Någon som har några teorier om vad som kommer att hända med Svarta tornet?
Flera har spekulerat i att Taim skulle vara Demandred. Men i striden vid renandet i Winters Heart framgår det att Demandred inte känner alla Ashamaner till utseendet vilket han skulle göra i så fall. Men Taim är en konstig filur.
I Path of Daggers tror jag det står något om att han höll på att bygga en mur. Jag minns inte men kanske var planerna på att bygga upp något rejält.
Och så har vi Elaidas syn om att svarta tornet kommer att krossas. (Fast inte nödvändigtvis av hennes Aes Sedaier som hon ville tro).
Kanske Taim kommer att på sikt förvandla Svarta Tornet till något som Rand inte gillar och att den konflikten krossar tornet. Jag gissar att Rand så småningom kommer att integrera Ashamanerna med vita tornet. Förr fanns det ju både manliga och kvinnliga Aes Sedaier och nu finns det ju inte längre något som hindrar det.
av nån anledning att det kommer bli ett uppror som leds av logan och hans "män" men det e inte direkt grundat på nått men det e vad jag tror kommer att hända...de fanns ju grupperingar...
gillar inte taim..han e grymt skum. Tycker det var riktigt korkat av rand att välja taim till den som skulle ta hand om tornet.
Paw (no login)
Svarta tornet
March 26 2002, 6:29 PM
kommer att få ett litet inbördeskrig.
Logain på en sida och Taim på den andra.
Vad som kommer att utlösa det hela är jag inte riktigt säker på. Men det kommer antagligen bli så att Taim kommer ta ett beslut eller liknande som helt går emot Logains uppfattning och då brakar helvetet lös.
Nog var valet av ledare för tornet dumt av Rand men vilka andra hade han att välja mellan?
När Rand startade svarta tornet hade han absolut INGEN annan än Taim att välja på. Logain var för tillfället fortfarande släckt. Skulle varit Asmodean kanske (tror han levde då) men Rand behövde honom själv och skulle aldrig gett en som gått över till skuggan sådana fiheter och ansvar.
Aelindil (no login)
Visst ja
March 27 2002, 3:29 PM
de har du rätt i... han skulle ha väntat men hur skulle han kunna veta d... ajja de fixar sig nog tillslut
Q (no login)
Öh...
March 27 2002, 10:56 PM
Vad jag miss så sade synen något om att det svarta tornet skulle ligga i ruiner och att aes sedaier skulle beträda dess marker.
Och... de har de ju redan gjort. De har redan beträtt svarta tornets marker. Visserligen som 'slavar', men ändå.
Men vi har ju fortfarande det här med att svarta tornet skulle ligga i ruiner, och då är ju, som ni redan sagt, att ett inbördeskrig ganska troligt. Jag tror dock att den striden kommer vara som den Elaida hade i Vita Tornet. Dvs. ganska snabb och hyfsat smärtfri (ruiner-biten, ni vet) men att organisationen svarta tornet kommer vara hel efter det.
Sang-drax (no login)
Kanske läsa med öppna ögon?
March 27 2002, 11:15 PM
"av nån anledning att det kommer bli ett uppror som leds av logan och hans "män" men det e inte direkt grundat på nått"
Inte grundat på något?!?!?
Ett helt avsnitt i prologen till den senaste boken kastar ju det i ansiktet på en!
Vad är du för en?
med ett uppror mellan Taims och Logains fraktioner inom Svarta Tornet... Kanske t o m alla Asha´maner som "är goda" blir Aes Sedaier? Är det nå´t som hindrar? Och se´n har vi ju Mins syn om Logains "ära och storhet". Kan han få det på ett bättre sätt än att slänga bort Taim och få in män till Vita tornet som Aes Sedaier? (jag tycker VERKLIGEN inte om Taim...)
Aelindil (no login)
Så....
April 3 2002, 5:02 PM
jag får inte ha lösryckta tankar? jag ska tänka efter ett uppritat mönster ? va e du för nån?
Sang-drax (no login)
Jaja, well
April 5 2002, 12:23 PM
Vad jag menade var att din "teori" är ungefär som att säga:
Jag har en teori! Min teori går ut på att Rand är draken återfödd! Det är visserligen inte grundat på något, men...
något i den stilen.
Aelindil (no login)
ja men ursäkta då
April 7 2002, 7:51 PM
shit asså... hur ska jag veta vad jag grundar mina tankar på?
kommer knappt ihåg hälften av böckerna
(no login)
Kanske..
April 16 2002, 1:37 PM
Ära och storhet, hmm.. kanske till och med
Logain blir den nya Amyrlintronande..
Det vor väl inte helt o-fränt, eller hur!
nynaeve (no login)
det heter 'stillad' för män faktiskt. släckt är för kvinnor 'nt'
May 19 2002, 9:22 PM
nynaeve (no login)
mmh mmh, inte Aes sedaier.
May 19 2002, 9:29 PM
Asha'maner skulle INTE kunna bli Aes sedaier. Asha'maner är ju levande vapen om någon minns, och Aes sedaier ha ju de tre ederna.
1. att inte ljuga
2. att inte slåss annat än att för att försvara sig själv, sin väktare eller en annan syster.
3. öh... kommer inte ihåg den tredje.'
men hur skulle ett levande vapen klara sig med den andra eden till exempel? dessutom skulle inte Rand tillåta det, inte ens med Egwene på Amyrlintronen. Aes Sedai betyder för resten 'allas tjänare' och asha'man betyder 'sannings väktare'
hej svejs
nynaeve (no login)
int jag heller
May 19 2002, 9:32 PM
Jag minns lte grand av böckerna, men nästan inget av profetsiorna, jag måste läsa dem allihop några gånger till...