www.riaa.com hvis artisten har raportert tall inn til RIAA. Men det er det mange som ikke gjør. Tallene er inkluderer ikke plater som har blitt solgt igjennom plateklubber osv.
Så vidt jeg har forstått er det Soundscan som har de virkelige salgstallene, men de tar ikke med internett salg, riaa er misvisende siden de ikke beregner solgte plater men hvor mange som er sendt ut, feks Psycho Circus har ikke solgt 500 000 selv om platen er Gold, leste her på forumet at den hvisnok har solgt i underkant av 350 000.
Men det er ikke årsaken til at Psycho Circus er gull ifølge RIAA, uten at den har solgt 500.000. Greien er at PS var en "Enhanced CD" siden den inneholdt en screensaver etc. Enhaced CD's har mye lavere grense for å selge til gull, siden den som oftest er dyrere i ursalg. Lurer på om det var ca 250.000, leste det for en tid tilbake. Nåer det PINNEKJØTT!!
"riaa er misvisende siden de ikke beregner solgte plater men hvor mange som er sendt ut"
En annen sak er at artistene må sende inn meldingene selv. For å så bevise at de har solgt så mange plater. Noen velger å ikke gjøre dette pga skatt og royalties til låtskrivere. De sluttet forresten å beregne salget etter plater som ble sendt ut rundt 1980 pga det var så mye juks bla hos Casablanca. Nå blir retunerte skiver trukket fra salgstallene.
This message has been edited by nilzzz on Dec 24, 2005 8:41 PM
Skal gi et eksempel fra Rush; Test for echo kom ut september 1996, altså ikke meg den var gull plate måneden etterpå, alså oktober. Ser man på Soundscan sine tall har den i dag solgt rett i underkant av 500 000, internett er riktig nok ikke tatt med, men det er helt tydelig at den gikk gull på pakgrunn av hvor mange plater som ble sendt ut og at det var disse tallene Riaa beregnet ut fra, de kan ikke gi en gull plate for så å trekke den tilbake igjen hvis det skulle vise seg at alle ikke ble solgt, den solgte også helt klart ikke de tallene som Soundscan viser den har solgt, på den første måned den var i salg
Når det gjelder Psycho Circus kan det gått hende den ble beregnet som to stykk cd, men det virker litt rart, men hva vet jeg
Dette er ihvertfall mitt intrykk av hvordan det fungerer, tar jeg feil eller...
Utrolig at jeg gidder dette, men her er
Mer Eller Mindre Offisielle Tall...Soundscan er en vits,
når det gjelder antall solgte skiver...som f.eks.:
Alive! - Gold (Dvs 500 000 copies sold) Oki...
KISS - Plat (one mill sold)
HT - Plat
DTK - Plat
Alive! - 4 x Pl (veldig usikre tall her...sikker mye mer)
Destroyer - 4 x Pl
RNRO - 2 x Pl (igjen...itte helt sikker her)
LG - 4 mill
Alive II - 4 mill
Double Plat - one mill
Solo Albums - Fikk bekrefter fra EMI at dette var en fiasko av de store, Gene & Ace solo solgte til Platinum, Paul til Gold og Peter....250.000.
Dynasty - 3 x Plat (Denne var en suksess!!! Også i US, tro det eller ei)
Unmasked - Gold (700.000 etter ett år, sikkert Plat nå)
The Elder - Polygram måtte innrømme at dette var ekstrem fiasko, kun 500.000 solgte eks på verdensbasis...i Norge ble det Sølv - dvs over 30.000 eks.
Creatures - Mye større suksess enn The Elder i US, selv om det tok noen år før det ble Gold...hadde dem solgt mer, så hadde det muligens ikke blitt:
Lick It Up: umaskert og var du et oppegående Heavy band fra US, så var det UMULIG å IKKE lykkes i 1983.....suksess veit du, nok til at dem kjørte videre med Animalize.
Jepp! Soundscan begynte juni 1991, så lite nyttig for utgivelser før dette.. Ja hvis du ser på den single PC disken så står det Enhanced CD på den, og det betyr at den gikk gull på ca 235.000 mener jeg å huske. Det var ikke et rundt tall, og har ingenting med å gjøre at den ble dobbel ut på nyåret (da trengs det nøyaktig 250.000 eksemplarer for Gold dersom spilletiden er mer enn 100 minutter på den doble). Kjenner jeg Gene rett så kjørte han på med "Enhanced CD" for at PC garantert skulle selge gull hurtig, slik at han kunne bruke det i videre markedsføring, for den screensaver'n var rimelig tam IMO.