Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Är det nån som vet varför Seanchans Ogier inte längtar till sin Stedding? (NT)

April 7 2002 at 9:21 PM
Å  (no login)

-
...

Respond to this message   
AuthorReply

(no login)

Har jag också undrat! (nt)

April 8 2002, 4:00 PM 

Aelindil
(no login)

Är det inte

April 8 2002, 8:22 PM 

så att stedding är ett senare påfund... nått som inte fanns då ogierna gav sig iväg.... eller så är det ett annat folkslag av ogierna som inte behöver steddingar.. steddingar är kanske nått som bara finns i randland....

nova
(no login)

va?!

April 8 2002, 10:04 PM 

ke?! Har seanchan Ogier?! ånej, nu har jag missat nåt igen!

(no login)

Stridande Ogier

April 9 2002, 7:31 AM 

Jodå, de har Ogier. Men helt annorlunda. De är stridande Ogier som används som fruktansvärda krigare. Står inte så mycket om dem, nämns bara som hastigast tror jag. Den troligaste förklaringen är nog att Steddingarna bara finns i "vår" del av världen och att det inte är något som kan skapas vart som helst av Ogierna själva senare. Så de Ogier som följde med över havet fann sig bli isolerade från sina Steddingar. Efter några generationer utan steddingar förändrades Ogierna till att kunna leva utan och blev då också något helt annat.

Mic
(no login)

knappast

April 10 2002, 11:50 AM 

Det stod ju att så många ogier dog under tiden utan steddingar, det är därför det inte finns så många, men eftersom det inte står så mycket om dom kan det ju mycket väl hända att det faktiskt finns steddingar i Seanchan oxå, men dom kanske jobbar i 2 år och sen åker hem igen. Och nu när seanchan har varit i Randland så borde dom veta att det finns steddingar här oxå, då kan dom ta med sina Ogierkrigare hit me

Aelindil
(no login)

en liten upplysning

April 12 2002, 4:02 PM 

ke kommer utav franskans que? men utalas ke...
ta gärna fram intresseklubbens block och anteckna

Sang-drax
(no login)

Jaså?

April 13 2002, 4:16 PM 

Jag trodde att ¿Que? = Va? var spanska. Ordet que
finns i franskan också men betyder väl där något
annat ('att' möjligtvis, jag har inte läst en enda
timme franska).

¿Ke? finns faktiskt också, så stavas det på
Esperanto, beyder samma ska som ¿Que?.

Paw
(no login)

Seanchans Ogier

April 13 2002, 9:59 PM 

The longing, som det heter om jag inte minns fel när ogier varit borta länge från sina steddingar, började strax efter the breaking 3000 år sedan.

Och alla Ogier blev kollektivt sjuka under den tiden, ALLA alltså.
Steddingarna hade flyttats runt så dem inte kunde hitta tillbaka till dem. Därför blev ogierna sjuka.

Detta borde gälla ännu. Dock så kanske inte Steddingarna som nu finns i Seanchan ändrade läge lika mycket som de på "våran" kontinent men jag skulle tro att det ändå inte lämnade Seanchans ogier oberörda. Med 100 % säkerhet säger jag att dem har sin längtan till steddingarna dem också.

Grejen är den att tiden det tar för en ogier att känna av längtan är lång. Räkna från det att Loial senast var i en stedding tills det att han lämnade Perrins sällskap för att gå till en när Perrin reste från two rivers. Jag skulle tro man hamnar på cirka ett år eller så.
Så Seanchans ogier kommer klara sig fint ett ganska bra tag, för dem är alla säkra på att dem kommer vinna så klart.

Aelindil
(no login)

Mycket möjligt

April 14 2002, 2:36 PM 

jag kan vara fel informerad...du verkar´kunna de bättre så så kan de nog vara

Current Topic - Är det nån som vet varför Seanchans Ogier inte längtar till sin Stedding? (NT)  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement