Da tenker jeg ikke i den grad at de fant opp hjulet på nytt eller noe slikt selvfølgelig. Men er det elementer i musikken deres som de fant opp, eller var de første som praktiserte for eksempel? Kom igjen musikere, fyr i løs med ting dere mener Kiss var først ute på. Kan være alt fra bittesmå detaljer til mere dominerende elementer/effekter i musikken, om det er noen da
Jeg er ikke musiker selv og har ikke peiling på slikt for å si det sånn. Kunne bare vært interessant å få vite. Kanskje kunne det blitt litt diskusjoner ut av det også
Om det var nyskapende vet jeg ikke, men en ting som jeg tror er ganske eksepsjonelt med Kiss er jo at samtlige bidrar med å skrive låter og synge!
Musikalsk sett har de jo dratt inn elementer fra mange andre band inn i "sin" greie, det gjør jo de fleste band, men total pakka KISS var banebrytende og enestående IMO! Om de er like enestående som individuelle musikere kan vel diskuteres, men som band er det ren magi!
Godt poeng dette med 4 ulike vokaler. Det kom jeg ikke på i farten Nå tenkte jeg ikke på denne posten som deres individuelle kvaliteter som musikere, bare om de hadde "funnet opp"/tatt i bruk noen elementer som ingen andre hadde gjort før dem
Jeg veit vel ikke om jeg ville si at Kiss oppfant kruttet . Men man kan jo absolutt si at de tok elementer fra andre band og tok det til det ekstreme (i 70-talls målestokk). Showmessig var de vel kanskje det første rockebandet som hadde et såpass korigrafert show...? Men det store med Kiss var/er jo hele pakka ikke bare enkeltelementene.
Gene sa jo at Kiss var et" heavy metal Beatles" så det at alle sang som beatles var vel no nytt ja. Ellers hadde de 2 gitarer ikke bare 1, d var vel litt orginalt på tidlig 70-tall (selv om også stones hadde det)
Når det gjelder Ace er vel veldig mye av hans spill inspirert av Jimmy Page, m les paul og Marshall med laaange gitarsoloer osv
En av Genes store forbilder på bass btw er Jack Bruce(Cream)(kan vel også nevne macca her..),det kan jo høres fordi hans bass-ganger er ganske fri fra det gitarene og trommene gjør, og han spiller veldig melodiske ting som det er lett å huske.I motsetnig til Sixx i Motley for eksempel, som bare fyller ut lydbildet mellom gitaren og trommene uten at man legger no særlig merke til hva han spiller.
Ace må jo ha funnet på at man kan gjenta seg selv solo-messig
hundre & ørten ganger og bli kalt geni!!!
Det er vel bare det visuelle de har tatt til det ekstreme, men ikke
noe musikk messig ...etter det jeg har fått med meg ....
Vi får bare lete og finne ut et eller annet..
Jeg har aldri hørt noen bruke "Pick-selector'n" på gitaren som en tremolo som
Ace gjør (f.eks slutten på 'Love em',Leave em' soloen), men mener jeg hørte en gang at Jimmy Page hadde gjort det!?!? vet ikke jeg......