Eftersom Mins syner ALLTID slår in, och hon har sett massa konstiga saker om Rand, te.x handen och lite mer, varför inte bara gå på en killing spree, han borde ju inte kunna dö förrens dessa saker har skett.
Han skulle kunna rensa ut lite bland dom förlorade utan nån större fara. det är klart att han kan bli tillfånga tagen, men det finns säkert synder som motverkar det oxå.
Om Rand nu skulle göra vad du föreslår så skulle säkert något komma ivägen för honom tills alla profetior och syner och drömmar om honom har slagit in.
Han är ju trots allt ta´veren och kan inte bestämma över sitt eget öde.
Om du var Rand, skulle du våga lita på att Mins syner verkligen fungerar så? Vi vet ju att det går att komma till alternativa världar. Om man skulle lita helt på syner kanske man spårar in på ett alternativt öde.
Men visst, lite knepigt är det.
Mic (no login)
Testa
April 11 2002, 10:41 PM
Han kan ju alltid testa genom att låta Min hitta nån snubbe som hon ser en syn om, sen skicka iväg honom på nått roligt uppdrag, han verkar ju inte ha nått emot att använda killar, bara tjejer, och om det funka borde det ju kunna hjälpa ganksa mycket eller hur?
Bra idé. Jag tycker du ska föreslå Robert Jordan det. Det är få böcker som lyckas åstadkomma lyckade lösningar på det problemet med profetior. Drakprofetioan innehåller ju flera saker om Rand och de slår ju in efter hand. Varför då bry sig? Jämför med Dawid Eddings Belgariaden, den är helt uppbyggd kring profetior. Där löser han det genom att det finns två motverkande profetior. Men handlingen tar egentligen inte alls upp den andra profetian.
I fallet Wheel of Time tror jag RJ har löst det ganska bra. Det är egentligen uttalat att det är just ett tidens hjul och att handlingen KOMMER att upprepa sig gång, på gång, på gång. Jag gissar att det däremot finns vissa variationer i hur det går. Rand har ju sett alternativa världar när han färdades till Falme första gången. Jag tror alltså att om han inte gör "rätt" kommer det att bli en tid då skuggan är starkare och tvärt om.
MEN, i exakt den här tiden har den svart, (och sedermera Rand också kan man anta) hittat på ett sätt att krossa tidens hjul och få slut på eländet. (För den svarte alltså, hur frustrerande ska det inte vara att bara finnas till för att NÄSTAN komma ut hela tiden).
Så, om det ska finnas någon logik borde det inte vara nödvändigt att synerna ALLTID uppfylls.
nova (no login)
porslinskvinnor
April 12 2002, 6:53 PM
Jag är lite trött på Rands noja om kvinnor! Alla män i serien verkar ju tro att alla kvinnor är gjorda av ytterst ömtåligt porslin!! Åååå... inte ens om kvinnan försöker mörda dem så rör de inte en fena, snacka om att ha huvudet fullt med wool. Och de tror helt seriöst att kvinnor är de hjälplösaste på jordklotet och behöver försvaras... *skakar på huvudet* herregud...
Paw (no login)
Nu är det ju så här...
April 13 2002, 9:34 PM
att serien ska utspela sig i en värld snarlik till den som existerade för några hundra år sedan... Kvinnosynen var, som alla antagligen vet, annorlunda på den tiden.
Det är ju inte riktigt 1900 talet dem lever i.
Men samtidigt så finns det kvinnor med starka roller i wot, det finns kvinnliga härskare m.m.
Rand, Mat och Perrin har också alla växt upp i en liten by där man får lära sig att respektera kvinnor och i slutändan skulle man inte ens kunna tänka sig att ens försöka döda en kvinna.
Detta är inte att se ned på kvinnans makt eller så, möjligen den rent fysiska men absolut inte den psykiska, detta har woman's circle bevisat flera gånger.
Jag tror jag läste nånstans att Mar, eller om det var Rand, ansåg att döda en kvinna var ungefär som att döda ett barn, de kan helt enkelt inte tro att de skulle kunna vara skyldiga till något sånt.
Dock tror jag att båda kommer, kanske till din förtjusning Nova, släppa sina hämningar om sådana saker, åtminstone Rand, så vida inte nån annan tar hand om de kvinnliga forsakens.
Frågan är då om han kommer att bli mer mansgris (kommer inte på nåt bättre ord) i era ögon (ni kvinnor) eller om ni kommer se det som jämlikhet, ett grymt sätt att mäta jämlikhet på hursomhelst....
??????? (no login)
Re: Varför inte
April 20 2002, 1:09 PM
Om Rand skulle reagera så på Mins syner skulle hon förmodligen aldrig sett dom för då skulle dom inte innträffa och det måste dom.
Shai´tan (no login)
Väven
April 24 2002, 10:44 PM
väven vill väll att mins synar ska inträffa men, kan man bränna väven med lanseld så kan den väll förändras på annat sätt.