<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

Oorsprong familienaam Embricqs of van Embricqs

September 14 2008 at 2:32 AM
Score 1.0 (1 person)

(Inloggen vanbricqs)
van IP adres 82.171.231.199

Mijn familienaam is van Embricqs, mijn moeder heette van Embricqs, en de moeder van mijn moeder heette van Embricqs.
Er komt een J. Embricqs voor uit 1830, hij was beheerder/administrateur van een aantal plantages, verder kom ik niet.
Wie weet wie deze J. Embricqs was, waar hij vandaan kwam en wat zijn relatie is tot van Embricqs?

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply
Dikland
(no login)
200.2.190.93

Re: Oorsprong familienaam Embricqs of van Embricqs

Score 2.0 (1 person)
September 16 2008, 1:43 AM 

archief 1 - Lutherse doopregisters 1743-1809, gedigitaliseerd door P.A. Christiaans, 1996.

J. Enbricqs komt hier alleen voor in 1791 :
11 Mey 1791 wierd een kind ten doop gepresenteerd door de heer Johannes
Embricqs genaamd Anthony Jacob Bakhuysen, geboren den 1. November 1783.
Getuige: Johannes Embricqs.
11 Mey 1791 nog een kind door Johannes Embricqs en genaamd Johanna
Henrietta Embricqs, geboren den 17. January 1787, zijnde de moeder van beijde
kinderen de mulattin Catharina van Emricqs. Getuige: H.M. Wolff.

archief 2 - Dienst der Domeinen

J. Embricqs zie ik voor het eerst in het archief van de DdD als boedelbeheerder in 1799, en komt daarna regelmatig "q.q." in het archief voor in de functie van administrateur of boedelbeheerder, of soms doet hij prive-transacties. In 1803 kocht hij voor zichzelf het erf aan de Gravenstraat LCN 3 ; in 1824 deed hij dit weer van de hand. In 1821 kocht hij een erf aan de Grote Combeweg in de "voorstad Zeelandia". Hij was raadsheer van het hof van Civiele Justitie (zie bij archief 4) Hij was ook opperbrandmeester, zoals blijkt uit onderstaande advertentie uit 1818 :

archief 3 - krantenadvertenties

De Surinaamsche Courant, no. 17 Vrydag 24-04-1818 no.33 (N.A.S)
ADVERTISSEMENTEN
NOTIFICATIE
Alle de geenen welke in bezit mogten zijn van brandpenningen voor de spuiten no. 1 en 2, worden verzogt dezelve te overhandigen aan den Opper – brandmeester J. EMBRICQS, voor of op den 10e meij aanstaande, ten einde nieuwe regulatien wegens het fourneren van negers voor gemelde brand spuiten kunnen werden gemaakt.
Paramaribo den 22e april 1818
Ter ordonnantie van Raden Houtvesters
J. PLANTEAU JR. Secretaris

In het krantenarchief komen ook voor : Januari van Embricqs, en Catharina van Embricqs :

De Surinaamsche Courant no. 31 Dinsdag 19-11-1822 (N.A.S.
ADVERTISSEMENTEN
TRANSPORTEN
Den 12e november 1822. JANUARY VAN EMBRICQS, aan FERDINAND VAN BROUWER eertijds van de Wed. F. C. VON KAPS, van de helfte van ’t erf en ’t Geeveleind agter gebouw, aan de Voorstad Zeelandia, La. A. No. 47.

De Geprivilegeerde Surinaamsche Courant no. 34 Maandag 15-09-1823 no.74 (N.A.S.)
ADVERTISSEMENTEN
TRANSPORTEN
den 2de, ELISABETH VAN CATHARINA VAN EMBRICQS aan H. KLINT, van een perceel land of erf, aan de Voorstad Zelandia La. A. no. 23.

archief 4 - wijkregisters Paramaribo 1846

De vrije negerin Marianna Susanna van Embrigs woont aan de Gravenstraat LAN 16, samen met :
Volkers George Carel
Volkers Anna Carolina
Volkers Jacobus Tobias
Volkers George Johannis
Volkers Martinus Fransise
Volkers Carel Lourentius
Volkers Susanna Maria
Volkers Eduard Anthony
Volkers Jacoba Rozaline
Volkers Theresia Josephine
Embrigs Marianna Susanna van
Goedschalk, Roza

idem,
De vrije neger Marius Gerardus Embriegs woont aan de Keizerstraat LDN 27, samen met :
Vijver Albertus van van de
Vijver Arnota Sinto van van de
Wielhans, Frederik
Wielhans, Johs: Martinus
Embrieqs, Marius Gerhardus
en 9 slaven op het erf.

archief 5 - database overledenen 1800-1828, opgesteld door J.F. San-Ajang.
Deze database is nog niet gepubliceerd ; ik hoop dat dat binnenkort zal gebeuren, want de heer San-Ajang heeft er veel tijd en moeite aan besteed, en een schat aan gegevens verzameld uit diverse bronnen. Ik verwacht dat hij er geen moeite mee heeft als ik u met 2 gegevens vooruithelp :

01-01-1807 - Johanna Henrietta van Embricqs - NK. Op 29 september 1811 aanslag kerkgerechtigheid verschuldigd voor het metselen van een zarksteen op het graf, opgelegd aan de vrije Catharina Theresia van Embricqs.

13-08-1825 - Johannes Embricqs - 68j7m13d. 14 jaar huwelijk. Oud-Raad in Hof van Civiele Justitie van Suriname. NK. AGD M.H. Berrurier (echtgenote). Na enkele dagen ziekte. Bg 14/8. Bg v/r/v zijn weduwe (heeft lijk genaderd). Overleden in Voorstad Zeelandia.

En nu gaat u me ongetwijfeld vragen wat de relatie is tussen al deze mensen ? Ik kan het niet bewijzen, maar het lijkt erop dat Johan Embricqs een vaste relatie had met de slavin Catharina, en hij manumitteerde haar en hun kind Johanna Henrietta. Dat moet omstreeks 1800 zijn geweest. Zij kregen de achternaam "van Embricqs". Johanna Henrietta is jong gestorven, maar waarschijnlijk zijn er meer kinderen geweest. Waarom die dan niet in de lutherse doopregisters worden vermeld, is me niet duidelijk.
In 1811 huwde Johan Embricqs met M.H. Berrurier. Catharina van Embricqs was toen nog in leven, want zij komt tot 1823 nog voor in de database van San-Ajang.

groet !

Philip Dikland

(Inloggen vanbricqs)
82.171.231.199

nog veel vragen

Average Score 1.0 (2 people)
September 19 2008, 8:13 PM 

Geachte heer Dikland,
Hartelijk dank voor de inmiddels door u verstrekte gegevens met betrekking tot de naam Embricqs/van Embricqs. Deze gegevens strekken ver boven mijn verwachtingen, u kunt zich misschien voorstellen in welke emotionele staat ik thans verkeer.
Ik kijk met verlangen uit naar het vrij geven van de database van de hr.San-Ajang, gezien mijn leeftijd ( 66jaar ) hoop ik dat dit binnen niet al te lange tijd zal gebeuren.
Uw conclusie dat Johannes Embricqs en de mulattin Catharina van Embricqs, een relatie met gevolgen ( kinderen ) hebben gehad, is naar mijn mening ook helemaal juist.
Dat zou betekenen dat Catharina van Embricqs een van de voorouders, dan wel de voorouder is van de familie van Embricqs.
De naam Embricqs komt in Nederland ook voor in het Staatsarchief Nederland;
omstreeks 14-6-1746 Baltus Embricqs, lid van Weeskamer Amsterdam; omstreeks
21-12-1753 Baltus Embricqs benoemd voogd/administrateur; idem 25-2-1769.
Op 27-11-1770 is Baltus Embricqs testamentair/executeur te Amsterdam.
1780 kind van Jan Embricqs overleden in Amsterdam. ( bron;maandelijkse Nederlandse Mercurius pag.22 )
Hoewel ik zeer verguld ben met deze gegevens resten mij nog veel vragen omtrent mijn afkomst.
De gegevens uit de database van de heer San-Ajang kunnen wellicht nog meer duidelijkheid hieromtrent verschaffen.
Ik hoop t.z.t. weer een beroep te kunnen doen op uw kennis en kundigheid.

Vriendelijke groet,

Silvion R. van Embricqs.

Current Topic - Oorsprong familienaam Embricqs of van Embricqs
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement