Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

JAG VET ATT DET VA LÄNGE SEN VI DISKUTERADE DET

September 10 2001 at 5:48 PM
PERIN  (no login)

-
men det e ju ett rätt så intresant ämne

det jag tänkte på är MOIRAINE

fyller hennes död nåt syfte eller e hon död över huve taget?

kommer hon att fortsätta påvärka serien å ge den det där lilla extra som hon gjorde när hon levde?

Respond to this message   
AuthorReply
Paw
(no login)

Tror inte hon är död....

September 10 2001, 7:06 PM 

Om det nu var ett syfte hon uppfyllde så var det nog den att Rand var tvungen att vara själv ett tag eller nåt.

Anonymous
(no login)

hallå farfar..., det är klart hon inte är död.

September 10 2001, 8:16 PM 

Det är klart hon inte är död! Frågan är var hon är och vad hon och Lanfear hittar på i den världen där dem är. Den Ter'angrealen som de ramlade igenom var väl liknande den som Mat gick igenom? Jag tror de har hamnat någon helt annanstans och att vi nog snart får läsa om händelserna där i något kapitel innan Thom Merrilin räddar henne. Fast jag tror ändå på något sätt att Moiraine kommer eller redan har dödat Lanfear, tror inte Rand skulle klara av det. Det är föressten en svaghet stor som någon. Jag menar ok, Moghedien(?) klarar ju Nynaeve av, men de andra kvinnliga forsaken? Hmm... det kan bli knepigt för Elayne, Egwene, Avhienda(?)och Nynaeve att klara av dem. Oooo.. vad jag pladdrar.. men jaja...

(Login Moghedien)

en liten sak bara

September 11 2001, 12:11 PM 

lanfear är återfödd.
moiraine kommer antagligen också bli det. fast då som ett spädbarn, i en annan kropp - det som händer med "the good guys" när d dött.

Cadsuane
(no login)

absolut inte..

September 11 2001, 12:12 PM 

Moiraine e absolut inte död. Helt hundra på det.Eftersom Egwene hade en dröm där Thom drog ut Moiraines blå sten ur elden...det kan inte vara utan anledning.
När Perrin mötte Birgitte i drömvärlden (TAR) berättade hon om "The Tower of Genjei" (va d nu e på svenska)
Hon sa att tornet är en port till Finnland, alltså Aelfinn och Eelfinn. Det är där Moiraine befinner sig efter att ha ramlat igenom samma dörrkarm som Mat steg igenom i Rhuidean.
Det enda sättet att besegra "the Snake and the Foxes" (varelserna som finns i Aelfinn och Eelfinn) är att bryta mot reglerna, ungefär på samma vis som man måste bryta mot reglerna för att vinna i det populära barnspelet Snake and Foxes.
Reglerna lyder så här:
Courage to strengthen, fire to blind, music to daze, iron to bind.
Vi vet redan att Thom är inblandad i Moiraines fritagande. Man skulle kunna koppla ihop honom med "music to daze". "Iron to blind" gäller säkerligen Perrin eftersom han varit smed. Han vet också vart tornet ligger. "Fire to blind"..kan vara Aludra, hon som uppfann tändstickorna och har kontakt med Mat..
och "Courage to strengthen".. jaa..d flesta av huvudkaraktärerna har väldigt mycket mod..
Sedan är det helt säkert att Mat kommer att vara med. Han vet hur man handskas med "the snakes and the foxes." Hans sista önskan i dörrkarmen i Rhuidean var att få vara tillbaka i staden och ifrån rävarna, vilket Moiraine aldrig önskat..kan va varför hon har problem med att komma därifrån..
Olver är den sista jag tänker skriva om. Han är helt besatt av sitt brädspel snake and foxes. Och eftersom allting har en mening i WoT så kommer han säkert spela en viktig roll i fritagandet av Moiraine. Kankse han kommer på ett sätt att vinna brädspelet, vilket kan hjälpa till att besegra "the Finns".
När skulle detta hända då..? Gissar på i slutet av nästa engelska bok..eller strax därefter =)

Nova
(no login)

Vänta nu...

September 11 2001, 4:36 PM 

Hur vet du att Lanfear är återfödd, eller är det winters heart information?

Nova
(no login)

...

September 11 2001, 7:09 PM 

Wow... jag tror att det ligger något i vad du säger. Speciellt det där att Thom räddar eftersom man inte får ta med sig några musikinstrument. Jag undrar vad mats medaljong kommer att spela stor roll. Jag menar är det bara ett sdammanträffande att det är ett rävhuvud på den? Det måste mena någonting... eller så är det bara jag som analycerar för mycket...

Cadsuane
(no login)

mm..

September 12 2001, 9:46 AM 

Mat's medaljong..den fungerar ju så att han inte påverkars av kraften, varken saidin eller saidar...den borde stå emot "the one power" också..
att den har formen av ett rävhuvud kan ju vara av den enkla anledningen att det var av rävarna, Eelfinn om jag minns rätt, som han fick den.

(no login)

Spoil WH

September 16 2001, 7:58 PM 

Jo. Man får reda på att Lanfear är återfödd som Cyndane. Kommer inte riktigt ihåg när dom pratade om det men Moiraine kan ju inte vara död då Min sett Thom dra ut Moiraines blå sten ur en eld. Och, så var det en annan spådom med Moiraine som aldrig slått in och eftersom vi vet att Min aldrig har fel så...

Mastern
(no login)

Ingen vet

September 27 2001, 8:09 AM 

INgen vet att Lanfear och Cyndane är samma person.

När det gäller Moraine så kommer hon att bli räddade av flera personer. Ej endast Thom.

Eftersom Finnarna iinte rår på järn så kommer det att behövas. alltså Perrin the smed.

och Rand... eftersom han har skuldkänslor för att Moraine är fösvunnen

Moridin
(no login)

Dårar

November 10 2001, 10:55 AM 

Lanfear var starkare än Cyndane.

Vi vet att styrkan med kraften har med själen och inte med kroppen att göra(Rand är lika stark som LTT, Aran'gar kan leda saidin som hon/han/det kunde i sin tidigare form, etc)

Om Lanfear var återfödd, skulle hon vara precis lika stark som hon en gång var. Så fungerar det.
De är inte döda.
Kanske släkta.
Men inte döda.
Dårar.

Moridin
(no login)

Dårar

November 10 2001, 10:55 AM 

Lanfear var starkare än Cyndane.

Vi vet att styrkan med kraften har med själen och inte med kroppen att göra(Rand är lika stark som LTT, Aran'gar kan leda saidin som hon/han/det kunde i sin tidigare form, etc)

Om Lanfear var återfödd, skulle hon vara precis lika stark som hon en gång var. Så fungerar det.
De är inte döda.
Kanske släkta.
Men inte döda.
Dårar.

Micke
(no login)

...Lanfear är återfödd...

November 12 2001, 12:45 AM 

Lanfear är återfödd som en man under namnet Osan'gar läs slutet av Prologen i "Fursten av Kaos". Eftersom denna man kan leda saidar och Lanfear är den enda kvinnliga av de förlorade som dött så måste Osar'gar va Lanfear. eller?

Moridin
(no login)

LOL

November 13 2001, 6:42 PM 

Han har aldrig kunnat leda saidar.
Aran'gar är Balthamel
Osan'gar är Aginor

allt stämmer med den teorin. Den som hjälpte Rand att döda Sammael ledde den sanna kraften, inte saidar. Osan'gar blir dessutom väldigt rädd när de utvalda pratar om reningen av saidin och mörkrets furstes tillit. Tro mig, jag stod precis utanför dörren

Nynaeve
(no login)

Snubbarna.

May 20 2002, 10:24 PM 

den här dörren som Moiraine och Lanfear trillade in igenom det är faktiskt samma dörr där Mat fick sin korpstav/spjut, sin rävmedaljong och sina minnen. jag tror att Lanfear genast blev räddad av Balzamon, men att Moiraine råkar ut för lite saker i den dör dörren innan hon hittar till snubbarna som gav mat saker - eller innan snubbarna hittar henne, vad vet jag - och när hon är hos snubbarna, då vill hon komma därifrån! och så får hon förstås två andra önskningar uppfyllda också! det här är min teori, och personligen tycker jag att det är en bra teori. säg vad ni tycker, och anmärk om ni hittar fel eller luckor i min teori!

/Nynaeve

Current Topic - JAG VET ATT DET VA LÄNGE SEN VI DISKUTERADE DET  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement