Hallo Rosinda,
Dank voor je reactie.
Ik zal de door jou gevonden persoon natrekken in het Gouvernements Advertentie-Blad (waar soms aanvullende informatie in staat) en proberen de overlijdensakte in Par'bo op te laten zoeken.
Gezien de leeftijd van déze persoon tijdens zijn overlijden heb ik het vermoeden dat het wel eens zou kunnen gaan om Joseph Johannes Wijngaard, zoon van Isay Wijngaard (gemanumitteerd 1833) en Jacoba Maria van Leeuwaarde. Volgens het wijkregister van Paramaribo dd. 25.06.1845 moet hij geboren zijn ca. maart 1844.
Mogelijk is de Joseph Julius uit mijn vraag dezelfe persoon als:
Julius Joseph Wijngaard - (37 jaar, schoenmaker, wonend Knuffelsgracht dd. 07.05.1888, geboorteaangifte Francis Celina Louiza Wijngaard [kleindochter van Abraham Garcia Wijngaard(e)]
Julius Joseph Wijngaarde - (45 jaar, zaakwaarnemer, wonend Knuffelsgracht dd. 11.03.1896, overlijdensaangifte Pietje Wijngaard [gemanumitteerd 1833, broer van voornoemde Isay Wijngaard]
Mogelijk is hij gemanumitteerd (1853) als Julius Wijgaar (geb. 1850, zoon van Gertruida Wijgaar). Ik vermoed dat Julius Wijgaar's moeder partner is geweest van Abraham Garcia Wijngaard(e), welke directeur was op La Diligence en ook de vrijdom verzocht voor Gertruida Wijgaar en haar kinderen.
In de manumissie database komt een Joseph Wijngaard(e) voor als eigenaar/vrijlater 'voor den vrijdom' van Josephina Bruinette Wispel (GR 08-05-51, no. 579) en van Quamie Wijngaard (GR 22-03-55). Gezin de data van deze manumissies lijkt het mij niet aannemelijk dat deze Joseph dezelfde is als óf Joseph Johannes Wijngaard of Julius Joseph Wijngaard/Julius Wijgaar.
Kan je het nog volgen?
Met vriendelijke groeten,
Wadily Wijnhard
http://gw.geneanet.org/wadily