit La Diligence genaamd Diana Golf. Van zijn moeders kant: Westfa, indianen die rond 1865 verbannen werden uit Casipora omdat ze de pokken hadden en naar Jodensavanne werden gedeporteerd.

Abraham Garcia Wijngaarde die in 1865 Carolina kocht haalde wat semi-slaven uit La Diligence en Jodensavanne om daar te werken. (Na de afschaffing van de slavernij in 1863 moesten de ex-slaven nog 10 jaar werken).

Ik heb Francina Garciana Wijngaarde geb.24 augustus 1912 dochter van Abraham Gustaaf Wijngaarde geb.15 december 1866 en Adriana Albertina Druiventak geb.01 december 1879.

Groetjes,
Rosinda

Hardy
(no login)
213.46.150.67

Hoe kwam Ristie in beeld?

No score for this post
April 18 2008, 2:44 AM 

Ik begrijp van een vriend dat ook de opa van Quintis Ristie op het adres aan de kwattaweg woonde. Hoe zo???

Merrill
(no login)
82.95.186.115

Ristie

No score for this post
April 18 2008, 9:32 AM 

Ik weet niet hoe de familieverhouding zit, maar de opa van Quintis, Frits, heeft inderdaad op de Kwattaweg gewoond, samen met mijn oma en haar nichten. Voor mijn oma is hij altijd een soort van klein broertje geweest. Heb altijd aangenomen dat hij een ver neefje van hun is geweest. Familieband is nog steeds close, maar weet niet precies hoe dat in de stamboom zit.

Patricia
(no login)
77.162.149.95

familie?

No score for this post
March 5 2009, 10:05 PM 

Beste Rosinda,

Het topic is wel al oud, maar ik ben zeer geïnteresseerd. Mijn over-overgrootvader was Jaques Jacobus Wijngaarde en ik denk dat de Garcia waar u over spreekt, mijn "oom Garcia" is. Een neef van mijn oma (Agnes Wijngaarde-Soe-Agnie) de kleindochter van Jaques Jacobus Wijngaarde en dochter van Alexander joseph Wijngaarde.
Volgens mijn gegevens was Jaques Jacobus Wijngaarde getrouwd met Lucretie Juliana Tam.

Mogelijk kan mijn oma nog meer vertellen over de familiestamboom

met vriendelijk groet Patricia Boll

Wadily Wijnhard
(Inloggen Wadily)
195.240.111.221

Jacques Jacobus Willem Wijngaard

No score for this post
April 7 2009, 12:42 AM 

BURGERLIJKE STAND.
[...]
OVERLEDEN:
[...]
3. Jacques Jacobus Willem Wijngaard, 51 j.

Bron: NIEUWE SURINAAMSCHE COURANT - 14e Jaargang No. 1451 Donderdag 14 Juli 1906

Wadily Wijnhard

(Inloggen Wadily)
195.240.111.221

Abraham Garcia WIJNGAARD

No score for this post
June 6 2009, 2:27 AM 

[manumissie Quasiba van la Parra]

Vlg. No.
Bronnen

m/v
Achternaam / Doopnaam
Slavennaam
Leeftijd
Derzelver Kouleur
Moeder
Derzelver Kouleur
Plantage
Namen der Eigenaars
Namen der Verzoeker
Datum van verleende Vrijdom
Belangrijke Opmerkingen

1083.
Reg. Vrij 1816/27
(Gepriv.) Sur. Courant
-
-
Kwassiba
-
Neger
-
-
-
Jeos De La Parra
J.B. Louzada, geautoriseerd
-
-

481,94
Boek 49     14 april 1827

[ In de emancipatie-database van het Nationaal Archief (nl) staat als eigenares bij borderelnummer PE659 Quasiba van La Parra vermeld; hierbij de opmerking: Negerin Quasiba van La Parra op 14-04-1827 gemanumitteerd.
Quasiba was gehuwd met Isay Wolff.
]

[manumissie Annaatje van la Parra]

Vlg. No.
Bronnen

m/v
Achternaam / Doopnaam
Slavennaam
Leeftijd
Derzelver Kouleur
Moeder
Derzelver Kouleur
Plantage
Namen der Eigenaars
Namen der Verzoeker
Belangrijke Opmerkingen

1082.
Reg. Vrij 1816/27
(Gepriv.) Sur. Courant
-
-
Annaatje
-
Mulat
-
-
-
Jeos De la Parra
J.B. Louzada,geautoriseerd
-
-

480,94
Boek 49     14 april 1827

[ Annaatje werd op dezelfde datum gemanumitteerd als Quasiba (vermoedlijk haar moeder); beiden afkomstig van Josua de la Parra (eigenaar van o.a. plantage La Diligence, oom van Salomon de la Parra ]

[manumissie Judith Grasiana Wijngaard]

Vlg. No.
Bronnen

m/v
Achternaam / Doopnaam
Slavennaam
Leeftijd
Derzelver Kouleur
Moeder
Derzelver Kouleur
Plantage
Namen der Eigenaars
Namen der Verzoeker
Belangrijke Opmerkingen

482.
Reg. Vrij 1816/27
(Gepriv.) Sur. Courant
-
-
Judith
kind
Mustice
Annaatje
mulat
-
Jeosua de la Parra
Jeosua de la Parra
9 Februarij 1824
-

6,44
Boek 38     12 jan 1823

[manumissie Abraham Garcia Wijngaard]

Vlg. No.
Bronnen

m/v
Achternaam / Doopnaam
Slavennaam
Leeftijd
Derzelver Kouleur
Moeder
Derzelver Kouleur
Plantage
Namen der Eigenaars
Namen der Verzoeker
Belangrijke Opmerkingen

930.
Reg. Vrij 1816/27
(Gepriv.) Sur. Courant
m
-
Abraham
-
Onbekend
Annatje
Mulat
-
J.H. Schuller Jansz
J.H. Schuller Jansz
-
-

327,80
Boek 49     5 jan. 1827

[ Abraham Garcia Wijngaard en Judith Grasiana Wijngaard worden genoemd als erfgenamen van Annaatje van la Parra. Alle drie liggen zij begraven op de creoolse begraafplaats tegen over de Jodensavanne: J. G. Wijngaarde - geb. 11 jan 1821 - overl. 11 FEBR. 1895; HIER RUST ABRAHAM GARCIA WIJNGAARDE - GEB: 6 DECEMBER 1823 - OVERL. 27 JUNI 1915 [Bron: Philip Dikland];
' But the area within which Creoles were buried appears to be even larger than the Beth Haim of Jodensavanne. Two names caught my eye as I made my way through the cemetery: Annatie La Parra and Abraham Garcia Weingarten. It would appear that Annatie and Abraham had a Jewish father or paternal ancestor or took their names from someone who had a Jewish father or ancestor. Annatie died in 1860, her date of birth not appearing. Abraham Garcia was born in 1823 and died in 1915. All of them could have been slaves in their youth.' [Bron: Irwin Berg. Kulanu newsletter Volume 8 Number 1 Spring 2001]
]

Bron:

NAMEN VAN VRIJGEMAAKTE SLAVEN, 1816 -1827; H.E. Lamur & H.E. Helstone.
Register der Vrijgemaakte Slaven en Slavinnen Zedert de Weder Inbezitneming dezer Kolonie door het Hollandsch Gouvernement, dat is zedert den 27e February 1816.
Uitgever: INAASO;
Drukkerij: Vitesse, Amsterdam (2002).

Abraham Garcia Wijngaard werd later directeur op plantage La Diligence (eigendom van Josua en later Salomon de la Parra). In 1833 werden 4 slaven uit de boedel van Jeosua de la Parra gemanumitterd die de familienaam Wijngaard gingen dragen, onder hen mijn voorouder Antonia Wijngaard.

Wadily Wijnhard

(Inloggen Wadily)
195.240.111.221

Abraham Garcia WIJNGAARD afkomstig van Jeosua de la Parra

No score for this post
June 24 2009, 11:59 PM 

De publicatie van Lamur en Helstone blijkt een fout te bevatten: Abraham is evenals zijn moeder, Annaatje van la Parra én mijn bet-betovergrootmoeder Anthonia Wijngaard afkomstig van Jeosua de la Parra.

=============================================================================================================================
SURINAAMSCHE COURANT.

(No. 7.) WOENSDAG den 24e. JANUARIJ (Ao. 1827.)

PARAMARIBO.

NOTIFICATIE. (Vervolg van Bijvoegdel No. 6.)

Het Hof van Policie en Kriminele Justitie dezer Kolonie, disponerende op de ingediende Rekwesten der natenoemen personen,
allen behelzende verzoek om Manumissie-brieven voor de daarbij vermelde Slaven e Slavinnen,
heeft goedgevonden en verstaan, alvorens de gedane verzoeken te accorderen, dezelve algemeen te doen bekend maken
en een iegelijk, die eenig recht of pretentie op dezelve Slaven en Slavinnen mogt sustineren te hebben te doen adverteren,
zoo als een iegelijk geadverteerd wordt bij deze publieke annonce, om vóór of uiterlijk op den 3 Februarij e.k.
ter Secretarij van den Hove aanteekening van zijn vermeend regt of pretentie te doen,
zullende anderszins het Hof op der Rekwestranten verzoeken disponeren, zoo des zal bevonden worden te behooren.
De bedoelde rekwetranten om Brieven van Manumissie voor de onderscheiden Slaven en Slavinnen
worden dienvolgens bij deze bekend gemaakt, als volgt:

[...]

JEOs DE LA PARRA, voor de aan hem in eigendom toebehorende Slaven,
met namen Abraham, zoon van de mulattin Annaatje
en het carboeger meisje Coba dochtertje van de negerin Quasiba.
=============================================================================================================================

In de gegevens van slaveneigenaren ten tijde de emancipatie wordt Abraham Garcia Wijngaard (o.a. samen met Judith Garsia Wijngaard) genoemd als erfgenaam van de boedel van Annaatje van La Parra.

In de lijst van eigenaren komt ook Quasiba van la Parra voor. In de publicatie 'Namen van Vrijgemaakte Slaven, 1816 -1827; H.E. Lamur & H.E. Helstone, 2002' komen de namen van Annaatje en Kwassiba ook voor. Het verzoek tot hun manumissie wordt vermeld in de Surinaamsche Courant van 14 april 1827; eigenaar is Jeosua de la Parra. Annaatje wordt vermeld als 'mulat', terwijl Kwassiba als 'neger' genoemd wordt.
Quasiba huwde Isay Wolff, zij overleed te Paramaribo op 09.09.1862. Annaatje ligt evenals Abraham Garcia begraven op de creoolse begraafplaats op de Joden Savanne.

Abraham's zuster Judith Grasiana Wijngaard verkreeg haar vrijdom in 1824 op verzoek van haar eigenaar Jeosua de la Parra. Ook Judith ligt begraven op de Joden Savanne. Mogelijk is Judith vernoemd naar de echtgenote van Jeosua, Judith Fernandes.

In 1833 werd mijn bet-betovergrootmoeder Anthonia Wijngaard (samen met haar moeder en kinderen) gemanumitteerd uit de boedel van Jeosua de la Parra op verzoek van diens weduwe Judith Fernandes.
Eén van Anthonia's kinderen - Pietje - werd later directeur op plantage Rustenburg (Cottica), de plantage waar hij en zijn moeder van afkomstig waren.

Abraham Garcia Wijngaard was in de zelfde tijd directeur geworden op plantage La Diligence. Evenals Rustenburg was deze plantage voorheen eigendom van Jeosua en later van Salomon de la Parra.

In 1854 kon Pietje als directeur van plantage Rustenburg een positieve invloed uitoefenen op een verzoek tot manumissie, gedaan door zijn moeder, van zijn zuster Philida Wijnhard en haar drie kinderen. Pietje heeft, als directeur, de vroedvrouwen betaald die zijn zuster bijstonden tijdens de bevalling van haar kinderen; één van hen kreeg de naam Abraham (mijn overgrootvader). Philida´s jongste dochter, geboren in 1863, kreeg als derde voornaam Judith.

Wadily Wijnhard

Current Topic - Abraham Garcia WIJNGAARD
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement