Nä, exakt. Kraften funkar inte alltid. Mats amulett, en stedding och så Gholam. Finns kanske fler?
Men nog är det väl troligt att de kommer att ta fram ett motvapen mot dom. T ex genom att komma på hur amuletten fungerar. Föresten så finns det bara tre gholam så det är inget extremt stort hot.
Mic (no login)
Dom borde gå att döda
April 11 2002, 10:21 AM
Ett sätt är att bara hacka upp dom i småbitar och sen föra bitarna till alla möjliga ställen, långt ifrån varandra, det var därför jag tänkte att om man kunde klippa av en gholam med en portal så kan man uppna en, halvt putta in honom i den och sen stänga, på så sätt dela honom i bitar som är en ganska bra bit från varandra. Om inte så kanske det blir nån sån där rolig reaktion som när portalen exploderade i ansiktet på ett par Seanchan, kanske kan en sån kan spränga sönder en Gholam oxå. Annars får det väl att öppna en portal till typ mitt ute på havet eller ute i rymden och bara putta dit den, då borde man åtminstonne vara av med den ett tag.
Sang-drax (no login)
var försiktig!
April 11 2002, 7:25 PM
Öppnar du en portal ut i rymden kommer allt i
portalens närhet sugas in med en rasande hastiget.
Stänger du den inte kommer snart hela jordens
atmosfär vara borta.
Samma sak, fast i mindre skala, borde hända när man
öppnar en portal till en annan plats på jorden, men
det gör det inte.
Detta möjliggör interessanta sätt att förstöra städer
på. Gå in i staden, öppna en port till havets botten
och ta dig snabbt därifrån.
Lews (no login)
6
April 11 2002, 8:19 PM
De finns sex gholams tre kvinnliga och tre manliga
Mic (no login)
sen har..
April 11 2002, 10:44 PM
..vi ju frågan om det går att uppna horisontella portar, då kan man ju göra allt möjligt skoj, men om man typ putta in Gholamen i en Port, som var till nån stanns högt upp, riktigt högt upp, så borde man kunna splatta den. Eller bara öppna en port till rymden lite snabbt när gholamen är i närheten och suga ut honom/henne/den i rymden och sedan stänga snabbt som f*n
Ja, det är ju lite udda att man måste veta vart man är men inte vart man ska. En Gholam kan man alltså INTE dela på med en port, kraften funkar inte på dom, det är ju det som är hela idén med dom. Fungerade kraften på dom vore de inget hot. Spräng dom i bitar, frys dom, eller vad som helst hade fungerat.
Portar då. Hur öppen är en port egentligen? Visst, det går att kasta saker tvärs igenom den, men det innebär inte att det verkligen fungerar som en vanlig dörr. Jag tror snarare att det inte har någon betydelse om det är olika tryck t ex. Frågan är väl förstås hur tekniskt bevandrad herr Jordan är. Dränka en stad skulle ju t ex funka väldigt bra annars. Överhuvud taget undrar jag hur storskaligt krig egentligen ser ut när folk gör portar över allt hela tiden. Men det får vi väl se.
Att bli av med någon genom en port funkas så klart. Fast havets botte, andra sidan jordklotet och rymden funkar nog lika bra.
Det var som tusan. Det hade jag missat. Är det så enkelt att de bara är okänsliga för den ena sidan av kraften? Dvs de har ingen chans mot både en man och en kvinna som kan leda kraften.
Paw (no login)
Jo 6 st är det och....
April 13 2002, 9:47 PM
jag är själv lite inne på det där med att det är skillnad på kvinnlig och manlig Gholam...
Nu kan det ju helt enkelt vara så att ingen av de kvinnliga gholams överlevde eller har återfunnits men jag skulle tro att en manlig gholam dödar kvinnor och kvinnliga gholams dödar män.
Kvinnliga gholams är alltså inte alls okänslig för saidin och tvärtom med manliga gholams, fast jag kan inte tro på detta helt ut. Det känns inte helt bra med den teorin...
Nån skillnad måste det ju vara tycker man, vaför annars bry sig om att göra några manliga och andra kvinnliga? Om dem är nästintill ostoppbara har det ju ingen betydelse...
Mic (no login)
antagligen
April 15 2002, 9:20 PM
Det är det där "nästintill" som ställer till problemet, eftersom det går att stoppa dom på något sätt, annars skulle dom nog inte kunnat skapas, så är det bra att ha olika utseenden för olika situationer, kan tänka mig att dom har en av varje "kön" som ser nobel ut, en som ser alldaglig ut och ytterligare en. Eftersom dom som råkar ut för dom antagligen inte kommer överleva så gör det går dom att använda som lönmördare många gånger. Frågan är ju bara hur man dödar dom.
Mic (no login)
På det
April 16 2002, 9:57 AM
sättet som rand förklarar sina portöppningar så borde det vara som en vanlig dörr. Han böjer väven och sen borrar han hål rakt igenom. Jag är mer tveksam till kvinnornars sätt , som har med likheter att göra
??????? (no login)
Re: På det
April 20 2002, 1:02 PM
Väven kanske förstörs om ghoalmen försöker gå igenom en
port öpning och det är knappast troligt att manliga
ghoalmer inte tål sadin eftersåm en tänker att den
alldrig funnit något som kunnat skada den.
Anonym (no login)
Hehe
April 30 2002, 1:01 PM
Mat's amulett kan ju skada en gholam, Elayne kan göra en stav i samma material, och hugga gholamen med den