Jag tror att Sista Striden kommer att äga rum i nästa bok, men att det ändå kommer att komma en eller två böcker till. Låt mig förklara.
För det första kan man gå på titeln: "Crossroads of Twilight". Nu vet jag inte hur man ska ersätta det men Crossroad betyder vägkorsning och Twilight betyder skymning, så det blir väl nåt i stil med "Korsande Skymningar" eller nåt.....då har jag för mig att det finns någon profetia om att dagen ska gry två gånger då Draken spiller sitt blod på Shayol Ghuls klippor eller nåt liknande ialla fall. Det är vagt men ändå kanske värt att tänka på.
Sen, varför jag tror på att det kommer att komma böcker som handlar om saker och ting efter Sista Striden beror på detta:
"The lion sword, the dedicated spear, she who sees beyond. Three on the boat, and he who is dead yet lives. The great battle done, but the world not done with battle. The land divided by the return, and the guradians balance the servants. The future teeters on the edge of a blade."
Jag tolkar det som att den Sista Striden är avklarad men världen är i fullt kaos, Seanchan håller på att erövra hela världen och Aes Sedaierna och Asha´manerna är jämnstarka men inte riktigt vänner.
Den stora striden är avklarad men världen kan fortfarande gå under, och det kan inte Rand tillåta.
Det är troligt men icke att förglöma Mat ska gifta sig med det nio månarnas dotter och i WT har han redan kidnappat henne så det kan oxå var som trollock krigen med svartfurstar och sånt
Tror inte att Jordan skulle bygga upp all spänning till sista striden och sedan klämma av hela härligheten innan sista boken.. hittills så har det varit storslagna avslutningar i nästan varje bok. Det vore lite väl bra.. kanske kommer en ovanligt lång epilog efter.
Mic (no login)
men
April 6 2002, 10:23 PM
vem har sagt att sista striden egentligen är en strid, det är mer troligt att det är en stor rad på varandra följande slag, så "sista striden" kommer kanske börja i nästa bok, men när rand möter den svarte kanske inte är i nästa bok. Jag tror nämligen inte att det går att besegra hela den svartes armeér i ett slag.
Hela aielfolket och hela cairientearandor armeerna och havsfolket .. och kanske seanchan tillsammans stred så.. Jag tror nog att Mat efter att ha gift sig med De nio månarnas dotter får en hel del att säga till om..
Anonymous (no login)
..
May 25 2002, 2:11 PM
och vem passar bättre att leda sencheans härsmakt mer är mat?
Anonymous (no login)
Re: sista striden i nästa bok
June 3 2002, 10:47 AM
Rand kanske helt emkelt dör vid sista striden (slut med andra ord)
Det har ju trots allt hänt tidigare att en författare dödar sin huvudperson på slutet. Även om Jordan har irriterande benägenhet att låta sina karaktärer överleva de mest märkliga tillfällen. Om någon mot all förmodan skulle dö är han dessutom synnerligen snabb med att återuppliva personen i fråga igen.
Fisken (no login)
Re: Re: sista striden i nästa bok
June 3 2002, 10:49 AM
Glömde signatur på inlägget om att rand kanske helt änkelt dör