Joran van der Sloot blijft op vrije voeten
Uitgegeven: 15 februari 2008 06:36
Laatst gewijzigd: 15 februari 2008 09:11
AMSTERDAM - Joran van der Sloot wordt niet opnieuw aangehouden voor betrokkenheid bij de verdwijning van de Amerikaanse scholiere Natalee Holloway. Dat heeft zijn Nederlandse advocaat Bert de Rooij donderdagnacht gehoord van het Gemeenschappelijk Hof van Justitie op Curaçao, zei de raadsman op Radio 1.
De Rooij is rond 00.45 uur op de hoogte gesteld. Het hof vindt de bekentenis die Van der Sloot deed tegenover infiltrant Patrick van der Eem in het misdaadprogramma van Peter R. de Vries niet voldoende om hem opnieuw op te pakken.
Van der Sloot zou vaker hebben gelogen en zijn verklaringen in de uitzending worden volgens het hof niet ondersteund door objectieve gegevens, zei De Rooij.
Al voor de geruchtmakende uitzending van De Vries zei Joran van der Sloot dat zijn veronderstelde bekentenissen in de zaak niet de waarheid zijn. Ook bij zijn verhoor vorige week vrijdag heeft Joran tegenover rechercheurs van de Arubaanse politie volgehouden niets met de verdwijning te maken te hebben.
"Hij heeft ijkpunten aangegeven waarom zijn verklaringen in het televisieprogramma onjuist zijn", lichtte de advocaat toe. "Hij blijft erbij dat wat hij heeft verteld aantoonbaar niet waar is."
Van der Sloot houdt zich volgens zijn advocaat beschikbaar voor justitie, dat het gerechtelijk vooronderzoek voortzet. De Rooij is somber over de gemoedstoestand van zijn cliënt. "Ik heb de indruk dat hij nog steeds aangeslagen is, vooral door uitlatingen die vanuit de Nederlandse bevolking komen. Hij wordt bedreigd."
Het Openbaar Ministerie ging vorige week in beroep tegen de beslissing van de rechter-commissaris, die het verzoek tot aanhouding van Van der Sloot afwees. Het OM wil dat hij opnieuw wordt opgepakt in verband met de verdwijning van Holloway.
Peter R. de Vries toonde onlangs heimelijk opgenomen beelden waarin Joran bekent te weten waar Holloway is gebleven. Ze zou onwel zijn geworden tijdens een vrijpartij, waarna Van der Sloot een vriend zou hebben gebeld die hem zou hebben geholpen Natalee te dumpen in zee.
Peter R. de Vries reageerde teleurgesteld op de uitspraak. "Dit is natuurlijk uitermate wrang", zei de misdaadverslaggever, die het vooral pijnlijk vindt voor de familie van Holloway. "De zaak is in ieder geval journalistiek opgelost", aldus De Vries, in een vraaggesprek met BNR Nieuwsradio.
Dat had ik al verwacht ja. Rare rechtstaat hebben we. Ik denk dat NECdaan hier ook wel wat meningen van 'de Nederlander' over zou willen lezen.
Gelukkig weet nu wel iedereen wat voor mafkees Joran is en hoeft ie zn kop nergens meer te laten zien.
Els
62.45.99.194
Re: Joran van der Sloot blijft op vrije voeten
February 15 2008, 10:19 AM
Reageer je nou op je eigen post?
137.224.252.10
February 15 2008, 10:42 AM
haha, ja zoiets. Ik wou er zelf graag iets over zeggen haha.
Mano
82.171.24.130
February 15 2008, 11:29 AM
En terecht dat 'ie op vrije voeten blijft!
137.224.252.10
February 15 2008, 12:58 PM
vertel!?
necdaan
131.224.251.71
February 15 2008, 1:07 PM
Ik stel voor dat we na een optocht met brandende fakkels en rieken, kruizen in zijn tuin gaan plaatsen.
Mano
82.171.24.130
February 15 2008, 1:58 PM
Wat valt er te vertellen? Dikke hoax wat ik je brom!
Joran
77.249.155.164
February 15 2008, 7:11 PM
Hahahaha.
Gerrit
83.84.168.193
February 15 2008, 8:29 PM
er zijn toch geen bewijzen dat ie het gedaan heeft. Dat het een flapdrol is blijft een feit. Maar zolang je dat niet kan bewijzen kan je iemand moeilijk veroordelen. Stel nou dat ie het niet heeft gedaan? Dan verklaar je iemand schuldig vanwege een flapdrol als peter r de vries. Gelukkig werkt onze rechtspraak niet op die manier. Ben ook absoluut geen fan van mensen als de vries of maurice de hond die mensen zonder concreet bewijs publiekelijk aan de schandpaal nagelen. Heel makkelijk met veel invloed in de media jouw standpunt als de waarheid verkopen. Dat kun je doen als je gegronde en rechtsgeldige bewijsstukken hebt en anders moet je gewoon je bek houden.
En wat heel het klootjesvolk van nederland er van vind boeit me ook geen ruk.
Bas
77.251.53.97
February 16 2008, 9:57 PM
ik ben wel down met peter omdat het een excentrieke arrogante zakkenwasser is, maar Gerr heeft gelijk.
Current Topic - Joran van der Sloot blijft op vrije voeten