Mooi verhaal dit, hoop ik. Het is iedereen welbekend dat een zekere "Pop of the Pops" band The Cockney Rejects onbedoeld een substroming teweeg heeft gebracht naast de normale ongeaccepteerde punk toendertijds. We praten over pakweg 25 jaar geleden. Toch stonden ze met z'n allen in de "indie charts" ... toen bleek het allemaal nog wel mee te vallen. Was er toen ook zoveel ophef over Oi bands, voor zover die bekend waren, want dat waren vaak de bands die over bier en voetbal zongen, en ja hier en daar een vechtpartijtje, maar goed, je speelt korfbal of voetbal denk ik dan, dat hoort erbij, 6 jaar geleden in de zuid hollandse hoofdklasse was het ook niet anders. Doelpunt? Klap op je bek / knie / miniscus / lies / enkel / kuit maar nog het liefst je tenen bij -10. Maar bovenal een metertje bier na afloop.
Dat was Nederland. Okee ... In Engeland was het anders, West Ham en Milwall waren een uitzondering op de regel, later volgde London ook gezellig.
Als mensen de albums van Major Accident hebben, 4Skins, Cock Sparrer, The Business, Hard Skin, Crashed Out, Argy Bargy, Perkele, Angelic Upstarts, Blitz zelfs hier en daar The Adicts, zullen mensen het hopelijk met me eens zijn dat dit soort bands (ik ben er natuurlijk een heleboel vergeten) een grote invloed hebben gehad op de punkscene, maar niet te vergeten ook de Oi! scene ...
De reden waarom ik dit allemaal neerzet is dat ik het zonde vind dat de Oi! geboycot wordt in Nederland. Het is inderdaad zo dat een stel hersenlozen het steeds weet te verzieken voor iedereen, zowel voor de bands als het publiek, ik zou het zonde vinden als deze muzieksoort verdwijnt door dit soort nono's en wil graag weten wat de gemiddelde MB bezoeker hiervan vindt. Behalve Arne, want ik weet al dat die deze denkwijze support, met dank aan zijn mooie Oi'e leren jackie (godver Arne, help me eens, ben het even kwijt)
Kunnen we hier wat aan doen? Zo ja, wat? En willen we dat wel?
Ik zou het zelf bijzonder onprettig vinden als we deze muziek/bands zouden moeten schrappen uit onze 'punk/(oi?)/psycho/rock'n'roll' cultuur.
[skins schroom niet te reageren, ik ben er heilig van overtuigd dat jullie het ook jammer vinden dat dit soort concerten erg moeilijk te realiseren zijn anno 2006 / 2007. Ideeen?
Nog even een voetnoot bij dit verhaal, onstaan door uiteraard het gezeik in Rotterdam, en pas geleden ook Het Bolwerk in Sneek (hoe kan het ook anders, beide geen NotP maar toch worden ze daar georganiseerd, tuurlijk) maar vooral door een discussie vanavond met een Feyenoord hooligan en een R'damse skinhead die het beiden erg jammer vinden dat dit gebeurt op het moment. Ik zie ergens heus wel een lichtpuntje.
Joz
213.46.214.45
Een illustratie voor het geheel
November 8 2006, 10:21 AM
zie hier de beruchte aanstichters van het hele geheel. al hun vriendinnetjes hebben mantelpakjes trouwens.
Ltgdaan
82.157.156.226
omdat het van Joz moest :)
November 8 2006, 11:37 AM
"Het is iedereen welbekend dat een zekere "Pop of the Pops" band The Cockney Rejects onbedoeld een substroming teweeg heeft gebracht naast de normale ongeaccepteerde punk toendertijds. We praten over pakweg 25 jaar geleden. Toch stonden ze met z'n allen in de "indie charts" ... toen bleek het allemaal nog wel mee te vallen."
Ik denk dat je hier de oplossing al hebt. Oi moet gewoon weer meer pop gaan worden. Momenteel wordt er met deze muziek juist op gemikt een 'outsider' te zijn, nogal wiedes dat er veel gajes op afkomt en dat de muziek op een beperkt niveau blijft.
Ik denk dat Oi iets nieuws moet gaan doen en zich sowieso helemaal moet distantieren van Streetpunk en skinhead. Dat kennen we nu wel en Oi heeft meerdere vormen dan alleen die twee.
Ik meen bijvoorbeeld dat Arn en Bas hier laatst een discussie hadden over dat de Ruts nu een Oi band was of niet. Als Arn gelijk heeft, dan lijkt me dat bijvoorbeeld al een mooie vorm om na te streven als Oi band. Ik vond Badlands ook wel een goede zet maken, alleen jammer dat ze dat skinhead imago in tact hielden.
Verder geen idee wat de vooruitgang of achteruitgang van het genre momenteel is. Je zal mij op dit moment niet zien rauwen als er geen Oi band op het program staat. Meestal komt het er namelijk op neer dat je een soort Lager Louts voor je neus krijgt
Ltgdaan
82.157.156.226
Haha holy shit..
November 8 2006, 11:39 AM
Rrrrraaaauuwww!!
arne
130.37.170.212
Re: Oi! of Punk
November 8 2006, 11:42 AM
"Ik meen bijvoorbeeld dat Arn en Bas hier laatst een discussie hadden over dat de Ruts nu een Oi band was of niet."
Moet je daar een discussie over voeren? Nee toch?
Enniewee, het grote probleem met Oi is het publiek dat daar op af komt. En dat is ook waarom ik er op afgeknapt ben. Ik mag thuis rustig die muziek draaien, maar op een concert zul je me niet zo snel tegenkomen. Met oi is het altijd agressief, macho, irritant haantjesgedrag. Altijd? Ja, altijd. Als die 90% van de bezoekers daar nou eens mee zouden kappen zou het mooi zijn. En het onderhuids geaccepteerde geheul/acceptatie van rechts doet het ook geen goed.
Ik mis het niet.
Mano
212.182.171.176
November 8 2006, 11:46 AM
Niks mis met de Louts . Ik denk juist dat we de scheidslijn toendertijd met die band tussen Oi! of Punkrock / Skinhead of Punk muziek flink hebben doen vervagen, en dat niet één bepaalde subcultuur overheerste of het tof vond op shows.
Maja, zo denk ik er persoonlijk over, jullie vast niet .
84.80.68.54
kom nou!!!!!!!!!!!
November 8 2006, 12:01 PM
Laat die oi oi oi en de skins het lekker zelf uitzoeken , doen wij toch ook
Tom
145.97.213.84
November 8 2006, 12:02 PM
Aangezien er de laatste jaren een flinke revival geweest is van rock 'n roll muziek (ja, de hippe top 40 variant) zou een genre van Oi! daar wellicht van kunnen profiteren.
Ik luister eigenlijk niks wat in de top 40 belandt, maar ik merk wel dat mijn interesse in rock 'n roll is toegenomen. Zowel oude dingen als Elvis Presley en consorten, maar ook bands als Cock Sparrer en Stiff Little Fingers.
Ik zou best een graag wat van dit soort bands live zien, maar de doelgroep van tegenwoordig weerhoudt mij en ik heb ook geen idee wat de huidige krenten in de pap zijn. Ik heb namelijk geen zin om behoorlijke kutbands te kijken, half in elkaar te worden gerost door een stel skinheads of naar foute teksten te staan luisteren.
Dus tja, ik denk dat er te weinig aanbod van toffe bands is (of bands die aan mijn criteria voldoen). Heros 'n Zeros gezien tijdens de zomerfeesten in Nijmegen en dat beviel me wel. Meer van dit soort bands dus?
Ltgdaan
82.157.156.226
Dat zeg ik Arn en Mano
November 8 2006, 12:09 PM
"Ik denk dat Oi iets nieuws moet gaan doen en zich sowieso helemaal moet distantieren van Streetpunk en skinhead. Dat kennen we nu wel en Oi heeft meerdere vormen dan alleen die twee."
De lijnen zijn vervaagd en Streetpunk en Skinhead zijn aan te wijzen voor haantjes gedrag etc. Dusch...er moeten meer nerds Oi gaan maken.
Tom, er staat helemaal geen Rockn' roll in de Top 40 op dit moment. Tenzij je Franz Ferdinand en con. onder deze noemer wilt zetten?
Els
83.128.85.119
November 8 2006, 12:16 PM
Ik moet zeggen,die nieuwe van Gnarls Barkley verrast mij aangenaam,maar dat mag ik hier zeker niet zeggen?
Els
83.128.85.119
November 8 2006, 12:20 PM
Gone Daddy Gone heet ie trouwens
Metalen Mark
62.131.25.171
November 8 2006, 12:41 PM
Ik heb toevallig een tÿdje geleden een docu gezien over skinheadmuziek/oi! back in the days (ik weet niet of de muziekstroming ook bÿ name genoemd werd), het ging over de 4Skins en een knakker die een concert voor ze wilde organiseren. Ik meen dat 't in Londen was.
Veel moelÿk gedoe met de zaaleigenaar, organisator mocht echt het woord 'skinhead' niet gebruiken anders kon ie wel fluiten naar het huren van die zaal (eigenaar bang voor stront aan de knikker). Dan hebben we het hier dus over een normale oi band als de 4Skins zÿn, en niet over Skrewdriver of andere 'politieke' oi.
Beetje jammer dat ik niet weet hoe de docu heet of waar ik 'm op heb zitten kÿken want die kun je vast wel ergens 'YouTuben' maar er staat dus wel vast dat er vroeger dus ook al de angst bestond bÿ zaaleigenaren om oi!/skinheadbands neer te zetten i.v.m. geweldadigheden.
Tom
145.97.213.84
November 8 2006, 1:43 PM
Daen, ik doelde meer op bands als The Hives, maar ook bands als Franz Ferdinand en Kaiser Chiefs spelen leentje buur bij rock 'n roll.
Bas
131.174.206.164
November 8 2006, 2:17 PM
haha.. die 'discussie' die ik met Arn had ging over Peter and the Testtube Babies.. Ik heb mijn mening herzien. PATTB is combinatie van Oi! en wave.
Ltgdaan
82.157.156.226
VETTE WAVE!!
November 8 2006, 2:23 PM
klinkt in mijn oren als een top combinatie
Metalen Mark
62.131.25.171
November 8 2006, 2:24 PM
Ik wil trouwens ook nog even opmerken dat als er in Parkhof iets oi-achtigs speelt er meestal ook stront aan de knikker is. Op het laatste Buitenfestival ook weer een paar van die mongolen van skinheads (ik meen dat ze voor Discharger kwamen...die zelf verder zeer aardige metalheads bleken te zÿn, niets kwaads daarover natuurlÿk ), knokken geblazen uiteraard. Moet de fokking jongerenwerker aan die lui gaan uitleggen, al ware kleine kinderen, dat dít niet de bedoeling van het festival is.
arne
130.37.170.212
November 8 2006, 2:24 PM
de oi hoor ik er nog steeds niet in... punkerdepunkiepunk vind ik het.
Metalen Mark
62.131.25.171
November 8 2006, 2:28 PM
Sorry hoor Arne maar waarin niet?
arne
130.37.170.212
November 8 2006, 2:50 PM
in peter & test tube babies.
Metalen Mark
62.131.25.171
November 8 2006, 2:56 PM
Aha, mee eens trouwens.
Wel grappig om Hard Skin tussen bands als The Angelic Upstarts en The 4Skins genoemd te zien worden
"Come on pussy's, buy me a drink.....I would like an orange juice!" of iets van die strekking. Wat heb ik gelachen bÿ die band.
Bas
131.174.206.164
November 8 2006, 3:37 PM
haha.. misschien krijg je als je wave en oi! bij elkaar optelt optelt wel gewoon punk. Geniale band overigens.
Skinhead-muziek.. ik kan dr over het algemeen niet zo heel veel mee, hoewel ik sommige van die hits wel erg leuk vind. Maar dat zijn de uitzonderingen op de regel. Voor de rest klinkt het voor mij allemaal hetzelfde.
arne
130.37.170.212
November 8 2006, 4:16 PM
de ultieme new wave punk mix:
(en oh ironie, plaatje staat gehost bij Captain Oi
eef
89.98.39.40
November 8 2006, 4:42 PM
Was er toen ook zoveel ophef over Oi bands, voor zover die bekend waren, want dat waren vaak de bands die over bier en voetbal zongen, en ja hier en daar een vechtpartijtje, maar goed, je speelt korfbal of voetbal denk ik dan, dat hoort erbij, 6 jaar geleden in de zuid hollandse hoofdklasse was het ook niet anders. Doelpunt? Klap op je bek / knie / miniscus / lies / enkel / kuit maar nog het liefst je tenen bij -10. Maar bovenal een metertje bier na afloop.
---------------------------------------------------------------------------------------
Bringing Oi! back in footbal!
Mooi vooruitzicht, ik zal het eens met mijn jongens overleggen!
anneke
83.83.18.203
November 8 2006, 4:48 PM
hahaha, geweldige foto. Behoorlijk PC voetbalteam trouwens Daar kunnen de Edesche boys wat van leren.
Joz
213.46.214.45
November 8 2006, 4:49 PM
Ja volgens mij is PTTB ook punk en geen Oi! Ach gossie, die ventjes na een meter bier, Eef heb je daar ook een foto van?
eef
89.98.39.40
November 8 2006, 5:33 PM
Ehm...nee mijn Jozke!
Ik heb er wel 1 van een Eef na een metertje bier.
Telt dat ook?
Joz
213.46.214.45
November 8 2006, 5:34 PM
Haha tuurlijk Eef! Is ie wel geschikt voor een openbaar forum?
eef
89.98.39.40
November 8 2006, 5:40 PM
tuuuuurlijk is ie geschikt, pas na een meter of 3 wordt het een ander verhaal.
Rob
80.56.234.61
November 8 2006, 5:44 PM
Over een tof oi concert gesproken in NL, Hardskin + restarts in A'dam.
anneke
83.83.18.203
November 8 2006, 5:47 PM
damn inderdaad, hoe super tof was dat...
arne
194.109.236.121
November 8 2006, 6:08 PM
maar was dat een "oi"-concert? Was dat niet gewoon restarts + hard skin? Dat hard skin nou toevallig oi is.... maakt restarts nog geen oiband.
remcoi
62.45.221.192
November 8 2006, 6:37 PM
japanse oi, das pas mooi spul!
Metalen Mark
62.234.163.98
November 8 2006, 6:57 PM
Hard Skin is toch eerder goeie Engelse humor dan oi! in mÿn ogen/oren.
Els
62.45.221.192
November 8 2006, 7:32 PM
Oh,in Amsterdam..hoe mooi ja. volgend jaar weer op Rebellion!
Joz
213.46.214.45
November 8 2006, 11:24 PM
Ja maar blijkbaar kan het dus wel. En wat betreft de security ... wie mag er dan wel in en wie niet? Dan moeten er mensen bij de deur staan die weten waar ze op moeten letten, en da's dan principieel weer niet goed volgens sommige mensen.
En dat er mensen zijn die zeggen : als er security nodig is dan hoeft het van mij niet meer kan ik begrijpen, maar als daardoor wel een leuke avond gegarandeerd kan worden heb ik dat toch liever als thuis op de bank blijven zitten bij wijze van spreken.
Henk-Jan
82.170.224.201
November 8 2006, 11:50 PM
Tja, security. Bij de meeste punkshows is een security helemaal niet nodig. Als die wel nodig schijnt te zijn bij een show is het waarschijnlijk een evenement waar ik niet zo snel heen zou gaan.
Joz
213.46.214.45
November 8 2006, 11:56 PM
Jelle
82.170.224.201
November 9 2006, 2:28 AM
Ja wat Arne zegt.
De sfeer op Oi! shows is absoluut niet mijn kop thee (meer) en ik voel absoluut niet de behoefte om er eentje te gaan bezoeken in de nabije toekomst.
De gezelligheid is meestal ver (VER!) te zoeken.
Henk-Jan
82.170.224.201
November 9 2006, 2:32 AM
Moest jij niet leren?
arne
194.109.236.121
November 9 2006, 9:34 AM
Overigens denk ik dat die sfeer zou kunnen verbeteren als de bands in kwestie zich een keer zouden uitspreken over hun publiek, in plaats van de ales-mag-want-het-is-toch-oi-en-a-politiek-mentaliteit. Ik denk Busniness en Condemned 84 in de Baroeg een aantal jaar terug, om maar eens wat te noemen.
dyna
213.84.234.101
November 9 2006, 9:41 AM
Hard Skin, Oi? dat is die gast van Wat Tyler (en die zijn niet echt oi stoer)die vanuit een meer intellectuele achtergrond een over de top parodie op het cliche Oi heeft gemaakt. En het grappig is dat ze onder de skins veel meer platen verkochten en populairder werden dan gedacht.
ach Oi, oi is prima muziek om als je genoeg hebt gedronken aldoende je cerebrale cortex hebt uitgeschakeld en je limbisch systeem het heeft overgenomen hard mee te zingen met simpele, makkelijke doch pakkende liedjes over sex, geweld en problemen van alledag (je werk, je land, je vrienden)om daarna op straat of in de club te gaan knokken en eenmaal thuisgekomen te merken dat sex met veel drank op wel erg lang duurt, zeker in je eentje.
Mocht je dit in nuchtere toestand ook kunnen en doen dan ben je waarschijnlijk heel gelukkig, want dan heb je een heel overzichtelijk leven.
Ik vin Oi meestal niet echt spannend of boeiend hoewel ik het wel een moOi fenomeen vind. Ook dat mannelijk- kameraadschappelijke. Het lijkt me erg grappig als er een gay Oi band komt die dan allerlei klassiekers ten gehore brengt. When the kids are united, i lost my love to a uk sub en england belongs to me krijgen in die kontext een veel leukere betekenis
Wouter
84.31.109.77
November 9 2006, 10:11 AM
Ik denk dat een goed security-team neerzetten wel een oplossing is. Punk is over het algemeen een stuk socialer qua karakter dus daar zal het niet snel nodig zijn. Op een oi! show is er, net als bij een gangster-rap/hip hop concert of elke willekeurige boeren discotheek, altijd een klein percentage van het publiek die zich moeilijk in de hand kunnen houden als ze gezopen hebben. Een gekwalificeerd security team kan ervoor zorgen dat het niet escaleert en er gaat ook een preventieve werking van uit!
Zonder security hebben eventuele raddraaiers vrij spel en trekken ze andere mensen mee.
Mensen aan de deur gaan weigeren is vragen om problemen, dan heb je al een negatieve sfeer en raken mensen al pissed voordat de show begint!
verder is oi!/skinhead muziek minstens net zo divers als punk muziek, ligt er maar aan hoever je jezelf erin verdiept.
Verder zie ik wel degelijk ontwikkeling binnen de oi! scene. Natuurlijk blijven er bands die blijven zweren bij een simpel power-chord schema, een houterige vierkwarts maat en een monotone zang (authentiek, en dat heeft ook zeker zijn rauwe charme als ze daarmee het juiste gevoel weten op te wekken). Maar er zijn legio bands die je in de skinhead/oi! kan kan plaatsen die experimenteren met invloeden uit de Mod, Glamrock, heavy metal, rock, hardcore, ska muziek. Dat kan spannende muziek opleveren. (sluikreclame mode on) Ik zelf kijk al uit naar de release van "Soultamer" (winter 2007), het samenwerkings project van de zangers van Badlands en Discipline die trachten een nieuwe weg in te slaan. (sluikreclame mode off)
arne
130.37.170.212
November 9 2006, 10:28 AM
Wouter, ik heb ook niet zozeer iets tegen de muziek (sla mijn collectie er maar op na), als wel tegen wat jij mooi weet te verwoorden:
"Ik denk dat een goed security-team neerzetten wel een oplossing is. Punk is over het algemeen een stuk socialer qua karakter dus daar zal het niet snel nodig zijn. Op een oi! show is er, net als bij een gangster-rap/hip hop concert of elke willekeurige boeren discotheek, altijd een klein percentage van het publiek die zich moeilijk in de hand kunnen houden als ze gezopen hebben. Een gekwalificeerd security team kan ervoor zorgen dat het niet escaleert en er gaat ook een preventieve werking van uit!
Zonder security hebben eventuele raddraaiers vrij spel en trekken ze andere mensen mee.
Mensen aan de deur gaan weigeren is vragen om problemen, dan heb je al een negatieve sfeer en raken mensen al pissed voordat de show begint!"
Als het zo moet, dan wil ik er al niet eens meer heen.
Anonymous
84.31.109.77
November 9 2006, 10:47 AM
Ok Arne,
dat je de sfeer niet trekt is iets persoonlijks. Het publiek wat op oi! afkomt is nu eenmaal niet het makkelijkste volk. Joz vroeg naar een oplossing zodat er toch oi! concerten georganiseerd konden worden. Ik denk dat als er elke week voetbalwedstrijden worden gespeeld, waar ook een kleine risico groep op afkomt, er ook af en toe een oi! show moeten kunnen, mits goed georganiseerd met beveiliging en door mensen met verstand van zaken.
ook denk ik dat een security team de zaaleigenaar meer vertouwen bied om oi! bands neer te zetten.
Dat jij, en mensen met jouw, niet op die shows te vinden zullen zijn is natuurlijk je goed recht, alleen er zijn ook een hoop mensen die wel naar die shows willen en die niet overgeleverd willen zijn aan een sfeer waar het recht van de sterkste geld, en die het jammer vinden dat ze naar Duitsland moeten afreizen om een oi! show bij te wonen.
opiate
64.103.37.71
November 9 2006, 11:07 AM
...ik schrok al..."Arne vind the Ruts OI?"?!!! Mijn wereld stortte even in! Gelukkig kan ik nu gewoon met hem om blijven gaan. Peter & The Test Tube Babies is ook geen "oi" verder, wat dat laatste dan ook helemaal precies moge zijn. Dat is gewoon lekker domme punk door lui die helemaal niks met die hele oi scene te maken hadden/hebben, behalve dat ze wat op van die compilaties stonden.
Hard Skin is verder ook geen "oi", dat is een oi-parodie band. Leden van Wat Tyler, lui uit de oude 80s UK anarcho scene. Dat niet iedereen de grap van Sean en maten door heeft, maakt het alleen maar mooier natuurlijk. Ergens ook wel tekenend voor bepaalde delen van het "oi-publiek" dat mensen er zo eenvoudig intrappen.
Opmerkingen over 'goede security', vind ik verder wat sneu. Indien bands, publiek & organisatoren de eigen shows niet nazi- & probleemvrij kunnen krijgen, dan moeten ze die dingen inderdaad maar niet doen. Ik vind het niet gek dat zalen geen zin hebben om de rotzooi van anderen op te gaan ruimen.
In de OCCII hebben we in Januari Stage Bottles en Heros & Zeros. Naar ik begrijp uit de oi/streetpunk hoek. Die geven duidelijk antwoord op de terechte opmerking van Arne t.o.v. de zogenaamde "a-politieke" houding van bepaalde gedeeltes van die oi scene (hetgeen natuurlijk juist een "politieke" keuze is-namelijk makkelijk maar je bek houden en maar gewoon accepteren dat dat volk vrolijk binnen komt-en daardoor de feitelijke toegang/acceptatie van anderen onmogelijk maakt) door er een AFA benefiet van te maken en die mening verder ook niet onder stoelen of banken te steken. Verder word macho en vervelend gedrag in de OCCII ook echt niet geaccepteerd en worden mensen daar op aangesproken of de toegang geweigerd.
Zo kan het ook, maar dan moet je er zelf wel wat voor doen en bewuste keuzes maken.
arne
130.37.170.212
November 9 2006, 11:07 AM
Nou, dan organiseert Joz dat toch lekker, daar hoor je mij niet over.
Wouter
84.31.109.77
November 9 2006, 11:19 AM
sorry, maar de stagebottles als goed voorbeeld noemen??? nu haak ik af...
arne
130.37.170.212
November 9 2006, 11:24 AM
Leg uit, Wouter?
Joz
213.46.214.45
November 9 2006, 3:14 PM
Nee, daar ging het niet om. Het is niet zozeer dat ik dat wil organiseren, want mijn voorliefde gaat uit naar punk, maar het feit dat het gewoon bijna onmogelijk wordt omdat zalen door de hoge risico factor van knokpartijen bepaalde in mijn ogen goede bands niet meer boeken.
arne
130.37.170.212
November 9 2006, 3:45 PM
En is ze dat kwalijk te nemen dan? Ik vind het vrij logisch allemaal.
Band wil komen - zaal boekt - publiek komt - publiek vecht - zaal wil band niet meer. Wie verpest het dan voor wie? Volgens mij gooit het publiek zijn eigen glazen in. Letterlijk.
Joz
213.46.214.45
November 9 2006, 4:03 PM
Ja nou je slaat inderdaad de spijker op zijn kop, maar in feite is dat gedeelte van het publiek maar een klein groepje, en ik vind het dan logischer dat we wat aan dat groepje doen dan een band niet meer boeken, en de vraag was dus eigenlijk : hoe dan? Maar veel mensen zijn het in die mate zat dat dat ook niet eens meer hoeft van ze, dus tja ... ik denk dat het een beetje vechten tegen de bierkaai is.
arne
130.37.170.212
November 9 2006, 4:09 PM
Ik voel me niet geroepen inderdaad.
herman
212.187.84.139
November 9 2006, 4:36 PM
Als je in friesland op een oi concert komt dan weet je voor 99.9 procent dat het vechten word. Dat zal zo wel moeten denk ik ????. Het vreemde is dat als ik naar punk concerten ga dat er dan eigelijk nooit word gevochten.
anneke
83.83.24.125
November 9 2006, 4:53 PM
ach... wat is er eigenlijk mis met een beetje vechten? blijft iedereen tenminste scherp.
eef
89.98.39.40
November 9 2006, 6:58 PM
Waarom geen mensen uit die Oi! scene benaderen die bekend zijn met de problemen en ook durven in te grijpen wanneer dat nodig is.
Je kan van te voren ook met de band afspreken (zelfs contractueel vastleggen) wanneer er problemen zijn, ze stoppen met spelen tot de veroorzakers verwijderd zijn.
Het kan dus wel maar je moet van te voren duidelijke afspraken maken want het gaat om de veiligheid van je publiek en daar mag je heel ver in gaan.
Daarbij kan/mag je je altijd beroepen op de huisregels (die openbaar weergegeven moeten zijn) mocht je echt gelul kijgen.
Het verste wat je kan gaan is als dezelfde personen weer binnen zijn bij een ander concert ze eruit sturen met een concert verbod (als de namen bekend zijn)van een jaar o.i.d.!
Heel kinderachtig allemaal maar sommige zijn er dus op uit om zo behandeld te worden.
Kunnen ze het krijgen ook!
Hoe fokking triest is het als je niet eens een toffe band kan neer zetten zonder gelul van een paar mongolen.
Maak het ze dan maar erg moeilijk.
Rob
80.56.234.61
November 9 2006, 7:09 PM
"Hard Skin is verder ook geen "oi", dat is een oi-parodie band. Leden van Wat Tyler, lui uit de oude 80s UK anarcho scene. Dat niet iedereen de grap van Sean en maten door heeft, maakt het alleen maar mooier natuurlijk"
Begreep niemand mijn sarcastische grap?
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat het enige leuke Oi concert waar ik ben geweest deze was...de draak steken met dus!
Wat ik overigens wel jammer vind, er zijn best wat bands die ik graag luister, maar of het idd echt leuk wordt om het live te zien in NL betwijfel ik dan. Wel denk ik dat als je overwegend punk boekt en er ergens een oi bandje tussen kwakt op een festival dat dit niet altijd zoveel problemen moet veroorzaken. Er speelde op wasted A'dam toch ook wel wat oi om een voorbeeld te noemen. Ik ben overigens wel vergeten om een ieder naar zijn politieke geaardheid te vragen aan de deur, dus het kan zijn dat het fouter was dan ik het beleefde P:
Billi
89.98.39.40
November 9 2006, 9:50 PM
maar inderdaad....muzikaal zitten er pareltjes tussen!
Ik geloof ook zeker dat een minderheid het af en toe goed weet te vergallen. Ik denk toch dat de zwijgende meerderheid meer het mondje zal moeten roeren....crustconcerten waren vroeger af en toe ook te link om heen te gaan maar door dat mensen toch liepen te hameren op een bepaald soort "normen en waarden"achtige manier er toch wel wat bereikt is.... vroeger kwam je er wel mee weg om stijf van de speed iemand voor zijn potje te rammen en 20 honden door het glas te laten stampen en stokdoof van de muziek te laten worden....niet dat dat nu allemaal voorbij is, maar je staat iig niet meer voor lul als je iemand op zulk gedrag aanspreekt...
Denk toch dat dat het probleem ook met oi! is als je Heros and zeros of Hardskin als voorbeeld erbij haalt.
Jozzy
82.174.112.126
November 9 2006, 10:18 PM
(ik wil hem hier ook even doen)
poink
Ltgdaan
82.157.156.226
Maar mist iedereen the point?
November 10 2006, 1:01 AM
Zoals Wal zegt heeft Oi vele varianten. De variant van dit moment trek veel plebs aan. Dus laten we Oi tot een exclusiever product maken. Met name door de muziek eens wat op te krikken. Goede muziek, weg paupers. Lijkt me vrij simpel.
Joz
213.46.214.45
November 10 2006, 1:18 AM
Juist. Shows in de betere discotheken. Dresscode. Dat soort dingen.
arne
194.109.236.121
November 10 2006, 1:39 AM
band beginnen, Daen?
Oilitair.
rob
80.56.234.61
November 10 2006, 8:47 AM
haha
Tom
145.97.213.84
November 10 2006, 9:38 AM
Je zou toch denken dat als zaaltjes geen bands meer boeken omdat het publiek zich misdraagt, dat het publiek gaat denken "He, als ik me misdraag, geen concerten meer. Als ik me niet misdraag stoppen de concerten niet." maar dat zal wel teveel gevraagd zijn van agressieve dronken retards.
Ik neem aan dat Daen de zanger wordt in Oilitair?
Robin
87.74.114.217
November 10 2006, 10:10 AM
Ja Japanse Oi!, in Japan zou ik nog wel eens naar een oi! concert willen, misschien dat daarom Hardskin 2 keer per jaar in Japan spelen voor een weekendje, meer nergens anders, ja ok dan in
Brighton met de kerst...
Cobra!!!
Ltgdaan
81.204.145.23
Precies
November 10 2006, 3:38 PM
zo hoort dat. Gewoon met z'n alle lekker kerstliedjes zingen!
Oi!
Billi
89.98.39.40
Ha ha ha
November 10 2006, 8:32 PM
dat filmpje.....
Helemaal te southpark!
amy
86.80.195.27
November 11 2006, 3:25 PM
ik sluit me volledig achter anneke aan..
en verder moet ik zeggen, duitsland is hier mooi om de hoek. Daar zijn altijd super feestjes met jan en alleman door elkaar, zonder trammelant.. Hoe kan dat?
Metalen Mark
62.131.25.171
November 11 2006, 3:55 PM
Omdat een Nederlandse skinhead net zoiets is als een islamitische paus. Je hebt in Nederland bÿna geen echte skinheads, wel een hoop mensen die in het weekend spelen dat ze 't zÿn en dito gedrag d'r bÿ acteren.
Je hebt natuurlÿk ook een hoop lui die helemaal niets met muziek te maken hebben en des te meer met politieke meningen, ze zien er alleen wel uit als skinheads.
scarface
81.244.107.91
November 11 2006, 7:27 PM
metalen mark wat ben jij voor een kankermongool.
ben es benieuwd of je die grote praat ook in't echt weet waar te maken.
zeg maar waar en wanneer
remco
83.128.87.183
November 12 2006, 2:41 PM
Metalen Mark is lief.
Rebel With(out) A Cause
82.170.37.18
problemen?
November 12 2006, 3:10 PM
Ja er is in Nederland vaak gezeik bij concerten, maar dit is in mijn ogen vaak toe te schrijven aaan extreemrechtse gabbertje die na te veel speed of coke of en toe de d van hun primaire levensbehoefte vergeten. Deze primaire levensbehoefte zorgt ook bij groepen punks voor problemen.
Het erbij zetten van een 'linkse' band hoeft geen goede oplossing te zijn, want de sfeer bij Discipline met in het voorprogramma de Hardheid was nou ook niet super. Daar komt bij dat ik persoonlijk een henkel heb aan iedereen die mij zijn mening op wil leggen, of dat nu mensen uit rechtse of linkse hoek zijn. Ik wil gewoon een biertje kunnen drinken en een leuke avond hebben. Als iemand in extreem links of rechts wil geloven is dat zijn probleem, zolang diegene me er niet mee lastig valt.
Maar vindt het allemaal gezeik hier dus ga meestal maar naar gigs in duitsland.
arne
194.109.236.121
November 12 2006, 8:24 PM
Zinnige bijdrage, scarface.
eef
89.98.39.40
November 12 2006, 9:00 PM
Ach gossie, er is hier iemand 'gebelgd'!
Metalen Mark
62.131.25.171
November 12 2006, 9:53 PM
"metalen mark wat ben jij voor een kankermongool.
ben es benieuwd of je die grote praat ook in't echt weet waar te maken.
zeg maar waar en wanneer"
Ik ben blÿ dat ik m'n verhaal zelf geen kracht meer bÿ hoef te zetten. Ben je 't niet met zo'n figuur eens dan willen ze meteen meppen, of niet soms meneer scarface? 'In het echt' betekent naar alle waarschÿnlÿkheid niet 'als normale volwassen mensen'. I rest my case....dom agressief kutvolk.
Metalen Mark
62.131.25.171
November 12 2006, 10:01 PM
Bovendien moet er ook wat beter begrÿpend gelezen worden: er staat ....bÿna geen echte skinheads.... "Wie de schoen past trekt 'm aan" zeg ik dan.