<< Previous Topic | Next Topic >>Tilbake til indexsiden  

HOT TOPIC - DER TROMMLER

January 27 2006 at 11:12 AM

(Login test4echo)

The passing of rock drum solos was so unlamented that I might have missed it but for a new DVD by Neil Peart called "Anatomy of a Drum Solo." Peart is the drummer/percussionist for the arena rock institution Rush and is widely considered the greatest living rock drummer. By my calculation, Peart is also the most prolific drum soloist ever. In its astounding 31-year history with its original lineup, Rush has spent more time on the road than the Roman army, and there was always, always a drum solo in the show. At least there was the five times I saw them.So I called Neil Peart to ask: What happened to the drum solo?

"Rock drummers killed the solo themselves," Peart tells me when we meet at a coffee shop in Santa Monica. "It got to be so predictable and manipulative. They cheapened it by making it a clap-along or a boring ramble."

Oh yeah. Few things in music are so grating as a long, thrashing drum solo by some sweaty dude working his way around the trap kit (Tommy Lee, are you listening?). The trouble is, it was always so. One of the sacred texts of solo drumming is Ron Bushy's notoriously flatulent 2 1/2-minute tumble on Iron Butterfly's 1968 monster hit "In-A-Gadda-Da-Vida."

"Even as a kid I hated that song," says Peart. "It was the anti-drum solo. There was no technique, no musicality, no dynamics at all."

If you owned this album, that's not incense you're smelling, it's shame.

Peart's larger point is that the rock drum solo, which emerged out of an honorable tradition of showmanship set by big band players such as Gene Krupa and Buddy Rich, rapidly descended into musical cynicism. Partly at fault was the economics of the arena itself. When rock bands started selling out 10,000-seat coliseums in one town after another, any sense of intimacy—or rock's rebellion—was swallowed by the vacancy of the venue itself. The drum solo became part of a repertoire of arena-rock tricks to pull huge and disconnected audiences into the show.

"Asking the audience to clap along can be part of a really sincere desire to include the audience in the music or the performance," says Peart, "or it can be just like pressing a button. It can be a beautiful thing or an ugly thing."

So what started out as a virtuoso exploration of an instrument's solo potential became, almost immediately, rock's 7th-inning stretch.

The other big problem with drum solos? The audience. It became clear to me after watching Peart's explanatory DVD that civilians—which is to say non-drummers—don't really understand what they're hearing. In one section of Peart's "Der Trommler" solo, he keeps waltz time, 3/4 rhythm (PA-tah-tah, PA-tah-tah) with his feet, while playing lightning-fast 6/8 and 7/8 drum fills across his other drums. In terms of physical coordination, this is something like playing badminton with two rackets while typing with your feet. But if you hadn't been enlightened, you might think it just sounds like billiard balls in a dryer.

Peart amiably disagrees, wincing at the suggestion that the audience somehow just doesn't get it. "Drumming shouldn't be something you need an education to appreciate." After all, he says, "You can't blame the audience for everything."

Respond to this message   
AuthorReply

SikkiNixx
(Login SikkiNixx)

Re: HOT TOPIC - DER TROMMLER

January 27 2006, 11:41 AM 

Faktisk fullstendig enig i det mannen sier!
Trommesoloer har vært/er stort sett kjedelige og begredelige greier. Det gjelder de fleste trommiser, som lirer av seg ultra-enkle triks uten mål og mening!
"Rulling" ala Diesel Dahl i TNT høres kanskje fett og innvikla ut, men er egentlig noe man bør ha lært seg i 14-års alderen. Solo'ene til Eric Carr var ikke bedre. Ikke mye stort håndverk der. Og de som faktisk MENER at Eric Carr og Peter Criss var bedre trommiser enn Eric Singer, viser bare total mangel på musikalitet!! Greit at man LIKER noen bedre enn andre, men teknisk/musikalsk er Singer mange reiser vassere. That's a drum-fact! Peter Criss på sitt 70-talls-beste var også en mye bedre trommis enn Eric Carr, som bare var en nokså middelmådig 80-talls trommis. God, ja jøss, men ikke bedre enn de fleste andre trommiser på den tida! (sorry JP, sånn er det bare! )

En annen ting er jo hva man forlanger/forventer av en trommesolo? Er det greit med 5 minutter vill slåing på tammer ispedd litt dobble basstrommer og noen enkle slag på basstromma for å piske publikum til litt klapping? For de fleste: JA! De aller fleste som går på konsert har ikke fnugg av snøring på hva trommespill er likevel.
Så er det egentlig noe poeng i å være så "flinkis" som f.eks. Neil Peart?? Egentlig ikke. Det blir litt som ordtaket "å kaste perler for svin". Folk skjønner ikke bæret uansett!
Tommy Lee f.eks. har ihvertfall gjort ting litt mer interessant å SE på, med sine roterende bur og ellers ville idèer visuelt sett.

Konklusjon:
Trenger vi trommesoloer? Egentlig ikke.
Men synes vi det er passe morro? Ja!
Er det noen som egentlig bryr seg om hva trommisen speller i en solo? Tror ikke det.

(Login test4echo)

January 27 2006, 11:49 AM 

" Så er det egentlig noe poeng i å være så "flinkis" som f.eks. Neil Peart?? "

Ja

(Login nilzzz)
KAN administrasjon

January 27 2006, 12:12 PM 

Trommesoloer og gitarsoloer er jo de perfekte pissepausene. Ellers er de totalt overflødige og kjedelige. Men tekniske trommeslagere som Peart trenger vi. Det finnes ikke noe kulere enn når sånne trommeslagere greier å slegge inn smådetaljer og fills som gjør låter mye "riker" en hva streite trommeslagere gjør.

(Login test4echo)

January 27 2006, 12:22 PM 

En musikk anmelder som var på en Rush konsert, skrev at det er den eneste rocke konserten han har vært på hvor ikke en tredje del av puplikum enten gikk for en piss eller en pils i tromme soloen.
Når jeg så de i England var tromme soloen et høydepunkt og han fikk en vanvittig motakelse, så det er nok en god del som setter pris på litt feit tromming. Faktisk er mange av de som kommer på Rush show musikere så det er helt klart at en mann som Neil Peart er viktig for mange !!!

(Login acestubb)

January 27 2006, 12:38 PM 

Vi trenger tekniske trommeslagere slik nils sier. Ikke teknikk for teknikens skyld, men for å "spice" opp låtene. Nå har jeg et veldig ambivalent forhold til spes trommesoloer. Peters solo i 100 000 years er utrolig neandertaler og rett fram, den hadde en ide.... etter alive!-turneen er den bare gørr og rar. Neil er en mann som har gode ideer og det er flott å høre på. Tingen er vel at jeg mistenker han for å arrangere alt, hver eneste ting. Men for en trommis. Bonham er vel den som får meg til å spole tilbake for å se hva han spilte.

Anonymous
(Login SikkiNixx)

January 27 2006, 1:00 PM 

Vi snakka om trommesoloer. Ikke om det er kult å høre tekniske trommeslagere i låter eller ikke.
At det muligens er mange musikere på Rush konserter har ingenting med saken å gjøre. Den gjengse konsertgjenger kan ikke skille mellom Neil Peart og Eric Carr likevel. Mener nå jeg!
Det er selvfølgelig sinnsykt morro å høre en flink trommeslager uansett om han er skolert eller ikke. Bonham var, så vidt jeg vet, selvlært, men var innovativ og forut for sin tid, og har derfor vært en inspirasjonskilde for veldig mange trommiser.

Det jeg mente var at det blir litt "perler for svin" å servere noe for en gjeng som ikke hører hvor bra trommisen egentlig er.
Blir som å servere en utsøkt fin vin til en fjortis som driter i smaken siden poenget bare er å bli full! (ikke at det er no' galt med å værra full)

Lars
(Login leguitar)

January 27 2006, 1:25 PM 

Må nok ha en viss peil på et instrument for å virkelig kunne vurdere hva som er bra eller dårlig IMO.

Hakke peil på trommer sjøl, men spiller gitar og mener at jeg legger merke til ting som andre ikke-gitarister ikke gjør. Tafor eksempel Jeff Beck, må ha en viss peil for å skjønne hvor stor han er. Mye av det han spiller høres jo lett ut men er langt fra det... osv

Anonymous
(Login CrimePartner2)

January 27 2006, 2:00 PM 

Live Without a Net , Alex Van Halen, det var trommesoloen sin det. Show skal det være.

(Login knerken)

January 27 2006, 2:35 PM 

Haha! jeg så Hammerfall på Sweden Rock i fjor, og der hadde trommisen stemt trommene sine i forskjellige toner! Under trommesoloen der, kom "Twnkle Twinkle Little Star", "Lisa Gikk Til Skolen", "Run To The Hills" og andre klassikere som perler på en snor.
DET kaller jeg trommesolo!!

Ace
(Login spAce_ACE)

January 27 2006, 2:47 PM 

Har du sett soloen til Eric Carr fra Tokyo 88 Knerken?

(Login stanleyjp)

January 27 2006, 3:06 PM 

Syns trommesoloene til Carr overgår det meste jeg Liker veldig godt det med elektroniske tromme rog sånn...., bør ikke alltid være s bra teknisk vet du (feks. Ace Frehley, Mick Mars osv. )

knerken
(Login knerken)

January 27 2006, 4:21 PM 

nei gunnar... hvor får jeg sett den?

(Login stanleyjp)

January 27 2006, 4:24 PM 

hjemme hos meg knerken

(Login Oldaker)

January 27 2006, 4:25 PM 

Trommesoloer synes jeg lite om, med mindre dem snurrer rundt mens dem speller

(Login stanleyjp)

January 27 2006, 4:31 PM 

hehehehe Syns stuntsa te Tommy er jævlig tøffe :D Var det girls, girls, girls turneen han begynnte med det?

(Login Oldaker)

January 27 2006, 4:33 PM 

Jepp. Etter en drøm han hadde. Tror ikke han gikk til sengs nykter den kvelden

(Login stanleyjp)

January 27 2006, 4:37 PM 

hahaha, nei det trur jeg du har rett i

(Login test4echo)

January 28 2006, 12:57 AM 

Ja selvfølgelig er tromme soloen til Neil arrangert, rammen for hva han spiller er veldig strukturert og så er det partier hvor ting er spontant, den eneste trommisen sine soloer jeg synes er noe å høre på er hans akkurat forde de er så mye mer, de er strukturert på samme måte som en sang.

Når det blir sagt at den vanlige konsert gåer ikke klarer å høre forskjell på trommiser er det i verste fall å undervurdere, men det er samtidlig grunnen til at f.eks Rush sitt publikum og f. eks TNT sitt publikum går på konsert av veldig forskjellige årsaker og lytte preferanser, jeg er ingen trommis, men jeg har ingen problem å høre en som får fart på sakene mine

Sist men ikke minst er det var en trommis gjør i låtene som er det magiske, så ja det er jeg most enig i

(Login Deli-Cato)

January 28 2006, 1:01 AM 

Jeg følger med på trmmesolo`n tel Eric Singer og Wild Willy,
ellers blir jeg med Nils på do.

(Login test4echo)

January 28 2006, 1:17 AM 

glemte noe her jeg

Neil er faktisk selvlært, det er vel ingen her som tror at han er "professor" på trommer
Bonham var en kanon trommis ingen tvil om det, Keith Moon var en kanon trommis ingen tvil om det
Men det er som Sikk Nixx sier her er det snakk om tromme solo, men jeg kan låve en hver som leser dette, har du vært på en konsert med Rush og hørt det går du ikke der ifra og uheldigvis blander det med en TNT konsert over en pils etter konserten

(Login nilzzz)
KAN administrasjon

January 28 2006, 3:48 PM 

Det værste jeg veit når det gjelder trommesoloer er det Dio har gjordt etter hver eneste konsert siden Magica turneen. Det å få en trommesolo i trynet etter 3-4 låter før konserten er kommet ordentlig i gang er en feststopper av dimensjoner.

Current Topic - HOT TOPIC - DER TROMMLER  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >>Tilbake til indexsiden  
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement