<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  

Kinder contract arbeiders

July 15 2009 at 4:41 PM
Score 2.0 (1 person)
  (Inloggen Thomas03)
van IP adres 213.132.177.142

Hallo allemaal,
Ik doe stamboomonderzoek voor de familie Soochit/Soechit uit Nickerie.
In 1887 kwam, voor zover ik heb kunnen vinden, het eerste familielid aan in Suriname uit Brits Indie.
Het was een jongetje van 9 jaar oud met de naam Soochit. Hij heeft opgegeven te zijn geboren in Calcutta in 1877.
Voluit werd het Soochit 264/P.

Volgens het systeem van latere naamsaanneming namen familieleden later de achternaam Soochit of Soechit aan,
dus vernoemd naar de 9 jarige immigrant.
Dit zou dus betekenen dat hij inderdaad de eerste is geweest, anders had iedereen wel de naam van Soochit's vader aangenomen.

Soochit kwam met een neefje genaamd Bayo 265/P en die was van 1880, dus maar 6 jaar oud.
En de latere familieleden noemden zich Bayo of Baidjoe.

Ik denk: Hoe kan het nou dat twee van zulke jonge kinderen
ten eerste een contract kunnen krijgen om in een ver land te gaan werken
ten tweede zo'n grote reis kunnen maken
ten derde kunnen gaan werken in een ver land.
Iemand moet deze twee kinderen toch hebben verzorgd.

Wie heeft hier ervaring mee of weet hoe dat mogelijk was?
Misschien kun je me verder helpen?
Groetjes,
Thomas.

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply
Henk
(no login)
78.40.198.42

fam Soochit

No score for this post
July 15 2009, 9:18 PM 

Via de site hindostaanse database vind ik deze namen.

Soochit, Nawaj
geslacht M leeftijd 23 kinderen N dorp Woopadhy-Kapoora schipnaam Engels schip "Mangalore" aankomstdatum 8 november 1873 contractnummer B/2000

Soochit, Bheekhy
geslacht M leeftijd 23 kinderen N dorp Nomurpore schipnaam Engels schip "Calcutta" aankomstdatum 25 november 1873 contractnummer B/2442

Soochit, Jokhoo
geslacht M leeftijd 27 kinderen N dorp Soom schipnaam Engels schip "British Nation II" aankomstdatum 12 december 1984 contractnummer M/2056

Soochit(), onbekend
geslacht onbekend leeftijd onbekend kinderen onbekend dorp onbekend schipnaam Yorkshire() aankomstdatum onbekend contractnummer onbekend

Soochit(), ............
geslacht M leeftijd 23 kinderen N dorp Khanypore schipnaam Engels schip Bengal aankomstdatum 5 juni 1873 contractnummer B/573

Henk
(no login)
78.40.198.42

Re: fam Soochit

No score for this post
July 15 2009, 9:23 PM 

Ik hoop dat u iets heeft aan deze gegevens

Bachauni, Suchit
geslacht V leeftijd 19 kinderen J dorp Chandbahai schipnaam Engels schip "Avon " aankomstdatum 13 januari 1907 contractnummer Jj/197

Bhaggan Bhari, Suchit Bhari
geslacht M leeftijd 18 kinderen N dorp Pali schipnaam Chenab aankomstdatum 8 juli 1912 contractnummer Oo/1048

Jokhoo, Suchit
geslacht M leeftijd 5 kinderen N dorp Chajapur schipnaam Engels schip "Sutlej" aankomstdatum 22 februari 1909 contractnummer Ll/322

Rannautar, Soochit
geslacht M leeftijd 28 kinderen N dorp Ramnagor schipnaam Engels schip Indus aankomstdatum 3 juli 1907 contractnummer Jj/717

Sarjoo, Suchit
geslacht M leeftijd 20 kinderen N dorp Kanapur schipnaam Chenab aankomstdatum 8 juli 1912 contractnummer Oo/1166

Sheoraj, Suchit
geslacht M leeftijd 19 kinderen N dorp Sammonpur schipnaam Engels schip "Main" aankomstdatum 15 oktober 1906 contractnummer Ii/626
Suchit, Jaggoo
geslacht M leeftijd 25 kinderen N dorp Dowlatpore schipnaam Engels schip "Hereford IV" aankomstdatum 17 december 1896 contractnummer Y/979
Suchitram, Jadunath
geslacht M leeftijd 20 kinderen N dorp Phetwa schipnaam Engels schip Indus aankomstdatum 3 juli 1907 contractnummer Jj/676

Houwey
(no login)
217.166.58.137

Soochit

No score for this post
July 16 2009, 10:57 AM 

Thomas,
Het probleem is dat in het archief de gegevens van de boot, John Davie, waarmee Soochit is aangekomen, ontbreken.
2 kinderen zonder ouders of andere familieleden een contract geven is, denk ik, ook niet mogelijk.
Normaal is het zo dat de ouders lagere contractnummers hebben, dus in dit geval zouden P/262 de vader en P/263 de moeder zijn. Ik heb naar de nummers 262/P en 263/P in de opmerkingen gezocht maar helaas geen resultaat.
Het Nationaal Archief in Den Haag heeft de volkstelling van 1921 Suriname.
In 1921 waren de kinderen rond de 43/49 jaar, dus misschien nog in leven. De kans is klein maar misschien worden hun ouders op de kaartjes vermeld.

Overigens Pradiep Rajaram, getrouwd met een Soechit uit Nickerie heeft een stamboom op internet.
Hier te vinden:
http://familytreemaker.genealogy.com/users/r/a/j/Pradiep-Rajaram/tree1.html

(no login)
212.187.89.93

ontbrekende gegevens

Score 2.0 (1 person)
August 9 2009, 10:19 PM 

Ik zoek nog steeds verder naar deze stamgegevens. De leeftijd van de kinderen waren respectievelijk 10, 13, en 14 jaar toen ze Suriname bereikte. De derde is een zus van deze jongens. Dit zijn broers en zuster van een en dezelfde ouders. Ik heb ook in mijn onderzoek gevonden dat sommige mensen van de cbb een map mogelijk thuis hebben. Mijn oproep is dan ook geef deze weer terug aan de cbb. Verder is een archief in Calcutta en in Engeland en mogelijk in Nederland. Ik heb uit stukken opgemaakt dat de contractgegevens in Calcutta werd uitgegeven(minimaal in drievoud). Verder dit zou betekenen dat naar de buurtlanden waar ook contractanten zijn gegaan en dezelfde reeks van nummering moeten hebben. Alleen tot nu heb ik geen contracten in mijn database die uit een ander land dan Suriname afkomstig is. In mijn onderzoek zit nu 38300 man. Dat wil zeggen contractanten en nazaten. Ik ben nu haastig op zoek naar ook zwart-wit foto die zijn gemaakt van de mensen toen ze de boot uitkwamen.

Houwey
(no login)
217.166.58.137

Soochit

No score for this post
August 10 2009, 12:23 PM 

Als ik de stamboom van Pradiep bekijk dan zijn er vast nog wel oude familieleden in leven die iets zouden kunnen weten over hun vader of opa Soochit P/264.
Dus op naar Suriname en de vraag stellen de oude mensen of zij iets weten over de vader en moeder van Soochit P/264

Groeten,
Houwey

(no login)
195.169.26.3

Soochit

No score for this post
July 17 2009, 2:11 PM 

Mijn dank voor uw reacties. Fijn dat u reageert.
Ik zit al regelmatig in de Hindostaanse database te pluizen en ook in de memo-velden.
In Den Haag ben ik nu ook aan het zoeken in de volkstelling van 1921.
Een klein deel van de volkstelling 1950 is ook reeds openbaar maar daar vind je ook niet alle antwoorden in.
Ook ik had gezocht naar de voorgaande contractnummers 263 en 262 en had ook helaas niets gevonden.
Ik ben op zich blij dat u het met mij eens bent dat twee zulk jonge jongens niet zonder
ouders kunnen emigreren maar heb dan nog geen idee wat het dan wel kan zijn.
Natuurlijk is het ontbreken van de stukken uit 1887 een groot obstakel.
Ik ben bang dat ik nu ben aangewezen op info die ik bij de Burgelijke Stand in Paramaribo
moet halen in de vorm van uittreksels en/of huwelijksakten, omdat die informatie kunnen
bevatten die net weer kunnen helpen.
Natuurlijk hou ik mij aanbevolen voor alle ideeen die u te binnen schieten.
Thomas.

(no login)
62.238.199.243

fam soochit

No score for this post
November 15 2009, 9:54 AM 

Hallo,

Er waren 2 broers en een zusje als eerste.
Het zusje zijn ze kwijtgeraakt.
Het klopt dat de voornaam een achternaam is geworden.
In nickerie is een achief op het gemeentehuis,waar je kan achterhalen op welk bootnr ze hebben gezeten.
Ik ben er zelf ook mee bezig,als ik weer naar Suriname ga,ga ik het verder uitzoeken.
Ik weet dit van mijn oma zij is geboren in 1925,en getrouwd met een Soochit/Soechit.
ben jij familie van ons?
Ik heb het geboorteakte van mijn oma.

Mvg Roy

(no login)
62.238.199.243

fam soochit

No score for this post
November 15 2009, 9:56 AM 

Hallo,

In nickerie is een achief op het gemeentehuis,waar je kan achterhalen op welk bootnr ze hebben gezeten.
Ik ben er zelf ook mee bezig,als ik weer naar Suriname ga,ga ik het verder uitzoeken.
Ik weet dit van mijn oma zij is geboren in 1925,en getrouwd met een Soochit/Soechit.
ben jij familie van ons?

Mvg Roy

(Inloggen soochit)
62.238.199.243

fam soochit/soechit

No score for this post
November 15 2009, 10:00 AM 

Hallo,

ben jij familie van ons?

Mvg Roy

(Inloggen soochit)
62.238.199.243

Re: Kinder contract arbeiders

No score for this post
November 15 2009, 10:01 AM 

Hallo,

ben jij familie van ons?

Mvg Roy

Current Topic - Kinder contract arbeiders
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>terug naar Index  
Find more forums on World HistoryCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement