Beste Denie,
Dankzij hulp ben ik er achter gekomen dat J.S.J. Wijngaard feitelijk Isay Wijngaard betreft (gemanumitteerd op 11-12-1833, broer van mijn betovergrootmoeder Philida Wijnhard).
Hij noemt zich in akten Isay Salomo(n) Johannes Wijngaard(e), de initialen (zoals o.a. vermeld in de Surinaamsche Almanak) moeten dus zijn I.S.J.
Op basis van enkele feiten, die ik voor dit topic onbesproken zal laten, vermoed ik een verwantschap met Salomon de la Parra
Isay huwde Jacoba Maria op 15 Oktober 1868 te Paramaribo (akte nog niet door mij ingezien). Bij de wijkopname van 1845 woonden zij in het huis Hoogestraat wijk E No. 312.
Van enkele kinderen heb ik de naam, t.w.:
ISAAK SALOMO JOHANNIS, geboren 06-02-1841 (folio 25) te Paramaribo gewettigd op 15-10-1865);
JOSEPH JOHANNES geboren ±1844;
WILLEM MAURITS geboren 21-06-1846 (folio 98) te Paramaribo (gewettigd op 15-10-1865), getuigen bij aangifte: Simon Arnoldus de Boer en Abraham Johannes de Bije. [Isay tekent met Wijngaarde (met 'e') en staat zo ook in het stuk vermeld];
KEET ELISABETH, geboren 28-12-1851 te Paramaribo (gehuwd op 07-11-1888 met Coenraad Benedictus Samuels).
Verder vermoed ik dat REINHARD CHRISTIAAN (gemanumitteerd 1853 'eigenaar/vrijlater: Pl Bleyenhoop en Bleyenrust en vrijdom verzocht door J.S.J. Wijngaard'; geb. 1851; zoon van Maria) een kind is van Isay.
Bij de geboorteaanfte van Jean Henri Johannes Wijnhard (1880, kleinzoon van bovengenoemde Philida Wijnhard) trad hij op als getuige: 'Reinhard Christiaan Wijngaard oud negen en twintig jaren, van beroep Planter wonende aan de Hoogestraat'. Jean Henri Johannes werd geboren op Hoogestraat letter E No. 313.
De huwelijksakte van Isay en Jacoba Maria levert waarschijnlijk meer namen op van kinderen.
Hoop van je te horen.
Met vriendelijke groeten,
Wadily Wijnhard
http://gw.geneanet.org/wadily