Det må uten tvil være Motorhead Ace Of Spades da jeg som liten tusseladd satt og hørte på 'Pop spesial' på radioen og ante fred og ingen fare og de klemte til med Ace of spades-låten!! Snakker om å gå på ryggen!! Hadde spilt Kiss og Runaways i noen år, men dette var bare voldsomt. PLata ble kjøpt så fort jeg fikk knabba nok kroner fra mutter'n..... Hadde nesten samme opplevelsen med Accept Restless & wild; fant fram plata i platesjappa og skulle høre på'n. Alle vet hvordan den starter, men jeg stod der lang i maska og trodde platepusher'n hadde satt på feil plate og skulle til å få'n til å bytte til riktig lp da Udo satte i gang. Da skjønte jeg at det var riktig lp. Den ble med hjem umiddelbart! Det var gøy å få med seg den nye generasjonen heavy etterhvert som platene kom og nesten alle platene var bra!!
METALLICA med "Kill`em All" , feide vekk all tvil som var rundt disco VS heavyrock hos meg. Jeg var da ca 12 år gammel og har aldri vært den samme siden....Heldigvis
Led Zeppelin III. Utrolig vakkert gjennomført. Instrumentene fullfører hverandre og det er virkelig Led Zeppelin på sitt beste. Denne minner meg om alt som er godt og jeg får den skikkelige god-følelsen inni meg hver gang jeg hører på den.
Utrolg masse bra skiver og selvfølgelig mange m kiss.
Har lyst å trekke frem 2 svært obskure plater hehe, noen andre her som har hørt disse?
"Finjarn/Jensen" Lp fra 1970, En av norges første Heavy skiver, er dersverre ikke ute på cd,
Freddy Lidquist "Menu" fra 1970, er nå kommet på CD. "gitarhelt-rock" anno 1970 hehe, også me no blues og jazzinspirerte låter med. Freddy Dahl synger.
Tror du fleste som liker Kiss også vil like disse hehe...
Pink Floyd - Delicate Sound Of Thunder
Min favoritt live-skive.
Kiss - Greatest Kiss
Første skiva.
Bruce Kulick - Transformer
Synes denne var utrolig overaskende. Hadde igrunn null forventninger, og kjøpte den fordi Bruce solgte og signerte. Knallskive!
Metallica - S&M
På grunn av labre kritikker av anmeldere og forumgjengen hadde jeg utrolig labre forventninger, men synes rett og slett det er mesterlig gjennomført. Hvertfall de rolige låtene.
Mötley Crüe - Decade Of Decadence (Takk til Total)
Trodde dette bare var en vanlig samleskive, og tok jævla feil!
Kiss - The Elder
Utrolig merkelig å høre i forhold til klassisk Kiss, men likevel et mesterverk.
Kiss - Killers ( Min første Kiss kassett!)
Metallica - Master of puppets (Faen så tøff Hetfield var da!)
Ramones - Ramones (Kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke hadde oppdaga de før!?)
Queensryche - Operation Mindcrime (ingen over, ingen ved siden av)
Shirleys Temple - Guinea Pigs (Takk og lov for at norsk rock IKKE er dau!!)
Jeg hadde faktisk et lite avbrekk med Kiss på 80 tallet. Tror det var et par års tid. Da skjedde det.. skrudde på radioen, og der hørte jeg stemmen til Paul på en sang jeg ikke hadde hørt før.. denne sangen hadde ikke engang noe med Kiss å gjøre.. gjett hvilken sang dette var.. Dette ble jeg så betatt av at jeg falt pladask for basillen igjen. Til dags dato er jeg meget forbanna på hva jeg klarte å selge unna på de to åra.
Jeg blir nødt til å trekke fram samme album som min kjære dancer bandmate:
Led Zeppelin III, Rett og slett helt utrolig sterkt gjennomført og det ligger en god historie bak låtskrivingen;)
ABBA - Arrival, som jeg fikk rundt 1977)
KISS - Hotter Than Hell, som jeg fikk i 1978)
AC/DC - Highway To Hell, som jeg fikk i 1980)
Og sist men ikke minst
Iron Maiden - Killers og Motörhead - Ace Of Spades som jeg kjøpte samtidig i 1981.
Mega vanskelig, men de skivene som jeg bare må nevne er:
Kiss - Dynasty
Rush - Moving pictures
Rush - Signals
Icon - Night of the crime
Helix - No rest for the wicked
Metallica - Master of puppets
Helloween - Keeper of the seven keys pt I
Survivor - When seconds count
Hexx - Under the spell
Novella - A liquid earth
Temple of the Dog - Temple of the Dog
Pearl Jam - Ten
Riverdogs - Riverdogs
Winger - Pull
Mental Hippie Blood - Mental Hippie Blood
Harem Scarem - Voice of reason
Kip Winger - Thisconversationseemslikeadream
Spock's Beard - The kindness of strangers
Spock's Beard - V
Ilse DeLange - Clean up
Neal Morse - Testimony
Det betyr selvfølgelig ikke at jeg synes disse er de beste skivene nå...
Kiss - Diverse skiver, men "Alive" er liksom "it".
Iron Maiden - The Number Of The Beast
AC/DC - Highway To Hell
Ramones - Rocket To Russia
Deep Purple - In Rock + Fireball
Led Zeppelin - I - IV
Vikingarna - Kramgoda låtar nr. ett eller annet
- ble foret med dette fra diverse hold under oppveksten, og dette skulle jeg faen ikke høre på! Rock and roll ble alternativet! Hører med på lista da!
KISS- Crazy Nights
Wasp: Wasp
Motley crue- Shout at the devil
Twisted Sister-Come out and play
Judas Priest-Painkiller
Death-Symbolic
Sepultura-Chaos AD
Machine Head-Burn my eyes
Dette er vel noen av de platene som har gjort mest inntrykk på meg, og som låter like tøft i dag, som den dagen jeg hørte de
AC/DC Back In Black
Noen anbefalte denne skiva så jeg lånte den på biblitoket. Jeg dytta skiva i bilstereoen og skippa fram til tittelsporet (av tidligere erfaringer hadde jeg lært at tittelsporet var alltid blant de sterkeste låtene), and it blowed me away!! Det var det tøffeste jeg noen gang hadde hørt, og det er fortsatt noe av det tøffeste jeg hører!
og så the very best of Kiss, for det var den første Kiss cd'n som lå i cd spilleren min, og jeg husker godt jeg synes coveret var så utrolig flott, og det synes jeg ennå
Kiss : Unmasked (første skikkelige a-ha opplevelse jeg fikk av en skive, neste kom med Hunting high and low, neida kødda, dårlig vits)
Iron maiden : The number of the beast (fra å gå og være litt redd de eldre ungdommene som hadde Iron maiden jakkemerker, så ble jeg helt frelst da jeg hørte denne tidlig i 1983)
Metallica : Master of puppets (meg og en kompis hørte på den MYE når den kom ut. Og ennå er det en av mine favorittskiver)
KISS - Destroyer.
Tjuvlånte denna fra storebror når han ikke var hjemme og blei totalt blåst bort av coveret og intro + outro på DRC. Min definitive inngang i R&R-verdenen. Fortsatt ett av de beste coverne noensinne spørru meg.
Metallica - Metallica.
Jadda, kommers og greier, men for en 78-modell fra landet var faktisk Enter Sandman mitt første bevisste møte med Metallica, og når den tilfeldigvis rulla på MTV blei jeg offisiell metaller på sekundet. Kjøpte skiva dagen etter og var Metallica-fanatiker fra helvete i fire strake år.
Det finnes åpenbart MANGE skiver som er bedre enn dissa, men de vil alltid ha en spesiell plass i råkkehjertet mitt.